EcoTec!?!?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Det som är trist är att det är ytterligare en pryl som ska bytas förutom tändelementet vilket är det man normalt tänker på.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
freij.j
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 05 mar, 2004 06:43
Ort: Linköping

Inlägg av freij.j »

har du bytt tändelement ?? finns det nåt som funkar.
tog bort mitt och tänder enbart med diesel numera, men finns det nåt som fungerar voredet ju intressant.
Kombipanna Focus TMW värme -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

freij.j skrev:har du bytt tändelement ?? finns det nåt som funkar.
tog bort mitt och tänder enbart med diesel numera, men finns det nåt som fungerar voredet ju intressant.
Mitt tändelement fungerar, det klarar att starta upp brännaren efter ett elavbrott. Har även provat att starta efter rengöring av brännaren, det fungerar men tar en evig tid innan brännaren är igång. Dessutom så "ramlar" det ner en hel del pellets ur koppen innan den kommer igång. Så det är ingen funktion som jag normalt använder mig av för att starta brännaren.
Det går mycket snabbare att starta den manuellt, dvs med tändvätska eller liknande och sedan en tändsticka....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
freij.j
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 05 mar, 2004 06:43
Ort: Linköping

Inlägg av freij.j »

Men vad är det för skit rent ut sagt!! ett tändelement ska väl tända utan problem, hmmmm...
Är väl därför jag börjar bli skeptisk till denna brännare.
Tanken jag haft länge är att bygga om, och bygga ett pannrum i garaget istället, och där ha en kombipanna jag kom över billigt, som har både vedlucka och kammare för olja/pelletsbrännare.
Men tanken var ju då att jag skulle kunna va i garaget och då vara duktig och elda med ved, (då ska ju pelletsbrännnaren slockna och inte gå, om jag eldar ved i säg 1-2 dygn, och sen när tempen kallnar ner, då vill jag ju givetsvis vara lat och låta pelletsen ta över värmningen, och måste den ju för skutton kunna tända själv.
Jag vill ju inte behöva sitta som en jäkla dadda och passa på honom.
(DU nu är den snart bara 75 grader i systemet, nu är det nog bäst vi tänder dig, så du kan värma på lite vatten) hmmmm....
:x
Kombipanna Focus TMW värme -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Tändelementet på den brännare som du och jag har är inte till för att starta brännaren när pannan behöver värme utan det är endast till för "nödstart". Detta för att brännaren är konstruerad för att "gå med" underhållsglöd, dvs aldrig slockna.......
Den "gamla" modellen av EcoTec A3:an har inte autostart, det kom först på de senare modellerna och då iform av "varmluftständning".

Att använda tändelementet till autostart på en A3:a från -97 är tyvärr bara att glömma. Jag skulle också vilja att den kunde "starta själv" så att man kunde ha den som backup till solfångarna men icke. Då måste man ha en nyare modell.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Inlägg av jerjo »

Roli skrev: ... och då tar jag inte med de som brann upp pga bakbrand vid elavbrott.
Så du menar att original-slussvingarna brann upp vid en bakåtbrand.
Och jag som trodde att de var så j....ans dyra just för att de stoppade elden vid en bakåtbrand.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

freij.j skrev:Men vad är det för skit rent ut sagt!! ett tändelement ska väl tända utan problem, hmmmm...
Är väl därför jag börjar bli skeptisk till denna brännare.
Det har nog hänt lite på pelletsfronten sedan -97 som din brännare är ifrån.
Just det där med underhållsglöd kan för många ställa till problem med inrykning vid varm väderlek. Röken är för kall för att vilja stiga och det blir otrevlig lukt i pannrum och kanske hela huset.


Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

jerjo skrev:
Roli skrev: ... och då tar jag inte med de som brann upp pga bakbrand vid elavbrott.
Så du menar att original-slussvingarna brann upp vid en bakåtbrand.
Och jag som trodde att de var så j....ans dyra just för att de stoppade elden vid en bakåtbrand.
Exakt hur förloppet var vet jag ej eftersom vi var på Kreta när det hände. Men det hade varit ett elavbrott under tiden som vi var borta. Så det "känns" som enda förklaringen till att det skulle kunna brinna så långt bak i brännaren (utan att övriga system gick in) så att slussvingarna brann upp och ir-dioderna smälte.....

Det hängde bara några slamsor kvar efter slussvingarna, så nog brinner de.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det är väl inte att dom inte ska kunna brinna utan förhinda att en bakbrand uppstår så långt det är möjligt, när det väl har inträffat så brinner dom väl upp så småningom, allting brinner ju dessutom det är bara en fråga om temperatur.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar