Krånglande A3

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Putte66
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 03 mar, 2007 01:38
Ort: Finspång

Krånglande A3

Inlägg av Putte66 »

Hej
Jag har en A3 som krånglat en tid nu, vad som händer är att skruven från extern förrådet stannar medans fläkten och matarskruven i brännaren fungerar, samt att den röda lampan på styrenheten ( Compact skåp) tänds. Det som är "skumt" är att ena gången fungerar det en vecka, så tänder man om och då går den bara över dagen. Jag funderar på om det kan vara nivåvakten i internförrådet (men borde den inte lägga av helt om den är sönder?).

Hälsningar
Putte
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Kanske är givarna i internförrådet smutsiga eller så är det glappkontakt i anslutningar/kablar.

Prova att rengöra givarna i internförrådet.
Hjälper inte det så se om det är glapp i anslutningen mellan givare och kabel. Lite kontaktsprej i multikontakten mellan brännare och styrskåp kanske är det första som du skall prova, med tiden så kan det bli oxid på kontakterna.

Hoppas att något av tipsen ovan kan få din brännare att fungera som det är tänkt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Inlägg av kurre_44 »

Om du har orginalgivare i internförrådet ( dioder med 5mm hållare ) är dom lite " knöliga" att ta bort och rengöra. Det finns ett ombyggnadskit till modell A4 med skruvade givare vilka att är lättare att rengöra. Man måste borra och gänga upp hålen till M10x1mm. ( Armaturgänga ).
Kolla även så du inte har glappkontakt i givaren på matarröret ( Överhettningsskyddet ).
Om fläkten går och internskruven matar kontinuerligt låter det som överhettningsskyddet har löst ut. Kan vara felaktigt eller glappkontakt.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Putte66
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 03 mar, 2007 01:38
Ort: Finspång

Inlägg av Putte66 »

Tack för tipsen, jag provat att spreja kontakten med elspray och sett över övriga anslutningar. Överhettningsskyddet löser inte vid dessa tillfällen, så det är nog inte felet. Jag plockade bort kedja och locket till intern förrådet för att rengöra nivåvakterna från insidan men inte heller detta hjälpte.

Hälsningar
Putte
freij.j
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 05 mar, 2004 06:43
Ort: Linköping

Inlägg av freij.j »

Undrar bara om du hittat nåt fel eller lösning ??
Då min brännare verkar fått samma fel.
Den stannar sporadiskt och har då slocknat med röd lampa som följd.
knäpper man av/på brytaren igen så går allt utom matning av externskruv.
skruvat med den lite och plötsligt går den, men bara för några dagar, samma sak igen.
finns pellets kvar i skruven under brännaren. (borde väl vara tömd om termokontakten löst ut), samt att löser den ut så går väl den matn. skruven fast brytaren på skåpet står i läge off. och det gör den inte på min.
För övrigt kan sägas att min brännar med tillbehör är från 1997 och har aldrig kollats av nån auktoriserad personal, sedans det sattes in i huset då.
börjar tröttna på denna brännare då den strular alltför ofta, med slitna vingar, trött drivmotor, och nergångna växellådor.
Tacksam för kommentarer och tips.
/Freij :(
Kombipanna Focus TMW värme -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej på er.

Jag skulle tro att det är dags att byta ut nivåvakterna. Kan vara så att sändardioden "lyser" svagt vid vissa tillfällen. Det kan ge detta fenomen.

En annan sak det kan vara är om det är dåligt drag genom pannan så det trycker in rök i internförrådet så att nivåvakten tror att det finns pellets i.

På de nyare brännarna sitter ett mottrycksrör som motverkar detta.
Röret är ett litet 8mm som sitter mellan fläktlådan och inmatningsröret.

Kolla om ni har det monterat , och om det sitter ett sådant så kan det vara läge att fixa dit nya nivåvakter.

//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Putte66
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 03 mar, 2007 01:38
Ort: Finspång

Inlägg av Putte66 »

Nu har den funkat i snart tre veckor!!!

Jag gick igenom alla kontakter ytterligare en gång för att undanröja glapp eller andra orsaker till ledningsproblem. När jag skulle lossa på kabelskorna till termokontakten var den lite lös, jag vred till den och då "knäppte" det till och skruven startade. Efter det startade jag om brännaren och som sagt nu har den gått kanonbra igen.

Putte
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Inlägg av kurre_44 »

Jag tror att du hela tiden haft problemet i din termokontakt med glappkontakt. Det fel du talar om i första frågan tyder på detta. Blir det avbrott i termokontakten eller dess ledning stannar externskruven samt internskruven och fläkten går hela tiden.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej.

Bara undrar..
Har du den modellen av termokontakt utan manuell återställning ?

//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Roger
Fröträd
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 10 aug, 2004 16:48
Ort: Gefle

Hej

Inlägg av Roger »

Min A3:a stannade en gång pga att lagertätningarna inte var tät. Det var fullsmockat i lagret med spån, bara att byta sen gick den igen.

Brännarn stannade för en vecka sedan, intermotorn gick hemskt tungt orkade inte dra runt. Plockade då ner internmotorn och gick igenom växellådan tog bort gammalt fett och fettade in igen sen funkade den igen.
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Krånglande A3

Inlägg av luppg »

Kan lägga till lite i tråden, fick ungefär samma problem med min A3:a för 2 dagar sedan, hela brännaren gick precis som vanligt, men extern-skruven kördes aldrig igång, gjorde ren nivåvakterna sedan har den rullat och gått, har dock beställt ett ombyggnads kit till modell A4 så vet man att grejjorna är frächa sedan...
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Hero
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 29 dec, 2007 00:20
Ort: Tranemo

Inlägg av Hero »

"luppg" du skriver om ett omb.-kit till A4 vad innefattar detta och vad kostar det? har själv en A3 -01 och har också lite småstrul som jag upplever det.
[/quote]
Ecotec A3-01 utbytt mot en A4-06 CTC 171B med påbyggd T-matic ERA 10 shuntstyrning veckoförråd
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Inlägg av luppg »

Hero skrev:"luppg" du skriver om ett omb.-kit till A4 vad innefattar detta och vad kostar det? har själv en A3 -01 och har också lite småstrul som jag upplever det.
[/quote]

Enl installatören så skulle kittet gå loss på 400:-, arbete tillkommer dock om man inte väljer att göra det själv (vet ej vad arbetskostnaden blir), tycker det är värt det i alla fall så kanske problemet är ur världen sedan och dessutom lättare att åtgärda nästa gång.
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
jackass3
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 04 jul, 2007 00:13

Inlägg av jackass3 »

Enligt min installatör skulle kittet kosta lite över 500 kr! Arbetet att installera verkar inte vara något problem, den av er som vill ha montageanvisningen på mail kan skicka mig ett meddelande.
LO
Entusiast!
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 19:15
Ort: Österlen, Skåne

Inlägg av LO »

Vad innehåller ombyggnads kittet?
Inte sjutton kan man väl göra om sin A3 till en A4 för 500Kr.
Skillnaden mellan brännarna är ju jättestoooor (brännarkoppen, tändningen, styrningen).
E de riktigt, kan man ju inte låta bli. :lol:
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
Skriv svar