"Underhållsfritt"

trevik
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 23 sep, 2005 18:23
Ort: Holm, Halmstad
Kontakt:

"Underhållsfritt"

Inlägg av trevik »

Finns det någon brännare med minimalt underhåll?
Vill slippa aksa ur 1 ggr/vecka med min Viking.
Vore kul om det räckte 1 ggr per månad eller mer...

//Micke - Drömmaren
Mvh
Micke
--------------------------------
Värmebaronen Comet + Viking bio.
Booforssjö-pellets med MAFA förråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag askar aldrig ur min brännare och pannan tömmer jag varje månad vara sig jag behöver det eller inte.

Jag är å andra sidan partisk då det är jag som har utvecklat styrningen (enl. janfires krav självklart) och ständigt utvecklar programmet.

Mitt största problem är att min pannan har dåligt askutrymme och detta är anledningen till mitt tömmande varje månad, hade jag en "riktig" pelletspanna med rikligt utrymme till askan vore det trevligt men så långt räcker budgeten inte... Men då skulle jag aska 2 gg/år.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
TJ
Stor entusiast!
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 20:18
Ort: Burträsk

Inlägg av TJ »

Jag har ingen erfarenhet av Janfire NH, däremot så har jag haft både en ny toppmatad Viking(9990) brännare samt min nuvarande CTC ( thermia) brännare.
Dom två brännare som jag vet ger många veckors drift utan askning är Thermia´s eller Ecotech´s undermatade.
Dock så kommer den ett dag då du måste byta slussvingar m.m.
Tror dock att ingen brännare är underhållsfri i längden.
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det är nog ganska riktigt att ingen brännare klarar sig utan underhåll, det är ju trots allt eld, höga temperaturer och annat otrevligt som sliter på materialen men att plocka isär brännaren (mer eller mindre) för att rensa bort aska och dylikt har jag inte gjort alls, jag har rensat pannan, kollat i brännaren och tvätta mig, that's it.

Att jag kollar i brännaren beror på att jag ju testar en del, båda elektronik/programversioner och pellets, jag har en avtal med den lokala pelletsleverantör om att han mycket gärna får ge mig udda pellets, halva pallar osv. Just nu har jag trä/torv pellets liggande jag ska testa när förrådet blir tömt någon gång så det är väl ganska naturligt att kolla lite OM det har sintrat eller inte.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Inlägg av singelstring »

Jag brukar aska ur ca 2ggr per år, det brukar vara i samband med sotarns besök. Kör janfire Intergral med NH-brännare som fungerar klockren.
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Jag kör Janfires panna med spaksotning och NH brännare.
Gör ingenting förutom att tömma askan 3 gånger om året. Jag tömmer 3 gånger pga hög förbrukning i ett mindre hyreshus på 315 m2.
Ännu underhållsfriare kan det bli om man köper till automatisk askutmatning och automatisk sotning till Janfires panna.
Jag tycker inte det var värt de extra pengarna för det lilla arbetet dock.
Janfire pannan heter även Combifire och säjls även under det namnet till samma pris.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Mitt största problem är att min pannan har dåligt askutrymme och detta är anledningen till mitt tömmande varje månad, hade jag en "riktig" pelletspanna med rikligt utrymme till askan vore det trevligt men så långt räcker budgeten inte... Men då skulle jag aska 2 gg/år.
Kunde man inte montera in en skrapa där också som skrapar över askan till veddelen efterhand, där är ju gott om plats :D
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Tyvärr inte, utloppet från "olje"delen sitter längst upp.

Jag har funderat på att göra en uraskningsskruv strax under brännaren men än är det vid mycket lösa tankar, jag har rikligt att göra som det är.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
trevik
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 23 sep, 2005 18:23
Ort: Holm, Halmstad
Kontakt:

Inlägg av trevik »

Tack för tipsen. Men jag har en ny panna från värmebaronen, Comet. Ca 4 år gammal. Vill/kan inte byta, kostar...
Men brännaren kan man ju byta om det finns nått bättre alternativ?
Mvh
Micke
--------------------------------
Värmebaronen Comet + Viking bio.
Booforssjö-pellets med MAFA förråd
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Eftersom sotning och asktömmning mest sker i pannan och inte i brännaren så är det nog ganska meningslöst att bara byta brännare.
Dessutom så är det ekonomi i att sota ofta även om det för driftsäkerheten inte behövs men ju mer sot och aska det finns i pannan desstomer värme går ut i skorstenen.
deleted
ak
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 aug, 2007 12:59
Ort: Älvsjö

Inlägg av ak »

EcoTec A4 / BioLine20 upplever jag som relativt underhållsfri. Hacka lite koks och rensa luftslitsar ett par gånger om året i (~10 min i samband med uraskning av panna), sen sköter den sig i stort sett själv (i alla fall min...).

Återstår att se om man är av samma uppfattning när den varit igång i 10 år eller nåt.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Öppnar å kikar till delarna i min varje vår/höst när jag startar upp/stnänger av brännaren.

Sedan går det några hundra timmars drifttid mellan tömningarna av sintringslådan, men det finns ju en större variant på dne nu som man i en normalvilla med normalpellets säkerligen kör ett halvår utan att tömma iaf.

Så själva brännaren rör jag egentligen inte, i början experimenterade jag en del å höll på men det var mest för "skojets" skull, numera tuffar det bara på.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

ak skrev:EcoTec A4 / BioLine20 upplever jag som relativt underhållsfri. Hacka lite koks och rensa luftslitsar ett par gånger om året i (~10 min i samband med uraskning av panna), sen sköter den sig i stort sett själv (i alla fall min...).

Återstår att se om man är av samma uppfattning när den varit igång i 10 år eller nåt.
Efter 10 års drift så har du nog bytt slussvingar minst 4-5 ggr förutom att hacka koks och rensa luftslitsar.

Men i övrigt så håller jag med, synd att min inte har "autostart" annars är det inte mycket att klaga på förutom livslängden på slussvingarna. Undra vad det är för material i Thermias slussvingar eftersom de inte verkar gå sönder, eller kan det vara så att de (brännarägarna) inte vill redovisa eventuella slussvingebyten........ :roll:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Ska man ha ett "underhållsfritt" system måste det vara plats till askan, antingen via automatisk uraskning till en hink eller liknande eller plats nog till att man inte behöver skyffla så ofta.

De värmeupptagande ytor behöver självklart hållas rena, spaksotning (kanske med motor) är en "inte-helt-dålig-lösning", bäst är självklart att putsa och polera lite då och då.

Att brännaren har automatisk start av elden är för mig så självklart att jag inte kan fatta varför inte alla har det, att som min svåger vara tvungen att elda på manuellt och gå på el-slinga på sommaren när värmebehovet understiger ett visst nivå tycker jag är löjligt, jag har inte heller el-slinga i min panna, bara pellets.

I mitt tycke är en undermatat brännare inte ideell ur säkerhetsmässig synspunkt, det finns en brandväg ur härden. Denna kanske är säkrat på andra sätt men detta kan mycket väl betyda en ordentlig isärplockning och rengöring om strömmen försvinner.

Cellmatning är bra men att byta slussvingar är jag tveksam till, det borde gå att bygga utan att behöva dessa.

Att rensa bort aska med tryckluft fungerar sannolikt alldeles utmärkt men att få ut de saker som kan brinna fast vid sämre pellets är det bara att glömma om man inte ha en sju-särdeles kraftig luftström, därför behövs mekanisk rengöring beroende på pelletskvaliteten eller mest vid dålig kvalitet.

Så pannan som Janfire säljer (Combifire/Integral) med elektrisk spaksotning + en NH-brännare tycker jag (som är partisk) uppfyller det efterfrågade bäst.

Till detta måste man då också ha ett bulkförråd som håller pellets till minst drygt hela eldningssäsongen och gärna ett års forbruk eller mer.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Tror Iwabo har en lösning som är väldigt lik Janfires rörande askskrapningen på sin nya brännare.
De använder samma panna men i röd färg, dvs en "äkta" combifire.
Tyvärr har den brännaren matarskruven som doserskruv.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skriv svar