vestmarkapellets

Skriv svar
Starne
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tor 15 feb, 2007 21:07

vestmarkapellets

Inlägg av Starne »

Är det ngn som har provat den "svarta "norska pelletsen från vestmarka?
Jag funderar på att testa den men jag skulle gärna höra om nån har provat.Sotarn sa att det hade bränt sönder rostet för att det blev så mycket hetare glöd, kan det stämma?
torsby TB Mini CTC266 -78 170kvm
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Det kan säkert stämma att brännare som är tunna i godset far illa.

Det är en vanlig missuppfattning att denna pellets är energirikare än "vanlig" pellets. Den har per viktenhet lika högt energi innehåll som så gott som all annan pellets. Du får lika mycket värme per kilo som ur vanlig pellets.

Däremot är den hårdare pressad vilket innebär att det finns mer energi per volymenhet vilket gör att pelletsbrännaren matar in rätt mängd i volym men det blir för mycket energi och ger således felaktig förbränning och för temperatur med skador som följd.

Fördelen med denna pellets är störst vid köp i småsäck då den är hård och håller sig hel utan att smula.
Nackdelen är den är dyrare och att du måste ställa om din brännare.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

elvis skrev: Fördelen med denna pellets är störst vid köp i småsäck då den är hård och håller sig hel utan att smula.
Nackdelen är den är dyrare och att du måste ställa om din brännare.

Mvh
Det första gäller väl i alla högsta grad bulkpellets också. Iallafall för mig eftersom jag har ett lugtmatningssystem som inte tycker om stora mängder damm och fin material.

Hade jag haft en annan brännare än den som jag har (kräver nytt datachips för att kunna justeras, tycker att den kostnade fortfarande är lite för dyr att ta bara för att få elda Vestmarka) så hade jag definitivt kört på Vestmarka nu trots det något högre pelletspriset. För brinner det gör det, dessutom riktig ordentligt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Körde en halv pall vestmarka förra säsongen, fungerade bra, inga konstigheter.

Men till bionan är det nästan bättre med lite lösare pressat, kvarnen smattrade duktigt när den fick tugga vestmarka, hördes i elementen :lol:, svagt, men det hördes.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar