Eldning ?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
MrMerkel
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: sön 19 feb, 2006 23:14

Eldning ?

Inlägg av MrMerkel »

Jag har nu eldat i min vedex 3300 ca 7-8 ggr är inte säker hur många ggr , kan nu konstatera att när jag eldade i fredags så fick jag göra tre fulla inlägg för att få tankarna från 18 grader i toppen och botten till 85 grader i toppen och botten.

Har märkt att det börjar bli mer lätteldat nu efter att jag fick elda som en stolle det första när allt var nyinstallerat , då fick jag göra mer än fyra fulla inlägg för att få upp värmen i tankarna.


Nu undrar jag följande vid vilken temp ska acc tankarna stå i högst upp för att det inte ska bli för hårt att elda upp dom igen till 85-90 grader både uppe och nere i tankarna , för effektivaste eldning.

Är tankarna inkörda nu eller kommer det gå ännu lättare efter ytterligare eldning att elda upp dom.

Lite fakta om pannan eldstadsvolym 95liter och två 1000liters tankar alltså gick det åt 285liter ved för att få full värme eller hur det ska räknas.

Tack på förhand MrMerkel
Vedex 3300 1000liter borö med solslinga och 110vvb och 1000liter borö slavtank.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag brukar bara släppa ner mina tankar till ca 40 grader uppe.
Då räcker det med ett ilägg 135L ved för att få upp dom till 90 grader uppe och nere.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Tony41
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 30 okt, 2007 20:39
Ort: Åmål
Kontakt:

Inlägg av Tony41 »

3 fulla ilägg? det låter otroligt mycket.. har en vedex 3300 och har aldrig lagt i mer än 1.5 fulla ilägg iofs har jag bara 1500 liter ackumulatortank. Är veden du eldar med någorlunda torr? just nu eldar jag en gng / dygn , brukar vara 35 45 grader i toppen och laddar till 85 - 90 och för det går det åt cirka 100 till 120 liter.

Laddtempreglaget har jag på ca 85 -88 grader.
Nibe Vedex 3300 2st lösullsisolerade strömsnäs 750L, en med 120 koppars.Kronan snus husqvarna 154 motorsåg. Gränsfors bruks klyvyxa. 4 radiatorer på mittenplanet. 1 på överv. ,3 i källaren. 1 1/2 plans trähus byggt 38 ca 140 m2. Valmet Valtra T140
Jägarn
Entusiast!
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 29 apr, 2007 20:46
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

merkel..berätta närmare hu din anlägning är kopplad
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Re: Eldning ?

Inlägg av Ved Profilen »

MrMerkel skrev:Jag har nu eldat i min vedex 3300 ca 7-8 ggr är inte säker hur många ggr , kan nu konstatera att när jag eldade i fredags så fick jag göra tre fulla inlägg för att få tankarna från 18 grader i toppen och botten till 85 grader i toppen och botten.

Har märkt att det börjar bli mer lätteldat nu efter att jag fick elda som en stolle det första när allt var nyinstallerat , då fick jag göra mer än fyra fulla inlägg för att få upp värmen i tankarna.


Nu undrar jag följande vid vilken temp ska acc tankarna stå i högst upp för att det inte ska bli för hårt att elda upp dom igen till 85-90 grader både uppe och nere i tankarna , för effektivaste eldning.

Är tankarna inkörda nu eller kommer det gå ännu lättare efter ytterligare eldning att elda upp dom.

Lite fakta om pannan eldstadsvolym 95liter och två 1000liters tankar alltså gick det åt 285liter ved för att få full värme eller hur det ska räknas.

Tack på förhand MrMerkel
Hur är din panna inkopplad ? Har du shunt automatik? Har du laddomat ?
Hur stort är huset?

Ved Profilen..
Skriv svar