EcoNom, Byte roster efter ett halvårs drift

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
mattiaset
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 21 feb, 2007 21:35

EcoNom, Byte roster efter ett halvårs drift

Inlägg av mattiaset »

Jag fick byta mitt roster i min EcoNom- panna efter ca 1600 drifttimmar (ett halvår). Då satt ändå den nya version av roster i pannan med kedjespännare. Det var tydligen motorn som lagt av. Det roliga var att den kunde gå lite i bland, och ibland så hackade den bara.

Gick på garanti och fick jätte bra service.

Men undrar om det är någon annan som har haft samma problem med sitt roster?

Verkar konstigt att denna inte skall hålla mer än 1600 timmars drift, kan ju vara ett måndagsexemplar.

Kan bli dyrt när garantin går ut eftersom dessa kostar 5000 kr. (tror visserligen att konsumentköplagen säger att man får 2 års ny garanti på den utbytta delen).
StefanOl
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 13:30

Inlägg av StefanOl »

Jag har också bytt ut mitt gamla roster (gammal version mot den nya med kedjespännare). Fick samtidigt kondensatorn utbytt som ska sitta före motorn. Det är felet på den gamla kondensatorn som gör att motorn bara går ibland eller också bara står och hackar. Kondensatorn är superlätt att byta, de har tagit fram en konding som sitter på en kabel som man pluggar in enkelt mellan motorn och kabeln till motorn. Sen har allt funkat bra.
mattiaset
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 21 feb, 2007 21:35

Inlägg av mattiaset »

Japp, mitt roster gick igen efter ca 1000 timmar (det nya). Då bytte vi bara kondingen och nu fungerar det igen. Så det var troligen det som var fel med den gamla också. Nu snurrar det på fint igen.
Skriv svar