Tycker ni Agrol blivit sämre?

Skriv svar
joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

Tycker ni Agrol blivit sämre?

Inlägg av joa »

Eftersom jag hade brand i pannrummet för 1 1/2 år sedan så har jag inte köpt pellets under en så lång period.
Förut när jag köpte Agrol (i de gula säckarna) upplevde jag dem som helt damm och spånfria. Nu när jag köpt några lössäckar och en pall med säck så upplevde jag dem som ganska skräpiga och dammiga och kanske även lite lösare.
Förr ver det ju så stenhårda att det knakade brännaren
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Jag tycker och vet (nästan) att deras pellets i dom vita säckarna är sämre, mycket mer spån och det går mer pellets.

Finns en tråd angående deras pellets föresten:

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5800&
deleted
Starne
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tor 15 feb, 2007 21:07

Inlägg av Starne »

jag tycker också att det har blivit mycket mera spån i säckarna. Det började redan i februarileveransen för min del. Frågan är om det beror på ökad efterfrågan så det slarvas vid tillverkningen. Ska pröva den"svarta" norska pelletsen till hösten den är lite dyrare men jag har hört att den är effektivare så det ska vara lönsamt.
torsby TB Mini CTC266 -78 170kvm
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

Jag firar ettårsjubileum som pelletseldare den 7:e juni. Jag har på den tiden eldat upp en pall gula säckar och fem pallar vita säckar. Den gula och de fyra första pallarna av de vita (levererades samtidigt i höstas) var helt OK. De dammade inte och slängde man en säck på axeln så vek den inte mycket alls, kompakta med andra ord. I våras kompletterade jag genom att köra och hämta en pall och de säckarna både dammade och var sladdriga. Jag kontrollvägde och flera säckar vägde för lite, om än marginellt.

Jag ringde och uttryckte mitt missnöje och fick då kontakt med en kille hos Agrol som var trevlig och bra att ha med att göra. Han tog till sig av vad jag berättade, han undrade om jag ansåg mig kunna elda med det jag hade och i så fall hur mycket pellets jag saknade. Jag tyckte att förlusten i vikt var marginell och det som retade mig mest var att det dammade. Han lovade mig att nästa gång som jag köpte pellets så skulle den vara OK igen, och nu är det snart dags för nästa inköp...
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Tycker de har blivit sämre, åtgången har jag inte märkt att den har ökat men den sintrar ju fan så mycket mer nuförtiden.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

Inlägg av joa »

Då får man hoppas på bättring. Det är en avsevärd skillnad. Förut tyckte jag Agrol var outstanding och säckarna var stela som stoppade korvar. Nu är de precis som ni skriver helt slappa.
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
Fredrik_0532
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 09:43

nöjd

Inlägg av Fredrik_0532 »

jag eldar också med agrol och jag är oerhört nöjd. jag bytte från statoil (på säck) som jag var mindre nöjd med, där kan man tala om "slappa" säckar och sintringar. fick göra ren brännar rostret flera gånger i veckan jämfört med typ 1 gång i månaden nu...
har även eldat med den norska bruna pelletsen tidigare och den funkade också väldigt bra men återförsäljaren i mitt område började få problem med att få tag i den pelletsen tyvärr och därför blev det till att byta.
Janfire flex-a, K-silo
Parca 3000 -96
175m² i 1,5plan med källare byggt 1938
salmon
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 22:19
Ort: Någonstans i södra sverige

Inlägg av salmon »

Danne82 skrev:Jag tycker och vet (nästan) att deras pellets i dom vita säckarna är sämre, mycket mer spån och det går mer pellets.

Finns en tråd angående deras pellets föresten:

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5800&
Tycker att det är skrattretande och läsa att du vet att pelletsen är sämre i dom vita säckarna när det antagligen är levererat från samma fabrik i nya säckar :wink:
Baxibrännare i en Focus PE 20
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Att just pelletsen är sämre kan jag förstås inte veta men det är inte samma typ av pellets då den i de vita säckarna är mycket mörkare dessutom så är det enligt säckarna högre energivärde och lite andra värden skiljer sig också.
Men det jag vet är att det är mycket mer spån i de vita säckarna samt att förbrukningen ökade en aning men det kan ju ha att göra med vädret så jag inte hade de gula säckarna så länge.


Bild

Bild
deleted
salmon
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 22:19
Ort: Någonstans i södra sverige

Inlägg av salmon »

Men det står ju ca: på påsarna, och vad gäller färgen på pellets så beror det nog mer på åldern på spånet. Det blir mörkare fort om det får ligga någon vecka :)
Baxibrännare i en Focus PE 20
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Jo men om det vore samma pellets så borde det väll stå lika i alla fall?

Sen luktar den mycket starkare än de gula säckarna.

Sen är det mycket mer spån som jag sa i de gula säckarna och det måste ju tyda på att de pressar på ett annat sätt.
deleted
Skriv svar