Rökigt vid uppstart EcoNom

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
etmattias
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 04 feb, 2007 19:23
Ort: Skövde

Rökigt vid uppstart EcoNom

Inlägg av etmattias »

Jag har tidigare skrivet ett inlägg om hur man ställer in EcoNom pannan på rätt sätt och har fått allt att fungera bara fint (under vintern).

Men nu när det har blivet varmare ute så har det börjat lukta rök i pannrummet vid uppstarten. Det läcker ut rök vid matningen från internförrådet (i pannan). Tittar man i fallröret från internförrådet ner till rostret så har det tjärat runt kanterna, det är här den mesta röken kommer genom locket längst upp i fallröret.

I mitt tidigare inlägg blev jag varnad för att om man har dåligt drag och för många retarderrör så kan det bli övertryck. Är det detta som händer (kan tänka mig att draget i skorstenen har förändrats när det är varmare ute)? Är detta dåligt? Skall jag ta ut retarderrör för att öka draget? Finns det något bra sätt att öka draget, jag har hört att man kan installera en fläkt?
--------------------------------------------------
EcoTech EcoNom panna med 750l acc.tank
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Testa med retardarna först, att installera rökgasfläkt (som det tydligen heter) kostar pengar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Prova med att ta ut retardrarna och kör utan dem under sommaren.
Att det blir sämre verkningsgrad kvittar för det är ju bara en bråkdel av förbrukningen som är på sommaren..

//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Skriv svar