Fråga om Baxi Sandor

Skriv svar
Dick
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 03 okt, 2005 10:47
Ort: Sundsvall

Fråga om Baxi Sandor

Inlägg av Dick »

Har nyligen installerat en Baxi Sandor. (Den inköptes i vintras, men en operation kom ivägen för den planerade installationen.) Nu är det inte direkt "läge" för att provköra och trimma in den särskilt ofta, men en o annan kall o regnig dag kommer ju emellanåt.
Jag har ett driftproblem som jag undrar om någon annan haft:
Jag har bara kört kaminen i ~6-7 timmar ännu, men det verkar som pelletsmatningen går väldigt ojämnt. Jag har konstaterat att skruven går, men inga pelletar ramlar ner. -Tar det väldigt lång tid att "lufta" skruven, eller har jag något annat problem?
Den kan gå ~en timme för att sedan upphöra helt med pelletsmatningen så att den stannar. Det har även hänt ett par gånger att det inte kommit en enda pellet under uppstartsfasen, där skruven snurrat kontinuerligt för att "fylla" bränkoppen.
Tacksam för intrimnings-/drifterfarenheter från er övriga "lyckliga" Baxi-Sandor ägare. :lol:
Dick
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 03 okt, 2005 10:47
Ort: Sundsvall

Inlägg av Dick »

Eftersom ingen orkat svara (är det ingen som har en Baxi?) så får jag väl spinna vidare själv. Det verkade som det tog väldigt lång tid (många omstarter) innan skruven "luftades". Nu när detta är gjort, kommer det nästan lite väl "mycket" pellets, men det går att laborera med luft- och bränsle-parametrar via en servicekod som är lite knepig att knappa in... :lol:
Ett stort minus till en i övrigt juste kamin är den undermåliga "instruktionsboken", vilken sällar sig till skalan av instruktionsböcker som tydligen skrivs i samband med produkternas release-party, eftersom författarna måste ha varit rejält på fyllan när dom satt ihop dem...? :lol:
Ingen som helst användarvänlig struktur...och för (tillverkarens egen)säkerhets skull skriver man till o med att "läs hela manualen först" -vem orkar plöja igenom nåt så erbarmerligt dåligt och ostrukturerat?
...och så klagar man över att folk inte läser manualer...undra varför :roll:
orca
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 22:14

Injustering

Inlägg av orca »

Det går ju alltid att ta hem en service tekniker som mäter avgas temperaturer osv.

Instämmer med föregående talare när det gäller manualerna. :lol: Hade skrivit bättre om jag var packad så man kan ju undra vad dom går på :lol:
delDiablo
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 22 nov, 2006 23:20

Inlägg av delDiablo »

Jag har haft en Sandor tidigare, funkade super och jag kunde även läsa manualen utan problem. Undrar just vem som är på fyllan :D

dD
pelle-ts
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 27 jan, 2006 17:31

håller med om manualen m.m.

Inlägg av pelle-ts »

Håller fullständigt med dig att manualen är helt kass, f.ö. är hela kaminen än usel konstruktion. Det står att rökgasfläkten skall rengöras väldigt ofta, men det är svårt att komma åt den, kaminen står ju som regel inte mitt i rummet utan mot en vägg.
Kaminen skulle startas idag, då hade elektroniken lagt av, reagerade inte på någon som helst knapptryckning. Drar man ur strömkabeln för att försöka att resetta den på detta vis, går den i en avkylningsfas på 15 min, oavsett att den är helkall. Jävligt svagt att inte programmet avbryts av temperatursenorn som talar om för elektroniken att ingen avkylning behövs eftersom kaminen överhuvutaget inte startat, men kanske programmeraren gjorde programmet efter ha festat om med den som skrev manualen.
Aldrig mer en produkt från Baxi och därmed basta. Ta varning.
Biona 2000 med NibeCity
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Kaminen funkar alldeles utmärkt hos mina föräldrar, värmar ca 100m2 enplanshus.

Jag tycker inte det är något som helst fel på manualen, den är ju faktiskt helt ok. :?: http://www.calimax.com/download/schwedi ... Sandor.pdf

Att en pelletseldnings-produkt går in i 15 minuter avkylningsfas vid strömbortfall är en säkerhetsfunktion. Det finns flera pelletsbrännare som gör likadant och även större värmeanläggningar.
Pyrande glöd som bildat gengas kan smälla duktigt vid ny pelletsdos.
Det blir inte tillräcklig värme av glöd för att temperatursensorn ska tolka det som eld men det duger gott för att tillverka gengas.
Jag hade vid närmare eftertanke inte velat ha en kamin utan denna funktion. I synnerhet inte om den ska vara i ett hus på landet där strömmen är sisådär under eldningssäsong.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Skriv svar