Vestmarka/ oljebolaget i Skåne, kvalitet

Skriv svar
tr5
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 13 jan, 2005 12:14
Ort: Lund

Vestmarka/ oljebolaget i Skåne, kvalitet

Inlägg av tr5 »

Har köpt Vestmarka från Oljebolaget i Skåne och varit nöjd.
Nu senast köpte jag i mars när det var lev.problem men det löstes på ett för mig bra sätt.

-Nu känns det som om säckarna inte är riktigt lika välfyllda som de brukar (har dock inte kontollvägt)

-Det är betydligt mer spån i säckarna än tidigare när det i princip inte var nåt spån alls.

-Pelletsen sintrar lite. Har inte heller hänt tidigare

Har nån annan råkat ut för detta?
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

Jag har exakt samma erfarenhet, det värsta tycker jag är att askan sintrar, lite spån kan jag leva med. Tidigare blev det nästan ingenting i brännarkoppen, nu är det en tjock kaka efter en veckas drift. Det blir annan pellets i fortsättningen.

Det tycks dock inte bara vara Vestmarka som har sämre pellets, jag får många samtal från mina kunder som undrar varför det blir en så tjock kaka i brännarkoppen i år - och det med varierande pelletsfabrikat. Pelletsfabrikanterna kanske letar upp gamla spånlager nånstans i skogen som de använder till pelletstillverkningen?
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Vad jag vet är att Vestmarka har (haft?) problem med att leverera de mängder som efterfrågas, om de har ökad produktionen och kanske inte har en helt stabil process kan kvaliteten bli lidande.

Jag har testat snart sagt alla olika pellets jag har kunnat komma över och den enda som har lämnat en kaka efter sig är den pellets som råkade vara i då jag pga. programutveckling och en tankevurpa körde med utan att låta brännaren rensa sig på ett väldigt bra tag.

Den kaka var alltså inte för att pelletsen var kass men för att jag hade oordning i styrningen.

Därmed inte sagt att det inte finns dåliga pellets men min teori är att det ofta kan röra sig om att brännaren inte är alldeles intrimmad vilket faktisk är teoretisk omöjligt, ska man vara petig är varje säck ju unik i brännvärde osv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

Jo, men vi som inte kör med självrensande brännare märker det kanske på ett annat sätt än du!

Om man skall ställa in brännaren för att undvika att askan sintrar, då är frågan om man inte behöver skruva upp fläkthastigheten för att så sätt kyla härden. Det kommer inte att vara gynnsamt för verkningsgraden. Jag har försökt att komma tillrätta med problemet med sintring genom inställning, men inte lyckats.

Jag tror nog det är pelletskvaliteten som ställer till det. Riktigt vad vet jag inte och det är frågan om tillverkarna gör det. För ganska många år sedan hade Såbi (numera Neova) problem med pellets som sintrade, det gjordes mycket tester och pratades mycket om det i branschen vid den tiden, men jag vet inte om man nånsin kom på vad som orsakade problemet.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Kanske det men en sak vet jag också: för att bränna av "onödigt extramaterial" ställs fläkten i en NH upp en aning (5%) lite då och då så min teori är att det kan bildas kaka om man inte har ett litet luftöverskott.

Jag kan inte bevisa det men jag tror att det var just anledningen till att jag fick en anhopning av skit: ett räknefel gjorde att det var ett lite luftunderskott.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag tror tillverkarna tummar på kvaliten när efterfrågan är större än dom klarar av, Nu går det istort sätt direkt från press till kund..

Kör dom pressarna lite över max kapacitet så kan det nog bli spån..

Hos kompisen som haft problem i sin Ecoflex lutar det åt att det är/va pelletsen som va problemet, Farsan hade hört att det skulle varit problem för dom som är med i pelletsföreningen som även kompisen är med i..
Problemet enligt vad han hört skulle det vara för blöt pellets, Det är solett som dom använder o dom torkar ju spån innan pressning..

Även en annan kompis som kör med solett o fick en leverans i början på mars va vi tvungna att öka fläkten hos med 18% vilket är mycket..
Flera olika leveranser vi fått tidigare från solett har man inte behövt ändra inställningarna...

Vad händer om pelletsen har för hög fukt halt??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar