Att räknar ut besparning ...

manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Att räknar ut besparning ...

Inlägg av manin »

... om ni vill veta hur mycket om man ska tilllägg isolering på sitt hus, tak, yttervägg eller källare ...

Så jag gjorde det för mitt hus som jag trott har funderat på att satsa lite mer förbättring på min huset som tak, yttervägg och har funderat på att göra först med dräning runt ut om mitt huset eftersom det funger inte så bra.

Men håller på först med byte fönster, ska göra själv byta fönster o är spanna efter bra och kvalitet samt bra pris, helst svenska standard, jaja i tyskland o polen med underhållfri med plast eller aluminium, men fel vänd. Garanti får man inga om man köper utomland, men finns säljer i sverige men då blir lite lika pris som trä standard finns i sverige lämnar 10 år och finns en tillverkar lämna 20 år.

Så jag har läst olika företag såsom Isodäran, Platon, Jackson o andra för att studera mig lite om dessa alternativ eventuell läs på byggforum.
Men till sist
Då så gå in på Paroc och fanns beräkning tablån. Kul och nyfiken !!!

Jaha börja med tak att tillägg som jag trott är störst bov. Nää knappt att satsa på tak och sparar mig 1000 kr/år

Okey nästa yttervägg med 70 mm extra tillägg, nähä hellre knappt bara 1300 kr att spara.

Okey okey vad då blir att tillägg isolering utifrån källare vägg som ligger under mark.

:shock: :shock: Om jag satsar på det så sparar jag 8200 kr/år VA!! vad helt sinne var det störst bov källare än vad andra pratar om att BÖR satsa på tak isolering.

Så förstår jag inte riktig, men efter en tag det kan jag acceptera att min källare är bara betonghål och är under marken är alltid kallt så att element i källare blir kyla sig eftersom de element ligger ju hänga på betongvägg. Då förstår att det kan vara sant eller ???

Eventuell har tänkt och ska byta fönster när somhelst, det sparar jag 3800 kr/år har räknat av offert. men källare :roll:

Jag ska kontakta med Paroc ev. byggexpert, energimyndighet nästa vecka om källare.

Så jag bryr inte om att tillägg tak och yttervägg. det bästa med källare och fönster, och eventuell lite att justera isolering på taket. så hoppas jag att jag får lite rejäl minska pelletsförbrukning om det är sant.

Ja här länk till http://stenull.paroc.se/tillaggsisolering/index.php
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Va roligt! När du nu skall gräva runt huset så satsa på Isodäran, strunta i platon, det är en billigare genväg som inte håller loppet ut...sedan isolerar du husgrunden ovan mark också. Kom ihåg att ta bort gammal tjära/ kallasfalt på källarväggen bitvis så att vattenångan från källaren kan komma ut och inte upp i syllen. Lycka till!
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Det trodde jag inte att källarväggarna var en sån energi tjuv.

Man kanske ska överväga att ta tag i dränering och isolering :?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Så konstigt är det inte.
Om ni tittar på vilka U-värden ni startar med i de olika casen så är det mycket mer att hämta vid dåligt isolerade källarväggar.

Det finns dock en stor hake i beräkningarna, och det är att man räknar med att källaren är uppvärmd. Låter man temperaturen vara vad den blir så sparar man inte alls de summorna.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Calfactor
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 16 feb, 2006 13:15
Ort: Varberg

Inlägg av Calfactor »

Skall man isolera golvet också i källaren? Finns det någon vinst i det.
Den stora nackdelen är ju lägre takhöjd, om ingen har något smart förslag på enkelt kunna lyfta upp huset. ;)
Norrahammarsbruk Calfactor 1964
2000l olja kvar innan pellets?
Nibe EVC
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Calfactor skrev:Skall man isolera golvet också i källaren? Finns det någon vinst i det.
Den stora nackdelen är ju lägre takhöjd, om ingen har något smart förslag på enkelt kunna lyfta upp huset. ;)
Gör som grannen :)
http://www..se/bilder/img_0538.jpg
Senast redigerad av Andreas Hansson den ons 05 nov, 2008 22:01, redigerad totalt 1 gånger.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:
Calfactor skrev:Skall man isolera golvet också i källaren? Finns det någon vinst i det.
Den stora nackdelen är ju lägre takhöjd, om ingen har något smart förslag på enkelt kunna lyfta upp huset. ;)
Gör som grannen :)
http://www.ullvi.se/bilder/img_0538.jpg
Det där ä ju fusk.. :wink:

En släkting håller på att renovera ett 2-plans timmerkåk på 120 m2/plan med hel källare, Nu har han satt upp huset på "styltor" så han kan gräva ur för ordentlig takhöjd samt isolera ordentligt för golvvärme innan det ska muras nya väggar som huset ställs ner på... :shock:

Han är iof byggnadsarbetare men ändå ett jävulskt projekt då han jobbar rätt mycket övertid på jobbet oxå, Beräknad tid för denna total renovering 1,5 år.. '
Huset är nerstrippat till bara timmerväggarna så jag tycker det borde varit lättare att bränna kåken o sen köpt o rest ett nytt själv, Borde inte bli direkt dyrare men göras på betydligt kortare tid..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

André skrev:
Andreas Hansson skrev:
Calfactor skrev:Skall man isolera golvet också i källaren? Finns det någon vinst i det.
Den stora nackdelen är ju lägre takhöjd, om ingen har något smart förslag på enkelt kunna lyfta upp huset. ;)
Gör som grannen :)
http://www.ullvi.se/bilder/img_0538.jpg
Det där ä ju fusk.. :wink:

En släkting håller på att renovera ett 2-plans timmerkåk på 120 m2/plan med hel källare, Nu har han satt upp huset på "styltor" så han kan gräva ur för ordentlig takhöjd samt isolera ordentligt för golvvärme innan det ska muras nya väggar som huset ställs ner på... :shock:

Han är iof byggnadsarbetare men ändå ett jävulskt projekt då han jobbar rätt mycket övertid på jobbet oxå, Beräknad tid för denna total renovering 1,5 år.. '
Huset är nerstrippat till bara timmerväggarna så jag tycker det borde varit lättare att bränna kåken o sen köpt o rest ett nytt själv, Borde inte bli direkt dyrare men göras på betydligt kortare tid..

visst hade det säkert varit lättare att riva,,,,, men din kompis har förstått tjusningen i det hela... LEER...
Jag håller på med ett projekt (hus) som jag har kommit förbi den där delen med att fixa om källaren.... ställde iof inte huset på stolpar men jag pallade upp det så att det blev plant och skottade ut golvet och bilade ut delar av ytterväggen för att den skulle bli vilande på den nya golvplattan..
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Calfactor
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 16 feb, 2006 13:15
Ort: Varberg

Inlägg av Calfactor »

HA HA HA... Det svaret trodde jag inte att jag skulle få... :lol:
Norrahammarsbruk Calfactor 1964
2000l olja kvar innan pellets?
Nibe EVC
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Nä tillbaka till start.

Har pratat med energirådgivare, det är faktiskt att det påverka i källare med besparing, men kan inte säga korrekt besparing, men det gör ju iaf. Om man har god isolering i sina tak och vägg så blir mera besparing med källare eventuell fönster som jag tänker byta.


Japp, Jag var ut och samlade pris uppgifter allt vad jag behöver de material hos olika affär.
Inte så dyrt som jag trodde, det ligger runt 25000 kr bara material inkl vvs med samlingsbrunn. ( hos Rinkaby rör förstår!)

Tillkommer är fråga att be entreprenör med minigrävare vill dom ha 8000-11000 kr som jag har frågat fyra olika firma, ska bli klar på en arbetsdag att gräva upp.

Så jag har frågat 3 olika uthyr minigrävare för en helg dag. Cramo tar 2900 kr inkl släpet, annan privat firma tar 1250 kr/ dygn + släp eller transp., andra privat tar 3700 kr inkl transport. (De privat minigrävare är lite större än Cramo. Men Cramo har större kostar 3900 kr + släpet eller transp.

Ja ser man stor skillnad, avgör om man är händig och lätt lär. det gör jag nog. Man kan öva en timme innan starta riktig grävare. Ska tro klarar man under en helg.

Någon här har upplevt med uthyrd minigrävare och hur gick ...?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

manin har du kollat här.

http://www.isodrän.se/
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

Gjorde det här jobbet för några år sedan, isolerade på utsidan med isodrän. Trots noggranna mätningar av energiåtgång kan jag inte påstå att det går att se någon dramatisk minskning efter isoleringen. Däremot försvann lukten av blöt betong som uppträdde ibland. Samtidigt sänkte jag dräneringen några dm, vet inte vad som betydde mest. Det är i alla fall skönt att ha det gjort.

Funderade också på att köra en minigrävare själv, men jag skippade den tanken eftersom det skulle grävas ca 3 meter djupt, det klarar inte en minigrävare. Dessutom, minsta misstag med skopan och man dunkar hål i grunden. Låt en grävare schakta.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Andreas Hansson skrev:manin har du kollat här.

http://www.isodrän.se/
Bort med två prick över a så är rätt.
Tack Anders Hansson
Jovisst det har jag kollat även finns fler tillverkar likadan med Pordrän, Optidrain mm.

Jag har läst många bolaget med instruktion och även har pratat med byggare hur man utför en bra dräning. Så inga problem.

Visste ni att ni bör kalla hit entreprenör från telia och Eon att markera ledning innan grävprojekt. Annars blir för dyrt för att göra misstag.
Helt gratis beställa.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Inte för att vara en glädjedödare men jag tror besparingen blir ytterst blygsam på dina åtgärder du nämnde ovan.
Om man räknar samman summan av åtgärderna så skulle du spara energikostnad för 1000 kr + 1300 kr + 8200 kr 3800 kr = 14 300 kr.

Låter lite väl häftigt eller ?

Jag skulle snarare gissa på 4300 totalt kr om du eldar med pellets.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

elvis skrev:Inte för att vara en glädjedödare men jag tror besparingen blir ytterst blygsam på dina åtgärder du nämnde ovan.
Om man räknar samman summan av åtgärderna så skulle du spara energikostnad för 1000 kr + 1300 kr + 8200 kr 3800 kr = 14 300 kr.

Låter lite väl häftigt eller ?

Jag skulle snarare gissa på 4300 totalt kr om du eldar med pellets.

Mvh
Ja det låter lite :roll: . men det tror jag inte på det bekräkning som andra expert har gjort kalkyl eller vad folk säger.

Ja hade varit brillant bara betala 4300 kr att elda pellets, nä tro inte det.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar