Kora den mest" hållbara" pannan...

Skriv svar
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Kora den mest" hållbara" pannan...

Inlägg av ronald »

Tjena!
Jag kom på.. hoppas jag, en mycket intressant fråga....
Var pannorna hållbarare förr eller...sotaren sa din panna håller många år till...köper du en ny panna håller den ja 10-12 år....
Att isoleringen har blivit bättre det märks på stilleståndsförluster i gamlingarna...men hur är det med plåten mm mm :?:
ja menar det är ju också något att tänka på för pannspekulanter=Hållbarheten på en panna....

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Precis, bor man utanför tättbebyggt område så kan man väl köpa en gjutjärnare som inte är miljögodkänd, mindre effektiv, mera ved, mindre keramik. Jag menar att du kan köpa en panna från "öst" som ger mindre verkningsgrad, kostar mera i vedförbrukning, men kostar inga tusenlappar för keramiken med jämna mellanrum. Är det inte gjutjärn så är nog pannor som mollepannan tex. mera långlivade än de uträknade/slimmade pannorna tillverkade i sverige. Undantag finns. Det är bara att jämföra med pappersindustrin... hur många år går en ny panna från dags dato jämfört med en byggd på 60-talet, visst får det repareras med tubbyten och så, alla dimensioner har det dragits ned på och jag menar att pratar vi livslängd på pannor så lever nog de från "öst" längre än våra plåtpannor i 4mm:s gods från sverige. Är det meningen att pannorna skall överleva oss själva?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag tror faktiskt att det är mycket snack om att gjutjärnspannor är så överlägsna.Hur vet man att dagens pannor inte håller?
Kristallkula eller gissning?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena!
Nu var det sotarens ord Fast även min Installatör sa likadant(pensionär nu
Alltså att pannorna inte är av samma kvalitet,,idag
Min är nu ca 36 år,,fast farsan hade en (ctc 80 )talare den sprang läck på
5 år..så vad vet jag...Det kan vara skötsel otur mm .Men som olika brännarör
mm, så är det kanske skillnad på godstjocklek Kvalitet på plåt etc
Men nog borde en panna hålla 25-30 år,om den går lös på ca 80 000 papp
med installation...


Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag har oxå fått höra av både sotaren o min farbror som har 50 år inom vvs yrket att pannorna idag är mycket sämre..

Farbrorn sa att allt över 10 år på min panna är bonus :(
Han hade varit med om byte av nibepanna inom 4 år o rörkrökarn som installerade sa samma sak...

Kompisens Ctc V35 höll tätt i prick 3 år innan den började läcka nu på julafton 2006, Nu gick det bra ändå då han fick en ny installerad av Ctc..

Men iof så är ju det mästa idag inte gjort för att hålla länge, Vi ska ju konsumera..

Nu vet man ju inte heller hur det ser ut med gjutjärnspannorna, Dom kanske är sämre idag oxå med kortare livslängd.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

André skrev: Farbrorn sa att allt över 10 år på min panna är bonus :(
Han hade varit med om byte av nibepanna inom 4 år o rörkrökarn som installerade sa samma sak...
Nu har ju jag inte en Nibe, men den ser i det stora hela lika ut. I april nästa år så blir den 10 år. Vi får då se om det stämmer eller om jag "råkade" få den pannan som blev äldre än så......... :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Att kvaliteten på pannorna rent plåtmässigt är sämre idag är det nog inget snack om, kan man spara några kg plåt så gör man givetvis det, men en välskött panna kan hålla väldigt länge oavsett modell, det finns gamla plåtpannor som är 40 år och mer och som går hur fint som helst, samtidigt kan en likadan panna som misskötts vara slut efter 10 år.

Gjutjärn håller bättre, så långt kan man väl hålla med men att en plåtpanna skulle hålla kortare tid behöver inte stämma för det, en nackdel på gjutjärnspannor är att dom är känsligare för sprickor.

Hur länge moderna pannor håller är givetvis svårt att svara på eftersom dom inte är gamla ännu :lol:

Jag tror inte att man kan säga att en viss panna håller längre än andra eftersom det hela beror på så mycket annat runt omkring, vattenkvalitet, hur pannan sköts och används osv...
Senast redigerad av micke_932 den mån 07 maj, 2007 15:55, redigerad totalt 1 gånger.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena!
Många tänker ju också att man skall räkna hem investeringen.(arna)....
Hur många år det tar och så där ...
Min px21 tog 1 1/2 år att tjäna in tex.. :) Lite tråkigt om man har 5 års
garanti på den nya pannan och så går den sönder något år senare :( ....
Men OK det är ju så med allt i och för sig..En bergvärmeinvestering för mig
kanske hade tagit 15-20 år att tjäna in och sedan kanske kompressorn
går sönder efter 6-7 år.. så är man ju även där, på ruta ett...
Jag älskar att elda 8) så för mig blir det en nying.. när gamlingen har gjort sitt. En med mycket isolering och tjocka pannväggar och......
men det blir då det...


Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

En bergvärmeinvestering för mig
kanske hade tagit 15-20 år att tjäna in och sedan kanske kompressorn
går sönder efter 6-7 år.. så är man ju även där, på ruta ett...
Nja, ett kompressorbyte lär ju inte kosta lika mycket som ett helt nytt system.
Men även bergvärmen kan ju pajja om det var det du syftade på.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Lager skrev:
En bergvärmeinvestering för mig
kanske hade tagit 15-20 år att tjäna in och sedan kanske kompressorn
går sönder efter 6-7 år.. så är man ju även där, på ruta ett...
Nja, ett kompressorbyte lär ju inte kosta lika mycket som ett helt nytt system.
Men även bergvärmen kan ju pajja om det var det du syftade på.
Räkna med en kompressor renovering efter 12-15 år samt byte av hela pumpen efter ca 25 år.. Renovering kostar idag 13-15000:-
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

fel!
Senast redigerad av ronald den ons 23 maj, 2007 19:43, redigerad totalt 1 gånger.
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Lager skrev:
En bergvärmeinvestering för mig
kanske hade tagit 15-20 år att tjäna in och sedan kanske kompressorn
går sönder efter 6-7 år.. så är man ju även där, på ruta ett...
Nja, ett kompressorbyte lär ju inte kosta lika mycket som ett helt nytt system.
Men även bergvärmen kan ju pajja om det var det du syftade på.
Jag menade (ungefär) som Andre menade ...man får börja räkna om det där ..räkna hem (pay off tiden blir längre...
Jag kom på en annan sak det där medlet som är i slangen är det ingen årlig kontroll på det läckage mm (likt det nya som blivit med sotaren som skall komma och göra
brandsyn vart annat år på skorstenen ..det är inte samma översyn på bergvärmen?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Topsi
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: fre 28 jan, 2005 17:49
Ort: östra göinge

Inlägg av Topsi »

Pannor före början på 70-talet är helt klart bäst.Pannor efter 70-talet rätt ok.Men 70-talspannor är helt klart sämst.
tmv focus compact 2000 med baxi eurofire brännare
Skriv svar