Håller på att bli galen

stam60
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 15 apr, 2007 19:56

Håller på att bli galen

Inlägg av stam60 »

Jag är rådlös, jag har precis införskaffat ett litet hus i Norrland med vattenburen värme. Detta hus är byggt på 1800 talet och renoverat eftersom. Nu funderar jag på att köra med pellets eldning eftersom jag har flera släktingar och bekanta som skryter om detta. Problemet är att pannan som är där idag är en gammal relik som inte varit eldat i sen tidigt 60-tal och pannan är mycke äldre än så. Så nu till mina problem, har titta på blocket för att se var som finns på eftermarknaden, och till min glädje så finns många gamla oljepannor till en billig peng typ ctc albin nibe etc, men dessa skall enligt många inte vara bra att elda i pga att man måste sota ofta m.m, hur är det med det egentligen? huset jag skall värma upp har källare som inte är helt utgrävd vilket innebär att det inte är så många kvm där. Första plan är ca 70kvm och över plan ca 40kvm med lågt i tak så det är inget jätte palats detta. Ett ytterligare problem är att det är väldigt lite plats där jag skall ta ner någon ny panna så jag behöver en med små ytter mått. Nu säger många att det finns nya pannor med små yttermått, men när man nyss har köpt huset så har man inte utrymme för denna investering, kanske inte på många år utan man får nöja sig med nått som inte är helt optimalt.
Det jag vill är ha förslag på pannor med små yttermått som man kan köra pellets i, det spelar inget roll om jag får sota en gång i veckan...samt hur jag skall göra med varmvattenberedare? det sitter en gammal där som kanske inte är helt effektiv.
Hoppas att jag skall få många svar och inlägg på detta eminenta forum.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Hej

Jag köpte en Nibe City som jag är nöjd med .Finns ju även
CtC .Sitter plattvärme växlare i dom för varmvattnet.Upplever
inte att det är så jobbigt att aska .Men visst blir väl c:a 1 gång
i veckan under vintern, med vanlig träpellets i Niben. Finns ju brännare
som ska funka bra i dom pannorna.


Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
pimse
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 03 okt, 2005 18:26
Ort: Örebro

Inlägg av pimse »

Jag har en CTC 1100 och KMP 21 brännare. Jag tycker det fungerar bra!

Leta du rätt på en oljepanna och sätt i en framåtbrinnande brännare så kommer det säkert att bli bra.

Sök på forumet efter CTC 1100 eller Nibe city, det finns mycket om de pannorna.


Per
CTC 1100
KMP 21 PX21 2v7.3
Veckoförråd
Säck
Hus byggt -38 120 m2
Eldar mest för varmvatten
och stöttar LVP vid behov
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Funkar pannan du har så skulle jag sätta en brännare i den..

Finner ingen anledning att köpa en beg oljepanna som ändå inte gör att du får ett bekvämt pelletseldande..

Ska du montera pannan själv??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Håller med ovanstående.
Peta in en brännare i det du har om det inte läcker.

Hade jag varit i din sits hade jag köpt en begagnad brännare på blocket och tjänat in kostnaden första vintern. Plasttunna funkar som veckoförråd.

Sedan kan du i lugn och ro göra ett noga övervägt val om vilken värmekälla du ska ha.

Om du trots allt ska byta panna så tycker jag Nibe City är det bättre valet av beg pannor. Man ska inte behöva ge mer än 2000 kr för en röd sådan och 3000 för en blå.(blå=nyare)

Men för låt för guds skull inte dyr rörmokare installera en begagnad oljepanna, ska rörmokare göra jobbet så ta en ny panna.
Arbetskostnad och installationsmaterial kostar ofta lika mycket som en billig riktig ny pelletspanna. Focus PE 20 och Nibe Pellux går att få för sådär 18 000 på Rinkaby rör.

Mvh


Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Vad är det för panna som du förklarar, som finns instalerad i dags läget?

Ved Profilen.
stam60
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 15 apr, 2007 19:56

Inlägg av stam60 »

Hej tack för alla svar och funderingar. Ja det bästa vore om jag kunde sätta i en brännare i den befintliga pannan, men det vågar jag nog inte, pannan kanske är ifrån 40 talet eller nått sånt så den ser inte helt säker ut. Det ser ju ut som att jag införskaffar en billig oljepanna typ ctc eller nibe som någon tyckte ovan. Vad gällande inkoppling har jag inte tänkt på men det kan väl inte vara så dyrt va? hur är det med varmvattnet vad tycker ni att jag skall göra, jag har nämligen köpt ett ganska stort hörnbadkar på ca 450 l, vad tycker ni att jag skall ha för system för varmvattnet räcker det med vatten i pannan eller måste jag ha en vv beredere som ni förstår vid detta laget är jag helt vilsen.
mvh
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det har ju inte så stor betydelse hur gammal pannan är, är den hel och tät och du har frisk skorsten så ser jag ingen anledning till att du inte skulle kunna köra med en pelletsbrännare i den.

Du kan ju dessutom testa, om du köper en pelletsbrännare och det inte funkar bra med din panna så kan du ju byta pannan då i så fall och flytta över brännaren, då förlorar du inget på att testa.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

stam60 skrev: Vad gällande inkoppling har jag inte tänkt på men det kan väl inte vara så dyrt va?
15 000 - 25 000 är ingen ovanlig summa för arbete och material.

Därför är det mindre klokt att låta en rörmokare installera en beg oljepanna.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag instämmer med micke_932: skaffa en brännare, installera den och se hur det fungerar, det kan bara bli billigare än olja. Visar det sig att pannan är skit kan du byta den sedan, brännaren fungerar ju lika bra för det.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Dick
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 03 okt, 2005 10:47
Ort: Sundsvall

Inlägg av Dick »

Håller också med ovanstående. Har själv monterat en pelletsbrännare i en säkert 50-årig gjutjärnspanna. Händer inget speciellt, kan den hålla i 50 år till :D
En "halvmodern" plåtpanna kan ha så kort livslängd som 20 år....
Effektiviteten är kanske inte någon toppnotering, men det skall skilja betydligt innan man kan "räkna hem" kostnaden för en ny anläggning.
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

Kan du få igång den gamla pannan så köper du dig tid. Utveckling på pelletsanläggningar sker hela tiden. Kan inte påstå att de som finns idag riktigt motsvara den kvalité och komfort som du exempevis har på en oljeanläggnig men det går åt rätt håll. Men framförallt är prisbilden på pellets väldigt osäker just nu. Priseökning för pellets har pekat rakt uppåt den senaste tiden. Jag tvekar själv om pellets är framtiden men så länge den gamla pannan går så är det billigaste allternativet för mig.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Finns denna brännare som är ny.
http://www.blocket.se/vi/11647127.htm?ca=10_s

Eller begagnade för ca 8-9000kr
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Taxen skrev:Finns denna brännare som är ny.
http://www.blocket.se/vi/11647127.htm?ca=10_s

Eller begagnade för ca 8-9000kr
Håller med Taxen om px-21 :!:
Grannen har nyss installerat i en gammal (ja gammal )...gjutjärnare :!:
Funkar klocka säger han i alla fall. 8) ...
Så klart du skall köra i din gamling :) Gammal är äldst :lol: :lol:

Lycka till ronald :!:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Kalixtus
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 11 sep, 2006 19:38
Ort: Ringarum

Inlägg av Kalixtus »

Hejsan.
Jag rekommenderar Värmebaronens pannor. Har sjölv en av modellen Star med Viking Bio-brännare sedan förra sommaren och är mycket nöjd. Jag har takhöjd max 2 meter och valde Värmebaronens panna därför att man sotar de tre tubrören framifrån. Den är liten och smidig och det viktigaste av allt; den fungerar utmärkt och var samtidigt det billigaste alternativet.
Lycka till.
Värmebaronen Star -06
Viking Bio -06 med Mafa 300 l.
Baropellets från Åtvidaberg
Skriv svar