Skorstenskrångel

Skriv svar
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Skorstenskrångel

Inlägg av Thomas_P »

Jag har en cirka 9 meter hög skorsten. I den sitter det ett gammalt insatsrör i kortén (antar jag). Det röret slutar strax under kronan och det är inte i sin ordning. Sotarn menade att jag kan skicka ner en rörstump på två meter med påsvetsad manschett i ena änden. Manschetten har två uppgifter, dels att hålla röret kvar där uppe (det är plåt runt kronan och ovanpå skorstenen) och dels hindra regnvatten från att rinna ner längs med det nya röret.

Finns här någon som har gjort något liknande?

Anledningen till att jag frågar är att ortens skorstensfirma höjde på ögonbrynen när jag bad dem om hjälp. De var inte direkt intresserade av att bistå med hjälp, om det sen var för att de hellre säljer ett nytt insatsrör eller för att det är fel metod för åtgärd låter jag vara osagt, men de räknade fram ett pris på material för att byta alltihop. Det landade på lite under 9 papp. De nämnde också att rostfritt ihop med kortén är en dålig kombination.

Vad säger ni på forumet som kan det här?
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Starne
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tor 15 feb, 2007 21:07

Inlägg av Starne »

Jag tycker det låter som det skulle funka.För jag tror nog att sotaren vet hur det ska vara. Men det är nog viktigt att det blir tätt mellan manschetten och skorstensplåten
torsby TB Mini CTC266 -78 170kvm
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Jag har aldrig hört något liknande, och förstår inte riktigt vad det hela handlar om.

Jag gör följande antaganden i brist på information:

* Tegelskorsten med insatsrör, ca 9 meter hög.

* Ett "förkort" insatsrör ca 2 meter långt.


Vad är orsaken till att röret inte ansluter mot konan? Är det möjligen så att röret har rostat av pga kondens? Så var det hos mig med ovan nämda konstruktion fast det var ca 15 år gamalt och av rostfritt.

Materialkostnaden för ett nytt rör hela vägen ligger på ungefär 9000 kr, sedan tillkommer arbetet.

Byt rör.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

Erik skrev:Jag har aldrig hört något liknande, och förstår inte riktigt vad det hela handlar om.

Jag gör följande antaganden i brist på information:

* Tegelskorsten med insatsrör, ca 9 meter hög.

* Ett "förkort" insatsrör ca 2 meter långt.


Vad är orsaken till att röret inte ansluter mot konan? Är det möjligen så att röret har rostat av pga kondens? Så var det hos mig med ovan nämda konstruktion fast det var ca 15 år gamalt och av rostfritt.

Materialkostnaden för ett nytt rör hela vägen ligger på ungefär 9000 kr, sedan tillkommer arbetet.

Byt rör.
Min skorsten är nio meter hög. I den finns ett insatsrör och det slutar strax under kronan (10-15cm?), orsaken är rost. Sotarn vill att jag skaffar en bit rör som är två meter långt. Detta ska sen köras ner i befintligt insatsrör och eftersom det ska vara en manchett i änden så kommer röret att mynna i jämnhöjd med kronan, eller kanske t.o.m. strax över.

Främsta anledningen till detta är att instatsröret ska nå upp till kronan, som det är tänkt. Kostnaden för denna metoden är försumbar. Dock är det så att kortén och rostfritt tillsammans skapar galvaniska strömmar med rost som följd.

Jag har idag fått förklarat för mig att det finns en annan metod också, men det förutsätter att man kan hugga sig in i skorstenen ett par meter ner, därför är det lämpligt om man har en vind. Där kapar man då befintligt insatsrör och sätter någon sorts muff som håller isär befintligt korténrör från det nya rostfria som sätts dit. Det hela tätas med pannkitt, och sen murar man igen hålet.

Jag har aldrig hört talas om metoder som dessa, därför hoppas jag på att det finns någon här på forumet som är kunnig i ämnet.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Jag läste slarvigt, det var kostnaden för nytt rör du angett. :oops:

Finns det någon isolering runt det gamla röret?

Arbetet med att plocka ur det gamla röret (om det är flexibelt) är förmodligen ganska litet. Och arbetet med att sätta i en ny slang är försumbart större än att hacka sig in i skortenen för att montera en muff.

Sticker man ner ett rör utan att täta mot det gamla kommer man att få kondensvatten mellan rören. Skorstenen blir även smalare i toppen.
Tål den area minskningen.
Korrosionen får någon annan reda ut.

Samma med muffen, hur isolerar man rören från varandra, eller skapar man bara en mellan potential så att rost risken inte blir så hög.

I vilket skick är det befintliga röret?

Inte svar på dina frågor, men lite att fundera på innan du bestämmer dig.


P.S

Har du något namn på systemet med muff.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Kalixtus
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 11 sep, 2006 19:38
Ort: Ringarum

Re: Skorstenskrångel

Inlägg av Kalixtus »

Thomas_P skrev:Jag har en cirka 9 meter hög skorsten. I den sitter det ett gammalt insatsrör i kortén (antar jag). Det röret slutar strax under kronan och det är inte i sin ordning. Sotarn menade att jag kan skicka ner en rörstump på två meter med påsvetsad manschett i ena änden. Manschetten har två uppgifter, dels att hålla röret kvar där uppe (det är plåt runt kronan och ovanpå skorstenen) och dels hindra regnvatten från att rinna ner längs med det nya röret.

Finns här någon som har gjort något liknande?

Anledningen till att jag frågar är att ortens skorstensfirma höjde på ögonbrynen när jag bad dem om hjälp. De var inte direkt intresserade av att bistå med hjälp, om det sen var för att de hellre säljer ett nytt insatsrör eller för att det är fel metod för åtgärd låter jag vara osagt, men de räknade fram ett pris på material för att byta alltihop. Det landade på lite under 9 papp. De nämnde också att rostfritt ihop med kortén är en dålig kombination.

Vad säger ni på forumet som kan det här?
Jag hade liknande problem för några år sedan. Varje gång det sotades kom det ner fragment av det upprostade röret. Jag lät sotarfirman riva bort resterna av röret och därefter montera ett böjbart rör från skorstenen och ner till strax över där pannans rökrör ansluter. Jag fick då borra hål i murstocken nere i källaren eftersom röret avslutas där med en kona som muras fast mot den ursprungliga tegelpipan. Sedan fyller man igen utrymmet mellan slangen och tegelstenarna med en sorts isolerande brandsäkra kulor (liknande pellets). Slangen avslutas längst upp med en rörstump som sticker upp lite över skorstenskronan. Därefter putsas med murbruk runt röret och kronan så att regnvattnet rinner av. Efter denna renovering behöver man inte vara rädd att murstockens rökgång ska läcka och vara brandfarlig. Det hela kostade 11.000 kronor.
Nu sotar jag själv och förvånas av hur lite sot det blir i röret eftersom pelletseldningen fungerar perfekt.
Lycka till.
Värmebaronen Star -06
Viking Bio -06 med Mafa 300 l.
Baropellets från Åtvidaberg
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

Jag har faktiskt goda möjligheter att göra precis som du gjorde Kalixtus, utanför pannrummet går rökkanalen närmast väggen och att bila upp den är enkelt. Jag ska först se vad den där firman säger som ska komma och titta. Eftersom jag har tänkt byta bil ganska snart så är jag inte så sugen på att byta insatsrör just nu om jag inte absolut måste.

Tack för input. Om någon är mer bevandrad i vad som händer när rostfritt och korten kommer i kontakt så skriv gärna om det.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Går det inte att ordna en bit i samma material som det befintliga?

tycker det verkar som du skjuter på problemet ett anntal år, så nytt rör hade väl varit bäst!

men jag skulle nog skjutit på problemet ett tag, kan inte kosta så mycket att lägga till 2m och tyckte sotaren det var ok så!!!
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

fisketorp skrev:Går det inte att ordna en bit i samma material som det befintliga?
Enligt de två firmor som jag har varit i kontakt med så går det inte att få tag på kortén idag. Dock känns det som om att alternativet med att gå in i skorstenen från vinden och via en muff ersätta den sista biten med rostfritt låter som den bästa idén just nu. Jag har som sagt inte kunnat diskutera det med dem än eftersom de vill titta innan de säger något över huvudtaget, och det är det väl svårt att klandra dem för. De skulle höra av sig efter påsk.

På sikt får man givetvis byta alltihop, men jag tror inte att det är pengar i sjön att köpa sig ett antal extra år genom metoden som nämns ovan.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Låter inte så skoj att hacka sig in i skorstenen men blir nog bäst som du säger, firman som ska göra jobbet anntar jag?

Låter som ni har en ganska bra sotare iallafall?
här är våran sotare ett rent "r*vh*l" inte för han är otrevligt snarare välldigt trevlig, men endast hans åsikt som är utav värde samt att det ska vara såsom han tycker, välldigt svårt att få han inse att man inte alltid vill ha det som han vill, ex helt nytt skorsten för att få in en stackars myskamin=(

iofs så har han väl välldigt annsvar osv så man hade kanske varit lika jävlig!
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
LO
Entusiast!
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 19:15
Ort: Österlen, Skåne

Inlägg av LO »

Jag drabbades för ca 10 år sedan av samma problem som du Thomas_P. Mitt rör var sönderrostat ca 20-30 cm ned.
En kompis, som är plåtslagare, föreslog då rostfri plåt. Han klippte en ”lagom” bit, valsade den så att omkretsen var lite större än röret i skorstenen. Sen lät han plåten ”överlappa” lite. Nu kommer jag inte ihåg måtten, men jag tror han gjorde den ca 1m lång. Sen klättrade jag upp och pressade ihop den valsade plåten, stack ned den i röret och släppte. Eftersom han valsat den större än befintligt rör, fjädrade den ut och den sitter på samma plats än idag. Sen fick jag fylla upp med isolering (glimmer) och gjuta lite runt röret. Jag lade sedan en blyplåt överst på skorstenen och klädde hela skorstenen med plåt och det har jag inte ångrat (underhållsfri :) ).

När jag för ca 3 år sedan skulle övergå till pellets, undersökte sotarn skorstenen (”filmade” den). Han tyckte att allt såg bra ut. Han såg ingen ytterligare rost i gamla röret inget problem i skarven till den rostfria plåten.

Så här hos mig har det fungerat i 10 år och det ser fortfarande bra ut, så Thomas_P, byt bil, det e roligare. :lol:
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
Skriv svar