Ett år efter installationen! Här är resultatet!!!
-
- Lärjunge!
Ett år efter installationen! Här är resultatet!!!
Så har det nu gått ett år sedan jag installerade min CTC Ecoflex och jag tänkte dela med mig av en den resultatrapport jag räknat fram! Det har ju varit en mild vinter men det är ju oxå den enda vintern jag har att räkna på. Varsågoda!
Mitt hus är en 1,5 plans tegelvilla med källare totalt 152 + 49 kvm
Utgångsläget:
Det äldre paret som tidigare bodde här hade sparsamt med värme på och lågt varmvattenuttag. Eldade olja året om.
* Original oljepanna Gustavsbergs Vp 600 från 1964
* Oljeförbrukning ca 3200 liter olja /år
* Total årskostnad 31 516 kr + hushållsel
I dagsläget:
Jag och min sambo värmer idag upp nästan hela huset till 22 grader samt ca 18 grader i källaren. Normalt vv uttag med var sin dusch per dag ungefär. Vi eldar säckpellets Okt t.o.m April och räknar med pelletspris på 2764 kr /ton
* Ctc Ecoflex pelletspanna från 2006
* Pelletsförbrukning 3696 kilo /år
* Elpatron 3368 kWh /år
* Total årskostnad 10 217 kr + 3368 kr = 13 585 kr /år
Detta visar att trots kraftigt ökat energiuttag sparar vår nya panna 17 931 kronor per år i jämförelse med ursprungspannan och oljeeldning. Installationen på 68 000 kronor verkar kunna betala sig under fyra år.
Hade varit roligt att veta hur förbrukningen hade sett ut med annan utrustning ex Berg Vp, Luft Vp eller dyl. Tyvärr har man ju sällan mer än ett fösök att testa.
Jag är mycket nöjd med pannan och den ringa skötsel den kräver och har bara gott att säga om pelletseldning.
Mitt hus är en 1,5 plans tegelvilla med källare totalt 152 + 49 kvm
Utgångsläget:
Det äldre paret som tidigare bodde här hade sparsamt med värme på och lågt varmvattenuttag. Eldade olja året om.
* Original oljepanna Gustavsbergs Vp 600 från 1964
* Oljeförbrukning ca 3200 liter olja /år
* Total årskostnad 31 516 kr + hushållsel
I dagsläget:
Jag och min sambo värmer idag upp nästan hela huset till 22 grader samt ca 18 grader i källaren. Normalt vv uttag med var sin dusch per dag ungefär. Vi eldar säckpellets Okt t.o.m April och räknar med pelletspris på 2764 kr /ton
* Ctc Ecoflex pelletspanna från 2006
* Pelletsförbrukning 3696 kilo /år
* Elpatron 3368 kWh /år
* Total årskostnad 10 217 kr + 3368 kr = 13 585 kr /år
Detta visar att trots kraftigt ökat energiuttag sparar vår nya panna 17 931 kronor per år i jämförelse med ursprungspannan och oljeeldning. Installationen på 68 000 kronor verkar kunna betala sig under fyra år.
Hade varit roligt att veta hur förbrukningen hade sett ut med annan utrustning ex Berg Vp, Luft Vp eller dyl. Tyvärr har man ju sällan mer än ett fösök att testa.
Jag är mycket nöjd med pannan och den ringa skötsel den kräver och har bara gott att säga om pelletseldning.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Jag får inte beräkningarna att gå ihop.
Olja: 3.2 * 10 000 = 32 000 + huhållsel.
Pellets: (3.69600 * 5 000) + 3 368 = 21 848
Det blir (3.2 * 10 000) - ((3.69600 * 5 000) + 3 368) = 10 152 högre förbrukning vid olja än pellets.
Antingen är någon uppgift fel, eller så har ni vunnit något ruggit i verkningsgrad, och då är det bara att grattulera.
Olja: 3.2 * 10 000 = 32 000 + huhållsel.
Pellets: (3.69600 * 5 000) + 3 368 = 21 848
Det blir (3.2 * 10 000) - ((3.69600 * 5 000) + 3 368) = 10 152 högre förbrukning vid olja än pellets.
Antingen är någon uppgift fel, eller så har ni vunnit något ruggit i verkningsgrad, och då är det bara att grattulera.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Motdragslucka 20 Pa.
Det är jag som är otydlig.
Det jag inte får att gå ihop är påståendet om ökat energiuttag med siffrorna på förbrukningen. Den faktiska förbrukningen har minskat.
Det jag inte får att gå ihop är påståendet om ökat energiuttag med siffrorna på förbrukningen. Den faktiska förbrukningen har minskat.
Motdragslucka 20 Pa.
Motdragslucka 20 Pa.
Som Erik så får jag inte heller beräkningen att stämma eller också är det en sjusärdeles effektiv panna.
Det står inget om gamlingarnas elförbrukning så den bortser jag från.
Med olja 3,2 kbm ~= 32 000kWh om man räknar verkningsgrad 85% 27 200kWh.
Med pellets 3696 kg ~= 17 741kWh om man räknar verkningsgrad 90% 15 967kWh.
Diff 11 233kWh
Något stämmer inte
Ett hus har sitt värmebehov oavsett om man eldar med olja eller pellets eller kör VP eller direktverkande el så förbrukningen olja kontra pellets borde stå i proportion till varandra med hänsyn tagen till verkningsgraden i pannan.
Har ni inte gjort några andra förbättringar, isolering eller något?
Det står inget om gamlingarnas elförbrukning så den bortser jag från.
Med olja 3,2 kbm ~= 32 000kWh om man räknar verkningsgrad 85% 27 200kWh.
Med pellets 3696 kg ~= 17 741kWh om man räknar verkningsgrad 90% 15 967kWh.
Diff 11 233kWh
Något stämmer inte
Ett hus har sitt värmebehov oavsett om man eldar med olja eller pellets eller kör VP eller direktverkande el så förbrukningen olja kontra pellets borde stå i proportion till varandra med hänsyn tagen till verkningsgraden i pannan.
Har ni inte gjort några andra förbättringar, isolering eller något?
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
210kvm boyta
190kvm biyta
-
- Lärjunge!
Jo förlåt, vi har bytt till energifönster. Det glömde jag skriva!kenhje skrev:Har ni inte gjort några andra förbättringar, isolering eller något?
Själv är jag rädd för att den gammla var en sjusärdeles ineffektiv panna. Kvarteret jag bor i har 10 identiska hus. Alla med samma panna från början. Alla jag har pratat med vidhåller att oljeförbrukningen i dessa hus alltid varit katastrofalt hög. Exempelvis gick det tidigare åt nästan 150 - 200 liter /mån under sommaren för vv-produktion, och elpatronerna i Ecoflexen drog i sommras ca 520 kWh /mån trots att vi säkert har tredubblat vv-uttaget....eller också är det en sjusärdeles effektiv panna
Verkningsgraden vid enbart vv-produktion i en gammal oljepanna är ju som bekant urursel och detta gör att totalförbrukningen ryker i skyarna.
Som sagt, jag har tyvärr bara dessa siffror att räkna på och det har ju varit en snäll vinter.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Det är väl klart att energiförbrukningen minskat om vintern har varit betydligt mildare än normalt! 
Jag har inte räknat seriöst på det men nog har min pelletspanna en betydligt högre verkningsgrad än den gamla oljepannan...

Jag har inte räknat seriöst på det men nog har min pelletspanna en betydligt högre verkningsgrad än den gamla oljepannan...
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Jag missade att skriva
Har man ett resultat som visar att den gamla pannan hade en pannverkningsgrad vid ca 60% undrar man om man inte har gjort några andra förbättringar (isolering, energiglas mm) eller också var det hög tid att byta panna.
Den gamla pannan hade säkert hög förlust pga dålig isolering vilket vad jag förstått är vanligt med gamla pannor. Men i dessa pannrum är oftast tempen hög.den gammla var en sjusärdeles ineffektiv panna
Har man ett resultat som visar att den gamla pannan hade en pannverkningsgrad vid ca 60% undrar man om man inte har gjort några andra förbättringar (isolering, energiglas mm) eller också var det hög tid att byta panna.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
210kvm boyta
190kvm biyta
Fönsterbyte ger inte så väldigt mycket.
Jag ska försöka få tid att räkna gradtimmar per månad här i Göteborg och jämföra med normal året och föregående år.
Tyvärr så har jag slarvat bort ett av utklippen på väderstatistik från GP.
Jag ska försöka få tid att räkna gradtimmar per månad här i Göteborg och jämföra med normal året och föregående år.
Tyvärr så har jag slarvat bort ett av utklippen på väderstatistik från GP.
Motdragslucka 20 Pa.
Motdragslucka 20 Pa.

mvh:UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
-
- Lärjunge!
Naturligtvis! Vi jämför då även priskillnaden mellan en ctc ecoflex och en vanlig elpanna ex nibe EVP 230. Vad jag kan se vid en snabb koll på nätet skiljer inköpspriset ca 30 000 kronor på pannorna.ub skrev:Det intressanta är väl istället att räkna pellets mot el-drift och se vad man kan tjäna
El: 19 335 kWh = 19 335 kronor /år Enligt kenhjes beräkning ovan
Pellets + elpatron: 13 585 per år enligt min tidigare beräkning.
Besparing: 5 750 kr /år
Payoff: ca 5 år
Senast redigerad av johansjostrand den lör 07 apr, 2007 10:59, redigerad totalt 1 gånger.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Helt klart gör det mycket att byta panna, Lite skillnad i verkningsgrad i en panna från -64 kan jag tänka mej..Joachim A skrev:Det kan göra rätt mycket att byta till en modern panna.
Dom förra ägarna i mitt hus gjorde av med 3,5m³ olja + separat vv beredare
Nu gör jag av med runt 5 ton pellets med vv.
Årsverkningsgraden bör ligga som i biomaticen vilket är 85% men då elpatron används på sommaren så blir nog verkningsgraden kring 90%
Här gick det för tidigare ägare 3,2-3,3 m3 olja/år o med pellets i samma pannan gick det 6,7 ton under året jag körde pellets i den o efter pannbyte 4,6-5,1 ton/år.. Första året med nya pannan gick det 4,6 ton o andra 5,1 ton..
Men man ska även tänka på att med en modern panna o justerad oljebrännare hade det säkert gått närmare 1 m3 mindre olja..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Omkring en tredjedel av husets värme går förlorad genom dåligt isolerande fönster. Trots detta har vi inga krav på att fönster skall vara energimärkta. Eftersom energin är osynlig, köper de flesta sina fönster genom att studera priser och utseende. Följden är att stora mängder energi går igenom fönstren och ökar uppvärmningskostnadernaErik skrev:Fönsterbyte ger inte så väldigt mycket.
kopierat från energimyndigheten
1 planssutteräng 108m2 boyta 96 biyta-66
allt uppvärmt
ctc1100 -00
roslagsbrännare-06
2 vuxna 2 barn
allt uppvärmt
ctc1100 -00
roslagsbrännare-06
2 vuxna 2 barn
Kan du länka, för jag hittar det inte.lmob skrev:Omkring en tredjedel av husets värme går förlorad genom dåligt isolerande fönster. Trots detta har vi inga krav på att fönster skall vara energimärkta. Eftersom energin är osynlig, köper de flesta sina fönster genom att studera priser och utseende. Följden är att stora mängder energi går igenom fönstren och ökar uppvärmningskostnadernaErik skrev:Fönsterbyte ger inte så väldigt mycket.
kopierat från energimyndigheten
Jag hittade en artikel där det stod att upp till en tredje del kan läcka ut genom fönstren, och det kan säkert stämma i vissa fall.
Det intressanta är vad som gäller i flertalet fall där man bytar fönster, och då tror jag att jag är mera rätt ute.
I normalfallet bytar man från fönster med U=3 till i bästa fallet U=1,1, visst det är mycket, men ska ställas i relation till övrig isolering och ventilationsförluster.
Desssutom ska man räkna på den absoluta besparingen.
Vid 150.000 gradtimmar blir det med ovannämnda siffror en besparing på 285 kWh per 1m^2 och år.
Energimyndighetens uppdrag är att leverera politiskt korrekta floskler och gynna Svensk industri.
Se bara på uttalandet om de där meningslösa digitalboxarna, det kunde de gjort när förslaget kom, inte när dummheterna är genomförda.
Fönsterbyten gynnar svensk industri och är lätt att sälja in.
Vill man verkligen spara energi ska man åtgärda alla hus som saknar värmeåtervinning på ventilationen, men det kostar mer och är inte lika intuitivt som kallraset från fönster.
Motdragslucka 20 Pa.
Motdragslucka 20 Pa.