Nibe City VX och EcoTec=sant ??

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Viss rutin
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 06 jan, 2005 21:39

Nibe City VX och EcoTec=sant ??

Inlägg av Viss rutin »

Hej erfarna pelletseldare

Riktar mig till er som redan kör en EcoTec A3/A4 med detta.
Då jag har en Nibe, som de flesta vet har liten eldstad med obefintligt askutrymme, har jag konstaterat att EcoTec är det enda rätta valet för att få så långa serviceintervaller som möjligt. MEN...
För att kunna montera brännaren i denna pannan och få tillräcklig fri höjd för lågan undrar jag nu följande med er som har meckat med denna brännare.
Kan man luta brännaren ca 10-15% framåt utan att driften påverkas??

Tanken jag har är att montera en kilformad plåt mellan brännaren och luckan så att brännarkoppen på så sätt hamnat ca 50-80 mm längre ner. Det gör stor skillnad och kommer att ge 200 mm fritt för lågan, vilket jag uppfattat som tillräckligt.

Även om du inte vet säkert uppskattar jag en åsikt från en lekman.

Mvh viss rutin från 5 år med en TB mini.
Rik blir man på de små utgifterna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Du menar 10-15 graders lutning framåt. tror inte att det skall göra något. Observera, jag tror, vet inte.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

På min framåtbrinnande så märker jag skillnad om den lutar..

Den slutar ju inte fungera men :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

120-200mm fritt utrymme ovanför brännkoppen skall det vara till A4'an. Man kan säga en cm/kW. Jag vet inte vilken märkeffekt det är på pannan, men troligen räcker det att ställa in brännaren på 12 eller 14 kW.

Får du till det utan att luta brännaren är det ju bra, men jag tror att det går bra att luta några grader framåt.
Det kan ju bli risk för "överhopp" av oförbränd pellets om du lutar den för mycket.


//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Viss rutin
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 06 jan, 2005 21:39

Tillverkaren kontaktat

Inlägg av Viss rutin »

Hej och tack för svaren

Har efter dialog med en ÅF fått frågan besvarad av tillverkaren.
De sa ungefär som du MatsH men med skillnaden att de avrådde från det. De förutsåg att det skulle bli en mängd avhopp av oförbrända pellets om man lutade den.
Mao lär jag titta på en annna lösning eftersom låghöjden blir för liten utan lutning. Min ÅF som hjälper mig har dock en askutmatare i tankarna och lovade återkomma. Får jag tag i en sådan så är fältet fritt för vilken framåtbrinnande som helst.

Mvh VR
Rik blir man på de små utgifterna.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Hej. Jag kommer inte ihåg om det var på detta forumet inte heller om det var nibe eller ctc, men ngn hade fodrat in brännkammaren med ngn sorts eldfast skiva.
-David-
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 12 feb, 2006 00:32
Ort: Falköpingstrakten
Kontakt:

Inlägg av -David- »

Hur har det gått ?

Min CTC-67 sjunger väl på sista versen snart och har kikat på en beg. Nibe City från 95-96.....går den ihop med en A3 ?
Tänk positivt ! - Det kan ALLTID bli värre !
-David-
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 12 feb, 2006 00:32
Ort: Falköpingstrakten
Kontakt:

Inlägg av -David- »

Ingen som vet mer ?
Tänk positivt ! - Det kan ALLTID bli värre !
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Om jag ska var ärlig så tror jag vilken annan brännare som helst förutom Thermia eller Ecotec funkar bättre i en Nibe City eller CTC 1100.
Detta då dessa brinner spikrakt upp i 90 grader och det inte går att rikta lågan. Lågan går rätt upp i tuberna och det är ej bra för verkningsgrad.
det är inga större fel på brännare för övrigt och de går bra i pannor som är av annan utformning eller har utrymme för baffelplåtar vilket CTC 1100 och Nibe City ej har.

Janfire Flex och Iwabo Villa S1 är två bra och mycket stabila brännare till dessa pannor om man utrustar dem med lågriktare.

Pellx och Värmebaronen funkar också och brinner rakt fram från början.

Finns säkert fler som funkar så länge de inte brinner spikrakt upp.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-David-
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 12 feb, 2006 00:32
Ort: Falköpingstrakten
Kontakt:

Inlägg av -David- »

Ok
Tackar för synpunkterna.

Får nog bli nåt annat då eftersom min EcoTec A3 gör ett alldeles för bra jobb för att bytas ut.....
Tänk positivt ! - Det kan ALLTID bli värre !
Skriv svar