Tips hur man sänker rökgastempen..

nissebrun
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 22 jan, 2007 13:12
Ort: västervik

Tips hur man sänker rökgastempen..

Inlägg av nissebrun »

Skulle vara intressant att få lite tips om hur jag kan sänka min rökgastemp som jag tycker ligger lite för högt. Ca. 230 grader/ nysotad för att sedan lägga iväg uppemot 270.
Jag har en Ivabo villa s1 som sitter i en CTC-total från -82. Jag har 2 st. baffelplåtar i som bromsar ganska rejält tror jag och sedan har jag minskat eldningsmatningen 2 steg från fab.inställda 3.8 sek till 2.6 sek. Det ska motsvara ungefär 8 kW tror jag. Jag har också följt efter med att minska lite på luftspjället i brännaren. Jag försöker också att bromsa draget lite genom att stänga spjället på pannan till ca. hälften. Jag har läst en del inlägg som lätt kan få ner tempen till 150-160 grader och undrar om det är möjligt och ändå få tillräckligt med värme i huset. Kör nu ut 40 gradigt vatten och har en temp på 20 grader i huset. Tips och ideer tages emot med tacksamhet.
Highlander
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: fre 31 mar, 2006 00:21
Ort: Västerbotten

Inlägg av Highlander »

Vad har Du för drag i skorstenen. Har Du en dragbegränsare? En rätt inställd dragbegränsare brukar inte vara så dumt.

//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
nissebrun
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 22 jan, 2007 13:12
Ort: västervik

Inlägg av nissebrun »

Någon dragbegränsare har jag inte. Installatören som satt in brännaren sa att det var bra drag i skorstenen. Vad det betyder närmare har jag ingen aning om. :?
Highlander
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: fre 31 mar, 2006 00:21
Ort: Västerbotten

Inlägg av Highlander »

Då borde Du nog kolla vad Du har för drag. Sen tror jag nog, och även fler med mig, att en rätt injusterad dragbegränsare av lämplig modell bör nog sitta på en pelletsanläggning.
För lämplig modell kan man tex titta på Tigerholms produkter. Där har dom har listat upp olika skorstens typer mot lämpliga modeller av dragbegränsare.
http://www.tigerholm.se/

//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
dalkar
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 06 dec, 2005 23:17
Ort: Dalarna

Inlägg av dalkar »

Hej!

Iwabo villa-s1 installerad i ctc-total 84
Kör med båda baffelplåtar monterade och har en rökgastemp på ca 200 grader nysotad.
Kör i dax läget på 4 blink ca 4,2 sek (ca 14 kw)
Har ingen dragbegränsare monterad samt använder inte spjället på panna

Kanske så kan dragbegränsaren lösa ditt problem om det är så att
du har för bra drag..


/ dalkar
nissebrun
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 22 jan, 2007 13:12
Ort: västervik

Inlägg av nissebrun »

Hejsan Dalkarl. :) Skulle vara kul att veta hur din nedre baffelplåt ser ut. Jag antar att du har som jag, en allra högst upp och en precis innanför den övre luckan på pannan. Till min panna fanns bara den övre så jag lät tillverka en plåt men det var ju inte så lätt att veta exakt hur den skulle se ut. Jag har ställt ner min Ivabo villa på 1 blink eldningsmatning. Det verkar funka bra för med fab. inställningen ( och osotad panna) var rökgastempen 440 grader. :shock:
Highlander
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: fre 31 mar, 2006 00:21
Ort: Västerbotten

Inlägg av Highlander »

Å helv--te också! 440 grader! Själv puttrar jag på med ~150 grader i nysotad panna. Ligger på ~13kW inmatad effekt.

//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
dalkar
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 06 dec, 2005 23:17
Ort: Dalarna

Inlägg av dalkar »

Hoj igen!

Kolla denna tråd som var för något år sedan

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... t+ctctotal

där finns det lite bilder på hur plåten ser ut

Inget vidare med så där höga tempraturer som du har

/ dalkar
Maskinisten
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 23 jun, 2005 20:33

Inlägg av Maskinisten »

Hej,
jag kör min B16GL på c:a 15 kw. Fanns inga baffel-plåtar till min panna. Jag knäckte till två enligt tråden det hänvisas till ovan. En under "taket" som vilar på krokar och rökkanalens mynning,2-3mm spalt i sidorna samt en låda med c:a 100mm höga sidor. Den ligger med öppningen nedåt och har typ 10mm spalt mot pannväggarna.
Med nysotad panna har jag 220´ och efter ungefär 200 kilo pellets är jag uppe i 260-270´.
Har en drag-begränsare som är ställd på 10-15 Pa (KW zugbegrenser typ 012). 5 meter murad rökanal. Ingen vetenskaplig beräkning bakom valet av drag-begränsare. Köpte en som passade direkt på CTC sotarlucka, händer att den står fullt öppen under några sekunder när det blåser rejält ute.
Skulle gärna köra med lägre rökgastemp. Men om jag sänker effekten (sänker rökgastempen) får jag ju längre gångtider. Gäller väl att hitta optimal effekt för pannan.
whynot
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 03 feb, 2007 12:28
Ort: Norrut Boden

Inlägg av whynot »

Om man vill sänka rökgastemperaturen börjar man väl med att sänka effekten.
Jag har ~100° och eldar med en Bequem 15 som går på 44% när det är mellan -20 -35° annars går den på 37% det blir ~4-6 kW men då är huset bara 130 m2 + lite källare. Temperaturen inne är ~22-23°
Förstår inte hur man har råd att elda på med 15 kW det är ju 360 kWh / dygn för brännaren stannar väl inte 20 gånger om dan?
Min stannar väl ett par gånger om dan.
Bequem 15 med 3 st M4 insexskruvar istället för rörpinnar.
dalkar
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 06 dec, 2005 23:17
Ort: Dalarna

Inlägg av dalkar »

whynot skrev:Om man vill sänka rökgastemperaturen börjar man väl med att sänka effekten.
Jag har ~100° och eldar med en Bequem 15 som går på 44% när det är mellan -20 -35° annars går den på 37% det blir ~4-6 kW men då är huset bara 130 m2 + lite källare. Temperaturen inne är ~22-23°
Förstår inte hur man har råd att elda på med 15 kW det är ju 360 kWh / dygn för brännaren stannar väl inte 20 gånger om dan?
Min stannar väl ett par gånger om dan.
Vad då råd???? Vad har du för årsförbrukning på ditt lilla hus? panna?

Tyvärr så måste jag i mitt fall köra på ca 14 kw för att kunna
värma upp 260 kvm samt ha varmvatten till familjen när tempraturen
är - 20 grader ute.

Förbrukar ca 7600kg pellets per år vilket är helt ok med tanke
på att man inte har den bästa panna...

/ dalkar
******************
ctc-total-84 Iwabo s1
sanamon
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 13 okt, 2006 15:36
Ort: Töcksfors
Kontakt:

effekten

Inlägg av sanamon »

Hur länge brännaren går och hur många stop det blir per dygn beror ju på vilken effekt den går på i förhållande till hur mycket energi man förbrukar...
Höjer du effekten så för du ju totalt mindre gångtid per dygn och fler start/stop.
Roca P30-6 med TB-mini brännare. 500l Acctank med shuntstyrning. ca 100m2 x 2 plan timmerhus från 1868.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Någon dragbegränsare har jag inte. Installatören som satt in brännaren sa att det var bra drag i skorstenen. Vad det betyder närmare har jag ingen aning om.
Åsså tycker dom det är konstigt att folk inte vill betala dyra pengar för att släppa in sådana dårar i huset !!!!!

Den installatören borde ju hängas upp i tåspetsarna eller nått.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
whynot
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 03 feb, 2007 12:28
Ort: Norrut Boden

Inlägg av whynot »

dalkar skrev:
whynot skrev:Om man vill sänka rökgastemperaturen börjar man väl med att sänka effekten.
Jag har ~100° och eldar med en Bequem 15 som går på 44% när det är mellan -20 -35° annars går den på 37% det blir ~4-6 kW men då är huset bara 130 m2 + lite källare. Temperaturen inne är ~22-23°
Förstår inte hur man har råd att elda på med 15 kW det är ju 360 kWh / dygn för brännaren stannar väl inte 20 gånger om dan?
Min stannar väl ett par gånger om dan.
Vad då råd???? Vad har du för årsförbrukning på ditt lilla hus? panna?

Tyvärr så måste jag i mitt fall köra på ca 14 kw för att kunna
värma upp 260 kvm samt ha varmvatten till familjen när tempraturen
är - 20 grader ute.

Förbrukar ca 7600kg pellets per år vilket är helt ok med tanke
på att man inte har den bästa panna...

/ dalkar
******************
ctc-total-84 Iwabo s1
Jag har en liten Albinpanna och gör av med c:a 6,5 ton/år och Du gör av med 7,6 ton/år. Det gör på 7 månader 1085 kg i snitt = 36 kg/dag = 7,5 kWh. Det är inte så många dagar på en vinter Du har mer än -15° tror jag. Tycker därför det är konstigt att Du behöver 14 kW hela tiden. Det skulle bli 14/4,8x24= 70 kg/dygn x 30 dagar x 7 mån = 14 ton Där ser man att Du kan köra på mycket mindre effekt under väldigt lång tid.
Lögre effekt och lägre rökgastemp det var det jag menade.
Tycker dessutom att Du gör av med lite pellets på ett år. :D
Bequem 15 med 3 st M4 insexskruvar istället för rörpinnar.
Maskinisten
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 23 jun, 2005 20:33

Jag kanske....

Inlägg av Maskinisten »

...är helt ute och cyklar. Men skulle det verkligen vara bättre att ligga och "fis-elda" med brännaren hela dygnet på halv effekt istället för att köra på med högre effekt under kortare stunder.
Min brännare stannar ganska många gånger per dygn nu när det inte är så kallt ute. Jag trodde ju i min enfald att brännaren var designad för att huvudsakligen gå på sin "märk-effekt", vilket i mitt fall är 16 kw.

Den här diskussionen satte griller i huvudet på mig. Nu måste jag ju försöka räkna ut vad som är mest lönsamt!?!
Då ska man fundera på det istället för att sova.....

Om man har hundra grader i rökgastemp efter pannan, hur mycket kondens fäller rökgaserna då ut på väg upp i rökkanalen?
Skriv svar