Flex-A sotar på läge 3

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Flex-A sotar på läge 3

Inlägg av Shakespeare »

Hej,

Jag har problem med läge 3. Kör jag på 1 eller 2 så går det fint. Visserligen tycker jag askan är lite mörk och det blir mycket skit i brännarkoppen men rökgastemperaturerna är låga och gångtiderna långa. Det blir lite ljus fin aska i tuberna och på turbulatorerna men det är bara lite och går lätt att få bort. Rökgastemperaturen ökar bara marginelt mellan uraskningarna. Men på läge 3 blir det helt svart i tuberna och på turbulatorerna efter bara ett par dagar och temperaturen på rökgaserna stiger. Dessutom blir det tjära i fallschaktet och askan är kolsvart.

Jag antar att det är underhållsglöden som har problem. Är det någon annan som har haft samma fenomen? Är det fel på pannan, draget, pelletsen eller är det bara en justeringssak?

Tack på förhand!
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
PeterG
Gallringsobjekt

Inlägg av PeterG »

Den enda gången jag haft stopp på min brännare var när jag försökte köra på underhåll (läge3).
Misstänker att det var pga för mycket slagg/skit i rostret pga av den dåliga förbränningen vid underhållsfyr.
Det fungerar, men jag måste rensa oftare.

Efter testet så gick jag tillbaka till läge2, med ca 20graders hysteres.
Fungerar perfekt!
Janfire Flex-A, TMV Alpha -80
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

skit i underhållselden, den funkar bara om det är skitkallt=stort värmebehov och även då endast med liten hysteres.
Max 5 grader mellan från och tillslag och helst inte mer än 20-25 minuter uh-eld.
Jag körde min flex hela året på 1:an 9kw läget.
Dock hade jag ca 25-30 grader hysteres. (kopplingsdifferens)

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

elvis skrev:skit i underhållselden, den funkar bara om det är skitkallt=stort värmebehov och även då endast med liten hysteres.
Max 5 grader mellan från och tillslag och helst inte mer än 20-25 minuter uh-eld.
Jag körde min flex hela året på 1:an 9kw läget.
Dock hade jag ca 25-30 grader hysteres. (kopplingsdifferens)

Mvh
Jag har rätt stort värmebehov när det är minus ute. Som mest har brännaren gått 23,5h/dygn (bara ett stopp). Om jag slår över till 3:an så får jag kortare gångtider med 10-20 minuters underhållsglöd emellan. 9kw+glöd hade varit kanon om det funnits. Jag kan visa lite kurvor på det senare.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Shakespeare skrev:Jag kan visa lite kurvor på det senare.
mvh
Senare kom tidigare än väntat ;)

12kw+glöd
Bild

9kw
Bild

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Har du en styrbox med den 5:e potentiometern så kan du sänka effekten med 20% från nominell och höja med 30%.
Det betyder för dig att du kan bygga om läge 3 till 9,6 kw +underhållseld.

Dock medför det att läge 4 blir 14,4 Kw och läge 1 blir 7,2 kw istället för 9kw.
Ändrar du potentiometer 5 påverkas alltså alla lägen. Men det kanske är ok ?

mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

elvis skrev:Har du en styrbox med den 5:e potentiometern så kan du sänka effekten med 20% från nominell och höja med 30%.
mvh
Nu förstår jag inte riktigt, är detFlex-A du pratar om?
Var sitter pottarna?
Är det inget annat som måste trimmas om oxå ifall man börjar pilla?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Hej,

Jo, jag pratar om Flex-A blå.
Det finns en äldre elektronikbox med fyra potar och en nyare med fem.
Den nyare skall du se till att du har genom att köpa en utbytesbox för 1100 kr. Då får du också stöd för flamvakt så att brännaren stannar om upptändning misslyckas. Flamvaktssensorn kostar 60 kronor eller nåt.

Skruva loss de två stjärnskruvarna jämte lysdioderna på kontrollboxen.
Titta noga och räkna potentiometrarna. Det ska vara fem st, kan dock vara så att fyra är likadana och den femte ser lite annorlunda ut.

Du måste givetvis göra en ny rökgasjustering efter detta då du du ändrat mängden bränsle.
Kan vara lämpligt att göra detta inför nästa säsong när du fått hem årets pellets eller bytt leverantör.

Mvh
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Tack för info!
Måste hem och kolla.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Det finns 4 mångvarviga och en vanlig. Tot 5st alltså :D
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Lucky guy !

Men du pillade väl inte på dem för att ta reda på om de är mångvarviga hoppas jag....
Det är i alla fall den länst upp som är för matningen.
Åt vänster minskar matning och åt höger ökar det. I mitten är det nominell effekt, dvs när den står rakt upp spårskruven.

Jag gjorde så att jag kollade lågans utseende och askans färg när allt var bra och sen justerade jag till lågan hade samma färg och askan såg likadan ut.
Hade inte tillgång till rökgasmätare när jag hade Flex-A så jag körde budgetmetoden.
Nu får jag låna av en kompis som har en via jobbet så jag kan lyxa till det med en mätning.

Mvh
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

elvis skrev: Men du pillade väl inte på dem för att ta reda på om de är mångvarviga hoppas jag....
Mvh
Nej, bara antog att de var mångvarviga. Det ska göras en justering efter 3 månader, tänkte prata med installatören om han kan skruva ner matningen lite.

Men det största problemet är ändå att den inte verkar gå bra med underhållsglöd. Kanske också är en trim-grej?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om det är att underhållseld släcker efter ett tag är det så att den SKA göra det. Det finns en tidsgräns på 1 timme och UH ska egentligen bara användas när det är riktig vinter och det är mindre än en timme mellan termostat frånslag och tillslag.

Detta kan då styras på olika sätt: smal differens, högt förbruk eller en kombination men är det "icke-vinter" är det lika bra att köra i läge 1 eller 2.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Underhållselden på Flex-a går inte att trimma till skillnad från NH.
Den är som den är, med sina för och nackdelar.
Det är bra om eldningtiden är så lång som möjligt och UH-elden så kort som möjligt.

Mvh
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Icecap skrev:Om det är att underhållseld släcker efter ett tag är det så att den SKA göra det.
Nej, den slocknar aldrig. Men det blir svart sot i hela pannan. Se ovan.
Icecap skrev:Det finns en tidsgräns på 1 timme och UH ska egentligen bara användas när det är riktig vinter och det är mindre än en timme mellan termostat frånslag och tillslag.
Riktig vinter i skåne är när temperaturen ligger runt nollan och det blåser och regnar. Om du ser på kurvorna ovan så är det väl perfekt läge för UH? Gångtider på 30-60 minuter och UH på 0-30 minuter. Jag skulle vilja öka hysteresen lite men det går inte utan att byta termostat. Att köra på 1:an funkar ju oxå men då slår termostaten bara ifrån korta stunder och sedan står brännaren och fläktar i 30 minuter innan den tänder igen medan panntempen sjunker utterligare 10-15 grader. Hade varit bättre om den hysteresen skötts av termostaten så slapp brännaren stå och blåsa/kyla pannan i onödan.
elvis skrev:Underhållselden på Flex-a går inte att trimma till skillnad från NH.
Den är som den är, med sina för och nackdelar.
Det är bra om eldningtiden är så lång som möjligt och UH-elden så kort som möjligt.
Påverkas inte UH-elden alls om man trimmar om de andra lägena?
Kanske draget genom pannan är för dåligt på alla läge men att det märks mest på glödbädden?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Skriv svar