Hur ställer man in EcoNom pannan?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
etmattias
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 04 feb, 2007 19:23
Ort: Skövde

Hur ställer man in EcoNom pannan?

Inlägg av etmattias »

Jag har en EcoNom panna och undrar om det är någon som vet hur man kan använda retardrar och matningen för att få en bra förbränning?

Jag har idag 120 g i rökgastemp och 48% i matning. Jag har satt i 8 st retardrar (10 platser).

Som jag förstått det är detta de enda parametrar man kan påverka för att optimera förbränningen?

Frågan är varför min aska är så svart (svart och grovkornig), är det för att den får för mycket pellets? Om jag sänker matningen så sjunker rökgastempen. Skall man i så fall kompensera detta med att plocka bort retarder rör?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Går det inte öka fläkten??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
etmattias
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 04 feb, 2007 19:23
Ort: Skövde

Inlägg av etmattias »

Nej, inte vad jag vet. Verkar som man bara kan styra mha av matningen och retarderrören.
--------------------------------------------------
EcoTech EcoNom panna med 750l acc.tank
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Hej hopp !

Ja, du kan endast reglera förbränningen med matningsförhållande till luft-tillförseln.

Är du orolig för att få för låga rökgastemperaturer ?
Har jag i alla 10 retardrar blir det ca: 85-120 gr C. på rökgaserna.
Men jag har specialcoated skorsten för låga temperaturer.

Jag tycker du skall behålla alla retardrar i.

Vad menar du med svart och grovkornig ?
Det blir lixom små porösa gråsvarta klumpar när förbränningen är rätt.

Lätt att kolla detta, är att ta upp askan i handen och mala den mellan fingrarna. Blir du svart om fingrarna får den antagligen för mycket pellets.

Jag kan stoppa in händerna i askan och rota runt, utan att bli smutsig.
(förutom lite dammig då)

Ett annat sätt att se detta på Economen är att kolla i locket ovanför ratardrarna (tuberna). Där skall det vara ett grått "ludd" som fastnar och förbränningen är rätt.

Är den för snålt ställd, blir det nästan vitt och luddigt.
Är den för fett ställd, blir det inget ludd, men istället en liten fet sothinna.


Annars kan du ju ta dit installatören och be honom göra en analys.

Lycka till !

Mvh
Bamyl
Massive
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 13 sep, 2006 11:59
Ort: Norrköping

Inlägg av Massive »

Hej Econom-ägare!

För egen del överväger jag att installera en sådan när nybygget fortskrider.

Andra för och nackdelar förutom att det inte går att reglera luften?
Skulle ni gjort samma val av panna idag?

Bamyl - den specialcoating du har i skorstenen, vad är det för typ och fabrikat? Ska snart välja själv.

/Massive
250kvm i 1.5 plan. Bio comfort Black star 20 kW. 800 l tekniktank. GV i båda vån. 1 sjunt. 2 cirk-p Grundfos 25-60. 80 st rör ska upp på taket. Laddas in på olika nivåer via varvtalsstyrda pumpar och platt-vvx. Tapp-vv från TVA. Styrs av UVR1611.
Massive
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 13 sep, 2006 11:59
Ort: Norrköping

Inlägg av Massive »

Hej Econom-ägare!

För egen del överväger jag att installera en sådan när nybygget fortskrider.

Andra för och nackdelar förutom att det inte går att reglera luften?
Skulle ni gjort samma val av panna idag?

Bamyl - den specialcoating du har i skorstenen, vad är det för typ och fabrikat? Ska snart välja själv.

/Massive
250kvm i 1.5 plan. Bio comfort Black star 20 kW. 800 l tekniktank. GV i båda vån. 1 sjunt. 2 cirk-p Grundfos 25-60. 80 st rör ska upp på taket. Laddas in på olika nivåer via varvtalsstyrda pumpar och platt-vvx. Tapp-vv från TVA. Styrs av UVR1611.
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Inlägg av kurre_44 »

Helt riktigt som "Bamyl" skriver kan man inte ändra effekten på EcoNom pannan, den är avsedd för 15 kW.
Det går att ändra matningan + eller - för att kompensera för olika volymvikt samt energinnehåll i pelletsen.
Följ " Bamyks" råd med att kolla askan eller använd instrument.
Om alla redaktrar sitter i pannan se upp med att draget i skorsten räcker till så att det inte blir övertryck i förbränningsutrymmet.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
etmattias
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 04 feb, 2007 19:23
Ort: Skövde

Inlägg av etmattias »

Tack för ditt svar det var mycket hjälpsamt.

Jag var nere och sotade precis, och det ser ut enligt:
- Övre sotluckan där är det ganska så finfördelad aska, nästa svart (ej klibbig), om jag mal det mellan fingrarna så blir jag lite svart.
- I nedre sotluckan är askan lite med grå/brun och lite mer grovkornig. Det finns dessutom ganska så mycket oförbrända pelletskorn där. Om jag rör runt där så blir jag lite mer dammig om fingrarna.
- Under luckan (över retarderrören), så är det lite svartaktigt längst bak och fram (mot skorstenen). Där emot är det lite mer vitluddigt vid högra och vänstra kanterna. Runt retarder-rören är det där emot ganska svart aska.

Jag vill gärna ha en rökgastemp runt 120C, har en granne med exakt samam hus dock en annan panna, han har provat att köra lägre men fick då problem med kondens.

Provade nu att flytta runt retarderrören så att de två främre platserna (mot skorstenen) är tomma (alla andra tuber innehåller rör). Har dessutom ställt ner matningen till 45%, får se om det blir lite bättre nu. Verkar som den inte är helt felinställd i alla fall.

Är det någon som vet hur man kan se lågan i pannan under drift? Har hört att denna hellst skall vara blåaktig?
--------------------------------------------------
EcoTech EcoNom panna med 750l acc.tank
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Länge sedan jag skrev något här, men jag tar mig lite tid nu...

Vad gäller att fläkten ej går att justera är egentligen inget problem då pannan eldas mot acktank. Den skall ju bara producera en viss mängd varmvatten och får långa driftstider och långa vilotider, vilket är bra på en panna som gör nedeldning och eldar ur all glöd efter eldningen.

Samma gäller för övrigt de flesta övermatade pelletsbrännare. På en undermatad brännare i en panna utan acktank är det inte lika viktigt då den startar och stoppar snabbare under vintern, då den håller kvar en glödbädd i brännkoppen.
Att öka fläkt eller minska matningen är ganska väsentlig skillnad, då effekten påverkas lite av att ändra bränslemängden, jämfört då fläkten ändras, för då hänger effekten och rökgastempen med och ändras.

Det första lagret aska i undre utrymmet är ganska grovt då askan blåser ut mot kanterna, men efter ett tag bildas en "vulkan" där luften blåser ner i askan och eldar upp de sista resterna, så det översta lagret skall vara riktigt finkorningt.

I min panna som nu har gått 5500 timmar så brukar den nedre askan vara något ljusare än askan i det övre askutrymmet. i översta luckan är det ännu ljusare, och med "ludd" på locket.

Jag har testat lite olika retardrar, både original och veckade plåtar men har inte gjort någon större analys på det. (Jag gav bort några av mina egna till en kund som behövde några till sin panna...)

Kör man med de långa retardrarna måste man se till att draget är tillräckligt för att få ut rökgaserna vi uppstarten, och även hålla koll på kondensrisken.

Som insatsrör skulle jag välja ett cromaflex insatsrör, eller liknande som klarar kondenserande drift.


Ha det bra !
//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Skriv svar