"Jag har ett korallrev i min pelletsbrännare"

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Putte.L
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 00:18
Ort: Arvika

"Jag har ett korallrev i min pelletsbrännare"

Inlägg av Putte.L »

Är det någon som vet vad det beror på att det ser ut som ”korall” det jag har i brännkroppen på min pellets brännare. Jag har en EcoTec A3 och jag har pratat med en installatör, som sa ang. inställning av brännaren, att om du ser koppen så skall pelletsen inte rinna ur den. När jag tittar på brännkroppen så rinner det inte över men det bildas ”korall” kan detta bero på dålig pellets. Kan det vara grus i den? Hoppas på svar, någon som varit med om något liknande? Har köpt Statoil pellets.
Brännare: EcoTec Bioline 20, 20kW
Tillv. År. 2010
Panna: Thermia Biomatic 20kW Tillv. År. 2002
Motdragslucka: Tigerx 25
Solfångare & Handöl insats i öppna spisen
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Kan du lägga upp en bild på din "korall" ?

Det är lite svårt att säga, när inte man ser det samtidigt, om det är det samma som jag också ofta har i min brännarkopp.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Inlägg av Checker »

Nu har grannen med fått "korall" :shock:
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Putte.L
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 00:18
Ort: Arvika

Inlägg av Putte.L »

Checker skrev:Nu har grannen med fått "korall" :shock:
Man kan ju fundera om Arvika är en lagun!!! :D
Brännare: EcoTec Bioline 20, 20kW
Tillv. År. 2010
Panna: Thermia Biomatic 20kW Tillv. År. 2002
Motdragslucka: Tigerx 25
Solfångare & Handöl insats i öppna spisen
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Man har ju hört om havsnivå höjning pga växthusefekten men att den skulle ha nått Arvika redan :shock: :wink:
Thermia Biomatic 20+
Fredrik_0532
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 09:43

"korall"

Inlägg av Fredrik_0532 »

jag köpte också statoil i höstas, fick samma problem. har även en bekant som fick sin sändning statoil vid årsskiftet och även där samma problem. tydligen är det bara de som kör statoil på säck som har drabbats av detta inte dom som kör den på bulk..... när jag nu skulle beställa igen ringde jag först och kollade med dom om dom hade fått bort problemet men det verkade ej så på personen jag pratade med i telefon så jag bytte till agrol och testade en pall. jag blev väldigt nöjd, nästan inget "skräp" alls i brännaren efter ca 1 veckas körning på effektläge 3 (janfire flex-a). så nu ska jag försöka hålla mig till agrol.
Sintringen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 10:58
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Sintringen »

Korall? Kan det vara Koksning?

Har du bytt pelletssort till en med lite mer energivärde eller har du för stor driftdos alternativt för lågt ställd fläkt kan detta hända.
__..__..Det Brinner i knutarna..__..__
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Sintringen skrev:Korall? Kan det vara Koksning?

Har du bytt pelletssort till en med lite mer energivärde eller har du för stor driftdos alternativt för lågt ställd fläkt kan detta hända.
En bild hade varit intressant. Kanske jag har samma fenomen?
Jag kör oxå Statoil på småsäck men jag är nybörjare så jag vet inte hur det egentligen ska se ut.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Re: "korall"

Inlägg av Checker »

Fredrik_0532 skrev:jag köpte också statoil i höstas, fick samma problem. har även en bekant som fick sin sändning statoil vid årsskiftet och även där samma problem. tydligen är det bara de som kör statoil på säck som har drabbats av detta inte dom som kör den på bulk..... när jag nu skulle beställa igen ringde jag först och kollade med dom om dom hade fått bort problemet men det verkade ej så på personen jag pratade med i telefon så jag bytte till agrol och testade en pall. jag blev väldigt nöjd, nästan inget "skräp" alls i brännaren efter ca 1 veckas körning på effektläge 3 (janfire flex-a). så nu ska jag försöka hålla mig till agrol.
Jag kör med Agrol pellets och fått "korall" i den med...dock inte i den omfattning som putte har i sin brännare...hmm koksning är nog förresten rätta namnet :D
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
bridge
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 06 nov, 2006 19:56

Inlägg av bridge »

det ni beskriver är troligen sintring. dvs aska som har smält ihop och blir som sprött glas. detta sker i området där flamman finns och betyder att temperaturen är upp mot 1300 grader. Detta är normalt och vanliga trä-pellets sintrar ganska lite. Halmbränslen mm har mycket låg asksmältpunkt och hög andel aska och går därför inte att elda i pelletspannor.
Aquator 310 med KMP PX21 i oljeluckan
Per Albin hus, 1947 med 35mm isolering, 70m2
5500kWh el, 25000kWh tillförd effekt för vv och uppvärmning
olle svensson
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 30 jan, 2007 16:26
Ort: Mindre ort i NV Skåne

Inlägg av olle svensson »

Låter som vanlig sintring.

Pelletsen kräver högre förbränningstemperatur för att mer ska brinna upp.
Olle Svensson i Skåne
Äldre villa med en Egnahemspanna (kombipanna från 60-talet). Värmer sedan 2005 med en sverigebrännare och kompletterar med ved i vedkaminen.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Höjer man temperaturen så smälter mer aska.

Aska brinner inte, typ.

Det verkar variera hur mycket sintring det blir mellan olika fabrikat/sändningar.

Antagligen olika råvara. Ett extremfal skulle ju vara virke från norra öland som naturligt är fullt med sand, sägs det.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
PSAB
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 00:51
Ort: Åby

Eco Tec

Inlägg av PSAB »

Vet ni vem som tillverkar pellets åt Statoil??
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Roli skrev:Kan du lägga upp en bild på din "korall" ?

Det är lite svårt att säga, när inte man ser det samtidigt, om det är det samma som jag också ofta har i min brännarkopp.
Så här ser det ut i min brännare efter 10-15 säck:
Bild
2-3 cm alltså.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Inlägg av kurre_44 »

Du kan trösta dig med att du har en EcoTec som inte är känslig för dålig pellets. Hade du haft en rörbrännare kanske du fått göra rent efter 2-3 säckar.

Byt pellets
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Skriv svar