Styrning av cirkulationspump mellan panna och tank ???

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Putte.L
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 00:18
Ort: Arvika

Styrning av cirkulationspump mellan panna och tank ???

Inlägg av Putte.L »

Hej jag har tänkt att styra en cirkulationspump mellan pannan och ackumulatortanken, från min brännare EcoTec A3. Hade tänkt mig att koppla på tilluftfläkten på brännaren, genom att sätta dit ett relä. Så jag undrar om någon vet hur mycket ström reläet får dra? :mrgreen:
Brännare: EcoTec Bioline 20, 20kW
Tillv. År. 2010
Panna: Thermia Biomatic 20kW Tillv. År. 2002
Motdragslucka: Tigerx 25
Solfångare & Handöl insats i öppna spisen
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 21:59, redigerad totalt 1 gånger.
Putte.L
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 00:18
Ort: Arvika

Inlägg av Putte.L »

Jag undrar om du märkt någon skillnad på pelletsförbrukningen när du hade den kopplingen?
Hur är det med A4 är den bättre, finns det mer funktioner på den än A3, som tex. Styrning av cirk.pump? Jag har kollat runt lite här på forumet och det verkar vara lite problem med A4. är det samma för dig?
Brännare: EcoTec Bioline 20, 20kW
Tillv. År. 2010
Panna: Thermia Biomatic 20kW Tillv. År. 2002
Motdragslucka: Tigerx 25
Solfångare & Handöl insats i öppna spisen
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Re: Styrning av cirkulationspump mellan panna och tank ???

Inlägg av kurre_44 »

Putte.L skrev:Hej jag har tänkt att styra en cirkulationspump mellan pannan och ackumulatortanken, från min brännare EcoTec A3. Hade tänkt mig att koppla på tilluftfläkten på brännaren, genom att sätta dit ett relä. Så jag undrar om någon vet hur mycket ström reläet får dra? :mrgreen:
I din A3 brännare går det bra lägga ett relä paralellt med förbränningsfläkten den är inte hastighetsstyrd. Ett relä tar i förhållande till fläkten lite ström så det är inga problem med den ökade belastningen.
Detta går ej att göra i en A4 brännare då den är hastighetsreglerad. Det går att lösa på internskruven med ett tidrelä som överbyglar paustiden och då kan man samtidigt få pumpen att gå en tid efter att brännaren har stannat.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Putte.L
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 00:18
Ort: Arvika

Nu Är det klart !

Inlägg av Putte.L »

Jag har gjort en styrlåda för cirk.pumpen, och satt in ett extra relä som är frånslagsfördröjt, och är inställt på 4-5min. vilket innebär att pumpen går efter att pelletsbrännaren har stannat.
Men jag tycker fortfarande att det går igenom mycket värme igenom pannan så jag funderar även på att sätta en backventil på retur röret till pannan (eller en magnetventil som öppnar när cirk.pumpen startar). Vet inte vilket som är bäst. Jag skall kolla med rörfirman, dom borde veta.
Brännare: EcoTec Bioline 20, 20kW
Tillv. År. 2010
Panna: Thermia Biomatic 20kW Tillv. År. 2002
Motdragslucka: Tigerx 25
Solfångare & Handöl insats i öppna spisen
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Re: Nu Är det klart !

Inlägg av kurre_44 »

Putte.L skrev:Jag har gjort en styrlåda för cirk.pumpen, och satt in ett extra relä som är frånslagsfördröjt, och är inställt på 4-5min. vilket innebär att pumpen går efter att pelletsbrännaren har stannat.
Men jag tycker fortfarande att det går igenom mycket värme igenom pannan så jag funderar även på att sätta en backventil på retur röret till pannan (eller en magnetventil som öppnar när cirk.pumpen startar). Vet inte vilket som är bäst. Jag skall kolla med rörfirman, dom borde veta.
En magnetventil funkar givitvis bra det vet jag dom som har. Det måste bara vare en som öppnar utan förtryck, det gör inte en vanlig vattenmagnetventil.
En backventil vet jag också fungerar men då flödet med pump och självcirkulation går åt samma håll så måste fjädertrycket på backventilen vara tillräckligt för att det inte skall bli självcirkulation.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Putte.L
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 00:18
Ort: Arvika

Test igen!! med extra termostat

Inlägg av Putte.L »

Nu när jag har fått det att funka med cirk.pumpen så skall jag även sätta in en termostat i dykröret i pannan, så att pelletsbrännaren får värma pannan till ca 60-70 grader innan cirk.pumpen startar, så den inte startar och kyler vattnet i tanken.
Brännare: EcoTec Bioline 20, 20kW
Tillv. År. 2010
Panna: Thermia Biomatic 20kW Tillv. År. 2002
Motdragslucka: Tigerx 25
Solfångare & Handöl insats i öppna spisen
Skriv svar