Externt larm från brännaren

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1905
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Externt larm från brännaren

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej,
Är det någon som använder sig av brännarens specialla larmutgång, och ex. har byggt ett externt larm? Vad har ni använt för utrustning? Lyser lampan bara konstant, eller ger den brännarens felindikationsimpulser också?

Visserligen är det länge sedan jag hade något oplanerat driftstopp, men jag tänkter ändå på idén att få till en lösning med typ en lampa som tänds uppe i sovrummet, så man är förvarnad om att vattnet är lite kallare än normalt i duschen.. :lol:
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
dracer
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 22:20

Inlägg av dracer »

har inte kopplat in det ännu men är på g ska bara rådgöra med elektriker kompisen om vad som blir lämpligt att koppla dit har pannan i uthus och det kan vara bra att se när den ev stannat så inte elpatronerna behöver gå in och stå på utan att man vet om det
Fredrik Wizard
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 02 sep, 2005 15:12
Ort: Furulund

Inlägg av Fredrik Wizard »

Använder en gammal Nokia 3310 ombyggd till larmuppringare, har satt ett relä på larm utgången som styr mobiltelefonen.

Tips finns här http://hemmet.ifokus.se/Default.aspx?Th ... 3e2f93a7fe
Nibe City VikingBio. Handöl murspis Rosendal
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Ja Du det var simpelt. Intressant!!!

Kanske blir det populär Nokia 3310-3330 "come back" :lol:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Patrik Danielsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 06 apr, 2006 09:20

telefon o pelletsbrännare

Inlägg av Patrik Danielsson »

Har oxå installerat en gammal nokia tillsammans med ett 230 volt relä anslutet på larmutgången på pannan, funkar klockrent bra så långt, fick ett larm 1356 idag, så nu står pannan i kåken still o jag sitter på jobbet nu kl 1642...tur att det inte är kallt ute i alla fall, larmet som komm idag bör vara slut på pellets, har liksom glömt av att fylla på ett tag nu:-(.
Ett tips bara, jag monterade min Nokia i en kapsling, och för att det inte skulle se så rörigt ut i pannrummet satt jag den via reglercentralen...GÖR INTE DET..när telefonen ringer upp för ett larm så blir reglercentralen tokigt o kör shuntmotorn fram o tillbaks...så om det är onyttigt för en reglercentral o sitta bredvid en mobiltelefon, så kan man ju börja fundera hur nyttigt det är att ha en invid örat :-). ett annat tips är att sätta in en brytare parallet på "larmingången" till telefonen, då kan man testköra larmet lite då och då.

Patrik
dracer
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 22:20

Inlägg av dracer »

bara en fundering på go for its ursprungsfråga är signalen fast eller pulserande?? :roll:
Paddington
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 23 okt, 2006 09:23
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

Jag sällar mig oxo til skaran som tycker GoForIt Pellets fråga är jätteintressant... :D

Finns det någon som gjort en "enkel" lösning (mobiltelefon blir för avancerat för mig... :( ) med att dra tråd/lampa m m ?
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Patrik Danielsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 06 apr, 2006 09:20

Inlägg av Patrik Danielsson »

Larmutgången är fast, dvs fasen ligger fast ut på grå tråd tills man gör brännaren strömlös.
OBSERVERA DET ÄR FASEN 220V!!!! SOM AKTIVERAS
I GRÅ TRÅD VID LARM!!!!!!! Känns som att man inte ska belasta den direkt med lampa eller dylikt, andvänd ett mellanrelä.

Patrik
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Eftersom Fredrik Wizard ovan satt ett relä på utgången så är det en fast signal, inget pulserande, så det är bara att hänga på ett relä sen kan du sätta dit en lampa eller sirén eller vad du vill ha busenkelt.

Kolla dock vad det ska vara för relä, 230V eller 12V likspänning eller nått annat, jag antar det står i instruktionerna väl ????????
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1905
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Varför bör det till ett relä?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Du ska alltid ha ett relä när du ansluter dina egna grejer, om du kortsluter eller ställer till med något så är det bara ditt relä som tar stryck, brännaren klarar sig, sen brukar man inte kunna belasta utgångarna med hur mycket ström som helst, risk att du skadar brännarens elektronik, och slutligen så kan det ju som sagt vara en drivspänning som inte passar dig, om det är 230V ut från brännaren och du vill sätta en 12V lampa exempelvis så är det inte helt fel med ett relä....

Man det måste väl stå i instruktionerna hur man ska ansluta något till utgången ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1905
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

micke_932 skrev:Du ska alltid ha ett relä när du ansluter dina egna grejer, om du kortsluter eller ställer till med något så är det bara ditt relä som tar stryck, brännaren klarar sig, sen brukar man inte kunna belasta utgångarna med hur mycket ström som helst, risk att du skadar brännarens elektronik, och slutligen så kan det ju som sagt vara en drivspänning som inte passar dig, om det är 230V ut från brännaren och du vill sätta en 12V lampa exempelvis så är det inte helt fel med ett relä....

Man det måste väl stå i instruktionerna hur man ska ansluta något till utgången ?
Vad jag minns, så finns det inga instruktioner i manualen till hur denna skall anslutas.

Belastningen handlar väl om en 15W lampa, så det torde väl inte påverka särskilt mycket.

Jag känner bara att ett relä komplicerar installationen ytterligare, och skulle vilja undvika det om det går. Min tanke är att dra en EKK från pannans elcentral, via lediga genomföringar i pannans topp, till en lampa på våningen ovanför.

Jag har ställt en fråga gällande elbiten i forumet på byggahus.se också.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Patrik Danielsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 06 apr, 2006 09:20

Inlägg av Patrik Danielsson »

Klart det går med en enkel 15 watts lampa med tanke på belastningen, dock så är det att rekomendera ett 230v relä mellan larmindikering och brännare, vid en eventuell kortis på väg till din lampa eller i själva lampan, riskerar du inte att få in spänning från "fel" håll i brännaren då den matningen inte är avsäkrad på larmutgång från brännaren.

Patrik
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag skulle definitivt rekommedera ett relä i alla fall, så väldigt komplicerat blir det ju inte, det är bara att klippa av kablarna på vägen till lampan, sätta de 2 kablarna från brännaren till reläet och ansluta de två kablarna från lampan till dom två resterande anslutningarna på reläet, det handlar om 10 minuters extra jobb och en extra kostnad på 30 spänn.

Komplettering på allmän begäran:
Innan du pillar på någonting i brännaren, tänk efter och fundera på om det är något som du ge dig på, för mera information se:

http://www.elsakerhetsverket.se/

Ett relä kräver en drivspänning för att dras, detta i sin tur kräver att du en + och en minus/jord i fallet med likspänning och med växelspänning har du en fas och en nolla, de flesta vettiga utgångar som drivs av växelspänning har dessa två på en plint där man ska kunna koppla in någonting externt, om inte så har dom eventuellt bara dragit ut en av dessa och då måste du koppla in annorlunda, i min dumhet antag jag att detta skulle gå att få reda på i instruktionerna men så verkar inte vara fallet, och du uppstår det klassiska problemet att man får lita på andrahandinformation.

Nu finns här förslag på hur du ska koppla in det hela tillgängligt via en PDF fil förhoppningsvis snart.

Vill dock påpeka att denna information inte verkar komma från tillverkaren så det faller helt på ditt ansvar att anta att den informationen är korrekt, jag kan inte göra det åt dig, om du använder något inkopplingsschema som finns på detta forum så är det upp till dig att kontrollera att informationen gäller din brännare, att den är för korrekt version av brännaren och att den som producerat denna dokumentation vet vad han gör, dessutom bör du kontrolla att denna information beskriver det som du är ute efter och inte något helt annat.

Vid falaktig inkoppling så kan du skada brännaren, dig själv, eventuella medmänniskor och även din eller någon annans egendom, i riktigt extrema fall kanske du även skadar din elleverantör.


Så, nu tror jag att jag sett till att all viktig information finns tillgänglig.
Senast redigerad av micke_932 den fre 02 feb, 2007 14:48, redigerad totalt 2 gång.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Patrik Danielsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 06 apr, 2006 09:20

Inlägg av Patrik Danielsson »

NEEEEEEEEEEEEEEEEJJJJJ!!!!
Följ INTE Mickes rekomendation i i förra inlägget, det kommer INTE ut 2 kablar från brännaren som larmutgång!!! och koppla INTE in lampan som han skrev.....den kommer ALDRIG ATT LYSA.
Jag drog ihop ett kopplingsschem (PDF format) för både larmindikering via lampa och för mobiltelefon, TITTA på det innan ni gör nåt mer!!.
MEN NI MÅSTE HA LITE KUNSKAP OM VAD NI GER ER IN PÅ, 230 V=FARLIGT!!!! (iofs inte ens tillåtet att göra detta själv), ni kan få schemat mailat eller om nån har nån god ide om var jag kan lägga det här på forumet någonstans alt en filserver.

Mvh
Patrik
Skriv svar