A3 driftinfo

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
EcoVincent
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 10 jan, 2007 11:28
Ort: Halmstad

A3 driftinfo

Inlägg av EcoVincent »

Så har man fått sin villa och till den följde det med en pelletsbrännare från -02 och den verkar fungera okey,men som nybörjare man är och inte helt hundra på inställningarna så är jag tacksam för alla tips. Förbrukar ca 1,25 16kilos säckar per dygn med en utetemp på flera + och jag har inte haft några driftstop sen jag startade upp (sep-06) men kan jag få den att gå snålare eller är det normalt som det är. Något annat man bör tänka på i framtiden? Då tanten som sålde kåken inte kunde ett skit så hoppas jag på experthjälp från er här ute. Tack på förhand
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Justering A3 brännare

Inlägg av kurre_44 »

Du kan inte göra så stora justeringar på din A3 brännare. Fläkthastigheten d.v.s förbränningsluften går ej att justera. I din styrlåda finns en DIP-omkopplare där det går att justera bränslematningen från 20-100% ( fabriksinst. 70 % ). Om du kan titta på brännkoppen se så den inte överfyller eller har för lite pellets i koppen. Om det är för mycket matning kan det ryka ( luftunderskott ) eller vid för lite pellets i koppen ( luftöverskott ) ingendera är bra. Hur du ställer matningsmängden står nog inte i din handbok, fråga närmaste EcoTec-installatör.
För övrigt håll botten på brännkoppen ren från ( koks ), rensa luftspalterna i brännkoppen med ett bågfilsblad vid behov.
Torka ren fotocellen samt sändare och mottagare i internförrådet några ggr per år. Kontrollera slussvingar ( en viktig säkerhetsdetalj ) skall bytas efter 2-3 år eller när vingarna börjar att bli mjuka med vikta kanter.
Kontrollera din internskruv kan behöva bytas efter ca 4-6 års drift.
Om du inte kan se spiralen i botten på brännaren eller den är nedsliten till bara någon cm med vass rygg. Förr eller senare blir skruven sliten i framändan ock detta kommer att göra att skruven går tungt och matningsmotorn kommer att gå sönder. Din verkningsgrad får du försöka att höja med bafflar eller turbulatorer i pannans rökgasväg om det går. Kontrollera rökgastemperaturen, bör helst vara mellan 150 till 200 gr.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
EcoVincent
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 10 jan, 2007 11:28
Ort: Halmstad

Kanon Kurre!

Inlägg av EcoVincent »

Experttips gillar vi :P Slussvingarna kanske måste bytas ut senare, vet du vart man får tag i såna snabbast eller någon annan som har nån ide`
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

A3 justering

Inlägg av kurre_44 »

Slussvingar som inte håller tätt är en viss säkerhetsrisk.
Varför? Vid strömavbrott fungerar inte ett av brännarens säkerhetssystem ( överhettningsskyddet på inmatningsröret ). Skall tömma brännaren på pellets om det blir varmt bakåt mot förrådet. Detta kräver att brännaren har spänning.
Varför blir det varmt bakåt?. Normalt skall pelletsen självslockna några cm in i matningsspiralen p.g.a syrebrist. Om slussvingarna inte tätar gör självdraget i pannan att syre dras ned genom internförrådet och fram till brännkoppen med följd att den pellets som finns i skruven kommer efter några timmar att glöda ända bort till internförrådet med en bakbrand som följd. Detta kan även hända vid långa stilleståndstider ( lågt värmebehov ) under normala förhållanden.
Att tillverka egna slussvingar som jag har sett förslag på i forumet tycker jag inte är tillrådligt. Nya slussvingar finns att köpa hos alla EcoTec installatörer ( kolla på EcoTec.s hemsida ).
Tips :idea: Vid strömavbrott minska risken för drag genom brännare genom att öppna en lucka i pannan.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Skriv svar