Asketømming

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
sander
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 25 maj, 2006 15:26

Asketømming

Inlägg av sander »

Jeg har en Norrhammar panne fra ca 1970 hvor jeg har en A4 med den nye programmvaren installert, jeg kan da følge med hvor mange timer brenneren går. Jeg har funnet ut at jeg må tømme asken ved ca 70 timers driftstid, med det milde været som har vært nå er det ca hver 14 dag.
Bortsett fra litt hyppige asketømminger fungerer pannan bra.

Men det skulle vært interesant å vite hvor mange driftstimer andre pannor har mellom hver asketømming?
:) :)


Godt Nyttår!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Hos mig varierar "maxtiden" mellan tömningarna med kvaliteten på pelletsen Så jag har ingen direkt driftstid att redovisa. Mycket fin material ger MYCKET aska.

Är det riktigt kallt ute och brännaren går mycket så brukar rengörningsintervallet ligga mellan 1-2 veckor. Är det inte så kallt ute, som nu, så ligger rengörnings intervallet på 3-5 veckor lite beroende på ork, tid och lust...... Men dessa tider är inte "maximala" tider mellan uraskningarna utan snarare sådana som jag tycker passar mig och min anläggning.

Men med den"skit" pellets som jag nu eldar så kräver anläggningen just nu tillsyn var 6-7 dag. Denna tillsyn består då i att rengöra filtret till sugaren i mitt luftmatningssystem så att det inte tätnar av pelletsdamm och orsakar stopp i systemet när sugaren tappar orken pga dammet i filtret.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar