Fyra driftstopp pga konstruktionsfel.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Fyra driftstopp pga konstruktionsfel.

Inlägg av Erik »

Nu har jag haft fyra driftstopp, och några nära på. Det tog en stund att komma på vad som var fel, men troligen har samtliga samma orsak.

Felet är att brännaren är behäftad med ett grundläggande konstruktions fel!!!

Följande händer:

Det tandade hjulet som fungerar som backspärr och driver doserskruven möter pinnarna i doserhjulet (som driver slussen) med spetsen rakt mot pinnen och fastnar. Det blir tvärstopp.
Jag har fotodokumenterat felet.
Felet finns beskrivet som ett slitagefel i instruktionsboken, men min brännare har eldat < 800 kg och är synbarligen inte sliten.

Larmet som brännaren ger är missvisande.
Det står typ "pellets blockering kontrollera nivåvakt".
Blockeringen av ljuset orsakas av att den fram matade pelletsen som inte matas vidare in i brännaren.
Däremot så saknar brännaren givare för att identifiera att matningen stoppat.


Det här felet ska inte kunna inträffa!
När man konstruerar kugghjul så ska man beräkna kugghjulen på ett sådant sätt att de aldrig kan mötas tand mot tand.
Det får inte kunna hända!
Här har man ju desutom en färdig produkt det är ju bara att gå ut och testa och det har man uppenbarligen inte gjort. Och även om just den brännaren man testar på inte krånglar så får man ju kontrolera vilka toleranser man har tillgodo.

Jag är rätt så sur för att man inte tillämpar ens grundläggande ingenjörskunskaper när man konstruerar en brännare. :x

I övrigt så är jag ganska nöjd med brännaren, synd bara att det är en amatör som ansvarat för den mekaniska konstruktionen av brännaren.


Har någon annan haft de här problemen?
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Jag tror att det fel du beskriver har upplevts av flera Thermia-kunder och berodde på ett fel i doserhuset, de byttes ut utan kostnad av Thermia. Lite lustigt dock om felelt skulle dykt upp igen hos CTC.
Sök i Thermia-gruppen så hittar du ng mycket info om liknande problem.

Go Jul
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Jag har inte hunnit titta på Thermia forumet ännu, men jag lägger ut min analys/rapport i alla fall.
Möjligen så är det doser huset som spökar, men det problem jag identifierat borde kunna uppstå när som helst av en ren slump.


Jag har analyserat problemet lite mer, och suttit och tittat på brännaren när den går.

Följande har jag då konstaterat:

* Backspären behövs, jag såg hur backspärrshjulet roterade baklänges en bit.
* Backspärren faller inte ned alla gånger, utan blir hängande på kanten.
* Alla grader som finns på delarna bidrar till att det inte rör sig som det är tänkt.


Ett driftstopp uppstår på följande sätt:

1. Backspärrsklaffen faller inte ned pga av att den hakar fast i grader och att den är för lång eller det är för vida toleranser vid monteringen.
2. Doserskruven/backspärrshjulet roterar baklänges en bit (det händer då och då).
3. Backspärrshjulets tand råkar ställa sig i doserhjulets tangentriktning.
4. Stålpinnen i doserhjulet möter spetsen på backspärrshjuletstand.
5. Antingen blir det stopp eller så kratsar tanden på pinnen och lossnar med en smäll.


Det jag tolkat som krossning av pellets har sannolikt varit nära på driftstopp, då tanden smällt lös.

Alla brännare drabbas troligen inte av det här problemet, utan det beror av hur backspärrsklaffen hamnat vid monteringen.
Vidare så uppstår och "vandrar" grader under drift.


Problemet går att undvika genom:

* Lämpliga toleranser.
* Korrekt geometri.
* Avgradning av de ingående delarna.
* Avrundning av glidytor så att slitagegrader inte uppstår lika lätt.
* Roterande tappar på doserhjulet.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Har du justerat backspärren så att den befinner sig så långt "bak" som möjligt??
Det har hjälpt mig. :D
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
emil
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 09 apr, 2006 13:09

Inlägg av emil »

Hej,

Detta hände även på min nya panna.

Doserhjulet blev slitet som gjorde att hjulet inte snurrade så långt som behövdes för att backspärren skulle falla på plats.

Jag skulle enligt min installatör justera bak backspärren (åt vänster) så att spärren faller på plats med god marginal.
Då kan inte stiften möta kuggtopparna.
Sen dess har den inte stoppat. :D
Väntar på besked från CTC vad som ska göras med det slitna hjulet.

Mvh/God fortsättning på julen
emil
CTC pionjär-90 Bentone oljebrännare
NisseE
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 23:06
Ort: Stockholm, Enskede

Inlägg av NisseE »

Hej Erik, Har du möjlighet att lägga ut ngn bild på hur det ser ut när sprintarna fastnar på 'kugghjulet'? Jag har kollat på min nya brännare och har svårt att föreställa mig när detta kan inträffa. Ser redan nu - efter bara en månads drift med nya brännaren - riktigt markerade slitmärken på kugghjulet. Kommer bevaka detta noga i fortsättningen. Kan i alla fall tillägga att CTC var riktigt tillmötesgående då min brännare byttes ut, tog bara lite lång tid innan den kom på plats.
CTC EcoFlex, installerad April 2006
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

I morse (nåja :oops: ) hade brännaren stoppat på samma sätt igen.

Jag har nu justerat backspärren så den faller ner ordentligt. I bland kan man se/höra hur kuggen bankar emot när det roterar baklänges.

Det här problemet går:

1. Att undvika med en lämpligare konstruktion.
2. Borde beskrivas i instruktionsboken då det verkar vara väl känt.


Jag vidmakthåller att det är ett konstruktionsfel, hur det undviks beskrivs ovan.
Min bror kom med yterligare ett förslag; driv hjulet med ytterligare en kedja.
Förvisso blir det två delar extra (ett kugghjul och en kedja till 50 kW brännaren) å andra sidan slipper man specialtillverka backspärrs- och doserhjul och det borde bli mindre slitage.

NisseE, fippla lite med hjulen så ska du få se, ibland går det inte för att pinnen är i vägen, men i intervallen emellan så går det att vrida på b.s.hj. så det kan låsa matningen. Akta bara fingrarna när du testar.
Skåne
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 00:51
Ort: Lund

Inlägg av Skåne »

hoppsan, jag råkade visst posta i fel tråd. Har flyttat inlägget till Vilka fel har ni hittat/åtgärdat
Egeninstallerad (mha kusin) Ecoflex, MAFA mini och Stora Enso på småsäck. Pelletsdrift sedan 28 feb 2007. KW012 dragbegränsare med Transtemper specialadapter.
uabmars
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 24 sep, 2006 19:34
Ort: Stockholm/Älvsjö

nu är även jag drabbad...

Inlägg av uabmars »

Har läst om det här felet tidigre och var glad att just jag var förskonad från det under det 1,5 år som jag kört min Ecoflex. Senaste veckan har jag dock fått alla ologiska felmedelanden och felsökt mig trött :(

Då kom jag på att det här problemet har jag läst om på forumet och nu har jag provet tipset att flytta backspärren så långt vänster som möjligt, hållet tummarna för att det funkar.

Annars är jag otrolig nöjd med Ecoflexen och har bara haft självförvållade driftsstopp hittils (slut på pellets...)

/martin
CTC Ecoflex
uabmars
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 24 sep, 2006 19:34
Ort: Stockholm/Älvsjö

löste problemet!

Inlägg av uabmars »

Inga nya driftsstopp sedan jag flyttade backspärren.

Rekommenderar att alla som har en Eco Flex justerar den oavsett om ni har problem nu eller ej!

/Martin
CTC Ecoflex
Skriv svar