Vilken panna ctc ecoflex är

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:Det är kul att höra att du gilllar Ecoflexen :D Jag är också nöjd. Det känns som man valt rätt. Det finns dock en möjlighet att det kommer fler alternativ innan du skall byta. Din anläggning är väl inte så gammal än André?

Tror inte en L/V-pump passar mitt hus. Skickar ut 49 gradigt vatten vid en yttertemp runt nollan. Det skall ganska höga pelletspriser för att motivera en sådan investering.
Nä min anläggning är sen okt -04 men det hade inte blivit byte då om inte pannan jag hade rostat hål i + att beredaren pajade, Den hade droppat vatten i 8 månader innan jag bytte (det började 4 mån efter vi köpte huset) annars hade jag tänkt köra 2-3 år.. :(

Nä har du så hög framledningstemp vid 0° så måste pelletsen gå in redan då men för min del så hade ctc minsta L/V VP klarat ner till ca -7° med ett cop på 2,4 iaf.. Nu då det va minus 9-10° i några dygn gick det ut 47-48° men vid den framledningstempen o ute tempen ger den pumpen bara 3,9 kW vilket nog inte räckt till riktigt nu innan huset isoleras lite extra.. Modelen större hade klarat av ner till -10° då den ger 4,9 kW men då har den något sämre cop o är dyrare..

Det enda som är synd då man kör med L/V VP är att man även måste koppla in en elberedare i serie med pannan då det bara blir förvärmning där.. :(
Då L/V VP går körs den med flytande kondensering (shunten fullt öppen) vilket gör att pannvattnet bara har den temp som behövs för att hålla tempen inne, Nu blir det iof inte mycket el som behövs för att värma vattnet till 60° då det blir förvärmt i pannan av VP till 30-50° men ändå..

Men dom som inte har högtemp system o står inför ett byte av panna/värmeanläggning så är denna kombination i nulägget mycket intressant då det är rätt bra pris på ctc.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

André skrev: Det enda som är synd då man kör med L/V VP är att man även måste koppla in en elberedare i serie med pannan då det bara blir förvärmning där.. :(
Då L/V VP går körs den med flytande kondensering (shunten fullt öppen) vilket gör att pannvattnet bara har den temp som behövs för att hålla tempen inne, Nu blir det iof inte mycket el som behövs för att värma vattnet till 60° då det blir förvärmt i pannan av VP till 30-50° men ändå..
Nja, inte ska du behöva köra el till å toppa om du inte vill.
Man ju ha en en växelventil och en varmvattenstyrning.
Då kör värmepumpen maxtemp och laddar en dubbelmantlad beredare.
Växelventilen kör då allt vatten från värmepumpen till beredaren och radiatorkretsen får då inget alls. (returen recirkulerar)
Sedan när den laddat beredaren full så växlar den tillbaka till å köra flytande kondensering på radiatorkretsen.
Fast nu vet jag inte om CTC Ecoair fixar detta. Ine helt 100 på det.
Nibes Luft/vatten värmepump gör det så fint så fint.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:
André skrev: Det enda som är synd då man kör med L/V VP är att man även måste koppla in en elberedare i serie med pannan då det bara blir förvärmning där.. :(
Då L/V VP går körs den med flytande kondensering (shunten fullt öppen) vilket gör att pannvattnet bara har den temp som behövs för att hålla tempen inne, Nu blir det iof inte mycket el som behövs för att värma vattnet till 60° då det blir förvärmt i pannan av VP till 30-50° men ändå..
Nja, inte ska du behöva köra el till å toppa om du inte vill.
Man ju ha en en växelventil och en varmvattenstyrning.
Då kör värmepumpen maxtemp och laddar en dubbelmantlad beredare.
Växelventilen kör då allt vatten från värmepumpen till beredaren och radiatorkretsen får då inget alls. (returen recirkulerar)
Sedan när den laddat beredaren full så växlar den tillbaka till å köra flytande kondensering på radiatorkretsen.
Fast nu vet jag inte om CTC Ecoair fixar detta. Ine helt 100 på det.
Nibes Luft/vatten värmepump gör det så fint så fint.

Mvh
Ja det hade ju varit det optimala men nu verkar inte panna fixa detta utan VP går med flytande kondensering mot pannan/radiatorkretsen så vattnet i pannan värms bara till den temp som behövs, Sen går vattnet via vvx i pannan till beredaren o då blir det bara som en förvärmning.. Så har jag fattat det men jag kanske har missuppfattat nått.. :oops:
Tänkte bara då jag läste igenom instruktionerna o man skulle ha en elberedare på ca 100 liter att den skulle sitta i serie med pannan.. :?

Men jag måste hålla med dej elvis om att den pannan o en l/v vp måste va bland det optimalare man kan installera idag om man ska köpa pelletspanna, Sa ju själv tidigare att jag inte trodde på pellets o vp.. :oops:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Ja CTC Ecoflex pannan behöver nog beredare om man ska köra med ihop med CTC VP. Men om man kör med annan icke CTC VP (och låter vp:n styra) så kör man mitt förslag.
Ex Nibes VP och vilken panna som helst.

Grejen här är att CTC har byggt in en enkel styrning i pannan.
Medans Nibe har en mer avancerad styrning till pumpen istället så du kan docka VP:n till vad du vill. (Till och med en CTC panna, fast med VPn´s styrning SMO 10.)

Hur som helst är det ett bra initiativ av CTC att göra en färdig lösning även om den har sina brister som ex detta med varmvattenberedningen.

Du kan ju docka en Nibe pump till det du har idag !
Det är ju bästa sortens lösning att ha pannan som en "toppladdare" och ladda tankar där VV beredningen sker.
Sen har du VP:n till värme med flytande kondensering ner till nån minusgrad och varmvatten via växelventilen med laddning av din tank för VV.

Din system är optimalt idag, Ecoflex är helt ok för folk med platsbrist.

Angående att du ändrat dig och sett fördelarna med pellets och VP ihop är helt naturlig. De höga priserna på pellets som uppstod i Väst-Sverige för 7-8 månader sedan har ju nu börjat komma till dina trakter.
Då blir dina förutsättningar mer lika mina och då är det fullkomligt logiskt att man ser värmepumpen i ett kombisystem som något fördelaktigt.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skriv svar