Hur vända slussvingarna i A3?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
martar
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 17:14

Hur vända slussvingarna i A3?

Inlägg av martar »

Hej

Mina slussvingar börjar bli litet slitna och jag tänkte försöka vända dem som jag har flrstått att en del gör. Tyvärr är jag ingen teknikguru även om jag är hyfsat händig. Är det något som kan beskriva hur man kommer åt dem? Kort sagt en beskrivning om hur man gör, vad man skruvar bort etc skulle vara perfekt.

MVH/Martar
Ecotec A3 i en Focus Nova Top från 1996
evonaj
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 02 apr, 2005 03:24
Ort: Skutskär
Kontakt:

Inlägg av evonaj »

Hej
Hittade en bra sida om hur man byter vingar.http://www.kruse.st/pellets/ecotec/BYTESLUSS.pdf
Fjärrvärme anläggning..
Hus byggt 1965 i tegel..Yta entreplan 124kvm och källaren 124kvm..
per-ole
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 26 dec, 2004 10:54
Ort: Karlstad

Inlägg av per-ole »

Bra beskrivning enligt länken ovan.
Jag har bytt mina som jag tillverkat utan att ta isär så mycket.
Ta bort slangen för pelletsmatningen och ställ den slussvinge som skall bytas vågrätt (snurra fram för hand eller ta bort fläktbladet och sätt på en skruvdragare på axel och kör fram till rätt läge), lossa de två skruvarna, ta bort vinkelplåten och vänd eller byt slussvinge. Gör om proceduren på övriga vid behov.
Liten varning, tappa inte några skruvar för då är det lika bra att göra som i länken ovan.
Eco Tec A3 -97, CTC Total -79
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

per-ole skrev:Bra beskrivning enligt länken ovan.
Jag har bytt mina som jag tillverkat utan att ta isär så mycket.
Ta bort slangen för pelletsmatningen och ställ den slussvinge som skall bytas vågrätt (snurra fram för hand eller ta bort fläktbladet och sätt på en skruvdragare på axel och kör fram till rätt läge), lossa de två skruvarna, ta bort vinkelplåten och vänd eller byt slussvinge. Gör om proceduren på övriga vid behov.
Liten varning, tappa inte några skruvar för då är det lika bra att göra som i länken ovan.
Jag brukar också göra enl. ovan. Då sliper man "bryta" tätningen mellan själva slusshuset och internförrådet. Det är lite "pilligt" men det går.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar