Sota samt aska ur pannan hur ofta gör ni det?

Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Sota samt aska ur pannan hur ofta gör ni det?

Inlägg av Per-Erik »

Hepp..

håller på att få in den ena offerten efter den andra.. Samtliga skryter om olika saker..
hur bra just deras panna är osv...

Dock så när man väl har valt panna är man fast med sitt val.

Vad är dåligt med just din panna?

Themira Biomatic +.. Verkar vara lätt att aska ur.. krongligare att sota.. ur askning sker ca 1 gång i månaden enligt säljaren iallafall.. stämmer det? Hur ofta sotar ni ur denna panna?
Det mästa görs framifrån samt en del oavifrån..

Värmebaronen Comet. Verkar lätt att sota! Dock så finns ingen asklåda (verkar det som i allafall), underhållet aska ur bör göras 1 gång i veckan när det är riktigt kallt annars ca var 10 dag till 14dagar. låter ofta tycker jag för en panna som ska vara gjord för pellets.. askningen verkar vara lätt. Allt görs framifrån

Focus PE20. Verkar kunna rymma mycket aska, enligt säljaren sotning ca 1 gång i månaden. Allt görs framifrån. (säljaren verkar vara helt grön innom pellets låter som om jag skulle bli första kunden = jag vet mer änn säljaren)

Combifire fick jag en offert på tycket det blev för dyrt med 80 tusen (utan bulkförråd)..

Nån som har nån åsikt/erfarenheter om underhållet på dessa ovanstående pannor..?

håller på att jaga Ecotec för att få en offert från dom med..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: Sota samt aska ur pannan hur ofta gör ni det?

Inlägg av manin »

Per-Erik skrev:Värmebaronen Comet. Verkar lätt att sota! Dock så finns ingen asklåda (verkar det som i allafall), underhållet aska ur bör göras 1 gång i veckan när det är riktigt kallt annars ca var 10 dag till 14dagar. låter ofta tycker jag för en panna som ska vara gjord för pellets.. askningen verkar vara lätt. Allt görs framifrån
Ja helt stämmer, det gör jag som du säger, fast min panna är Star, är lite brännrum som kub medan Comet har lite större än star, som cylinder med grop botten fast inte så mkt. Själv har tittat på de tre olika, däremot Comet är bättre än de 2 pannor.

Har kört 176 kg (11 säckar) och blev nästa fullt upp till precis samma nivå under brännrör. Bara för att jag vill veta hur mycket pellets gå åt... så jag kan anpassa när det är dags uraska.
Däremot sotning är mycket lätt hantera.

Ja Du Per-Erik, undrar har du inspekterat någon på de två som jag tycker verkar intressant Nibe Pellux och Calmar Open. Förstår att de bägge är vvx. Tyckte att de bägge var bra praktiska asklådan.

Japp, det var från min sida. :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Eld
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 03 dec, 2004 00:54

Inlägg av Eld »

Att överhuvud taget prata om tid mellan sotning respektive uraskning verkar helt fel. Det som är relevant är hur många kilo pellets man kan elda upp mellan sotnings- och uraskningstillfällena. (Det beror i och för sig dessutom på pelletskvalitet.) Jag sotar och askar ur min gamla kombipanna efter 350 kg pellets och det kan betyda en vecka om det är kallt ute och sju-åtta veckor om jag bara värmer varmvatten.
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
stepp
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 07 dec, 2004 12:48
Ort: Vänge
Kontakt:

Re: Sota samt aska ur pannan hur ofta gör ni det?

Inlägg av stepp »

Per-Erik skrev:
Focus PE20. Verkar kunna rymma mycket aska, enligt säljaren sotning ca 1 gång i månaden. Allt görs framifrån. (säljaren verkar vara helt grön innom pellets låter som om jag skulle bli första kunden = jag vet mer änn säljaren)
.......

håller på att jaga Ecotec för att få en offert från dom med..
Har skaffat en PE 30 och en Ecotec A4.
Enligt "min" försäljare och installatör är det en bra kombination, och vad jag märkt hittils så stämmer det. Pannan är så effektiv så att muren på övervåningen som förut var het, numera är alldeles sval. Vi fick montera bort baffelplåt för att den inte skulle vara för sval. (För skorstenes skull!)
Har haft den en tre veckor nu, och ännu finns bara lite aska i botten på asklådan.
Lite (kassa) bilder finns på http://www.lindesro.com/hus/panna
Kommer fler och bättre sedan
Stefan Svensson, Stepp. Vänge, utanför Uppsala
EcoTec A4, Focus PE-30
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

Eld skrev:Att överhuvud taget prata om tid mellan sotning respektive uraskning verkar helt fel. Det som är relevant är hur många kilo pellets man kan elda upp mellan sotnings- och uraskningstillfällena. (Det beror i och för sig dessutom på pelletskvalitet.) Jag sotar och askar ur min gamla kombipanna efter 350 kg pellets och det kan betyda en vecka om det är kallt ute och sju-åtta veckor om jag bara värmer varmvatten.
Helt sant..! jag ska höra med dom..

Calmar har jag mailat vill ha en återförsäljare i stockholm.. Pellux.. ska jaga Nibe där.. Skadar ju inte att drunkna i Offerter :D
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Peter
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 09 nov, 2004 02:11
Ort: Nol City !

Focus PE-20 !

Inlägg av Peter »

Hej ! har en focus panna pe-20 , gått nu ca 1,5 år . Jag sotar ur den ca 1 gång per månad , har bara bra erfarenheter av denna panna , den har bra verkningsgrad tillsammans men min eco-tec A-3 . Kör med brännaren även sommartid för varmvatten och det funkar helt perfekt . Ca 1 säck pellets per vecka går det åt .
Focus PE-20 , Eco-Tec A4. Mafa-midi förråd.
Roger
Fröträd
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 10 aug, 2004 16:48
Ort: Gefle

Inlägg av Roger »

Sotar ur min gamla panna (CTC 265b 69:a + A3:a) var fjortonde dag.
Då är askan nästan ända upp till brännarskålen.
Vet ej hur mycket pellets i vikt som har förbrukats. Hade vi haft minusgrader ett längre tag hade jag nog fåt sota ur varje vecka.

/Roger
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Re: Sota samt aska ur pannan hur ofta gör ni det?

Inlägg av Patrik »

Har du pratat med vedsol själva har för mig pannan låg på 22000 + elpatroner. dyrt nä eller :?: :?:

Per-Erik skrev:Hepp..

Combifire fick jag en offert på tycket det blev för dyrt med 80 tusen (utan bulkförråd)..

Nån som har nån åsikt/erfarenheter om underhållet på dessa ovanstående pannor..?
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Per-Erik
Jag hade hem en åf till thermia i går kväll...
Han sa att de som står i thermias brochyrer om att de ryms aska för två ton pellets är väl tilltaget inga problem att aska ur o sota pannan efter 2,5 ton pellets... :D
Sedan så kan du koppla in brännaren så att man får sms vid larm.. Och via dator kolla hur pann/brännarstatus är.. panntemp, kvarvarande pellets mängd i föråd, driftstid snittförbrukning dags för uraskning mm.. :D 8)
Biomatic + ville han ha 45 000:- för... (panna o brännare)
19300:- för bara brännaren inkl moms, montering/grovjustering och finjustering efter ca 2 veckor o 2 meter skruv..
Sen så om man ser till brännarens konstruktion är den i stort likadan som ecotec men på thermian så behöver man inte byta slusvingar... :wink:
Detta va för att de sitter en liten internskruv ovanför slusen så att pelletsen inte lägger sej direkt på/i slusen.. Han hade då inte hört/behövt byta slusvingar på någon brännare sedan -98... :D :) 8)

Han fick en shock när han såg askmängden som jag fått i pannan efter 3 dyngns drift med bionan... Han fick liknande mängd på 3 veckor ur themian vid 0° väder som de ä ute nu... Då va den fastigheten på 650 kvm mot mina 135+80 kvm..

Så förhoppnings vis har jag thermian installerad innan helgen :D annars blir de på måndag... Så då får man se vad den går för bequemen... :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

André:

Blir det då din tredje pelletsbrännare?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

japp... 8) de blir det... :D
Så så får man väl se vilken typ av brännare som verkar bäst..
Då har man prövat Janfire, Biona och Thermia Bequem... :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Skulle vara intressant att höra, när du har fått din Thermia, hur dom får det tätt i sin sluss utan att ständigt behöva byta slussvingar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Thermiabequem
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 14:16

Inlägg av Thermiabequem »

Tjena på er !

Mina drifterfarenheter av Thermia bequem (snikmodellen utan data panel)
är ungefär så här .

Jag har nu kört den i våras och hela vinter (sommaruppehåll) i en DIOM kombi panna där brännaren sitter i askluckan under det gamla hålet för oljebrännaren.

Jag kör c:a 20 säckar 320 kg och sedan trycker jag ihop askhögen under brännaren med en liten skrapa. Sedan fyller jag mitt förråd igen med 20 säckar . Efter dessa c:a 40 säckar. Askar jag ur med skrapa och GROVIS hinken.
Det blir en full hink. Sedan är det bara att börja om. Denna period tar c:a en månad

Det enda driftstoppet jag haft hade jag för ett par dar sedan. Det var optovakten som hade fått en sothög framför sig. Kanske var det jag som var klantig vid senaste sotningen.

Vad jag kan förstå är undermatat brännare mycket bättre om man inte älskar att tömma aska.

Numera certifierad i egensotning
:P
Thomas
Thermia Bequem 15 (analog) i Diompanna,
Tyresö,Fjollträsk
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Bra att du skriver hur många kilo du bränner... För annars e det svårt att relatera till. :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmmm har nu kollat ask mängden...
På 23 kg pellets blev de 2 Liter packad aska... :shock:
Tog en glasslåda å packade allt som gick.....
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar