Pelletskamin i stockholm

Skriv svar
miksan
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 16:54

Pelletskamin i stockholm

Inlägg av miksan »

Hej,
vi har sedan ett tag funderat på pelletskamin men kan inte riktigt bestämma oss. En av stöttestenarna är hur mycket det låter. Jag har läst alla inlägg här och de flesta är överens om att det ej är störande men man vill ju gärna höra själv. Jag har förgäves försökt att hitta någon återförsäljare i stockholm som har en körbar kamin, jag har faktiskt inte ännu hittat någon som ens har en kamin hemma utan de tar bara hem på beställning. Är det någon på detta forum som känner till några återförsäljare i stockholm eller är det någon som skulle kunna tänka sig att vi fick komma hem och lyssna och titta?
MvH
Mikael i Sollentuna
tarin77
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 20:58

Inlägg av tarin77 »

Jag tänker inte det minsta på den längre. Låter lite som en större datorfläkt. Mörkt dovt ljud. Inte åt det ljusa ilande ljudet.

Det som låter mer isåfall är pling plongandet när pelletsen ramlar ner.
sahst0
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 02 dec, 2006 11:27

Inlägg av sahst0 »

Jag har också haft samma problem. Det finns inga maskiner i Stockholstrakten man kan åka och se i drift. Jag har nu varit i Rimbo hos en återförsäljare till Narvells och sett en Extraflame Ecobaby. Helgen efter var jag hos Pelletskungen i Forsbacka och såg en Artel 8kW och en Ecoforest Eco Air i drift.
miksan
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 16:54

Inlägg av miksan »

Ljudmässigt, vilken var bäst?
Pellking
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 22 nov, 2006 20:48
Ort: Forsbacka
Kontakt:

Inlägg av Pellking »

Eco Air har lägst ljudnivå utan ändringar av inställningar .

Artel har som standard 5 olika varvtal för fläkten som blåser ut värmen . Ett för varje effektläge .

Varvtalet går dock att ändra för varje effektläge eller att fläkten helt stängs av (Det är utblåsningsfläkt som svarar för det mesta av ljudet )

Decibel mätning skall motsvara vad vi hör , men för egen del kan jag uppfatta en kamin tystare än en annan trots att jag avläser samma värde .

Försök alltså själv att lyssna och tänk på att din upplevelese av ljudet starkt påverkas av den omgivning som kaminen står i vid visning .

En större kamin låter oftast mindre vid samma effektuttag som en mindre av samma fabrikat.

Det finns dessutom goda möjligheter att isolera en kamin på insidan samt isolera motor om någon skulle uppfatta kamin som störande . Välj dock icke brännbart material.

Det verkar svårt att få se en Pelletskamin i drift i Stockholm , vilket många tagit upp .

Om någon har förslag på en bra lokal skulle vi kunna visa upp 7 modeller samtidigt i drift varav en vattenmantlad 24 kW . Lämplig tidpunkt mitten av februari. Vi skulle då även kunna visa vaccum system för transport av pellets och olika lösningar att utöka pelletsförråd för våra kaminer .
tommyJ
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 08 jan, 2007 10:44

Inlägg av tommyJ »

Vet om att detta inte är marknadsföringsdelen, så om moderator tycker mitt inlägg är olämpligt så är det bara att ta bort det.

Vi på svenska Gräs har en pelletskaminutställning i här i Stockholm. Närmare bestämt i Västberga industriområde, där vi även visar upp vattenmantlade pelletskaminer.

Vår hemsida: www.svenskagras.se
petmal
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 22:03
Ort: Norrtälje

Pelletskamin i stockholm

Inlägg av petmal »

Ta kontakt med Värmebutiken i Sollentuna så kan du få se och höra på KMP´s kaminer.
Bio-Sol Panna med KMP PX22
Bulkförråd
1 1/2 hus från -37
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Hej,

Jag bor i Örby (mellan Älvsjö och Bandhagen) och vi har en Wodtke Smart vattenmantlad som värmer hela huset. Om du vill komma och lyssna går det bra.

/Aryan
famlun
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 15 dec, 2007 16:48

Pelletskamin med drag fläkt

Inlägg av famlun »

Efter en tids väntan är nu kaminen igång på allvar.
Visst låter fläkten, men i vårat tycke inte störande.
Är det helt knäpp tyst i rummet i övrigt så hörs fläkten
Pratar folk i rummet så är det inte störande.
Går tv:n märks fläkten knappt.
Värmen talar dock FÖR kamin i vårat tycke oavsett ljud som fläkten leverarar
Alla har vi olika nivå av vad som är störande ljud
Beror troligen en hel del på rummet där kaminen är placerad i också

Pellets kamin med drag i huset
Slutbetyg = :D
Skriv svar