Det brukar ju oftast va för lite drag men detta fall va extremt åt andra hållet o tigex 25:an stod fullt öppen fast jag drog ut sotluckan på rökröret ca 1 cm..
Co2 låg på ca 6,5% med inställningarna som jag kör på själv o Co2 gick få upp till 11,5% med istortsätt stängd fläkt (18% fläkt 67% matning) o sotluckan på rökröret bortplockad..
Skulle krävts en luft broms i den bequemen..
Kör själv med 67% matning o 31% fläkt, Har samma inställningar i kompisens biomatic oxå med en Co2 på 12%.. Både jag o kompisen kör med solett pellets liksom dit jag va igår..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag har kollat med sotaren nu. Han hade några tips på vad man kunde göra. Min rökgaskanal är rektagulär och har måtten 17*20 i toppen. Ett av förslagen gick ut på att minska hålet i toppen på skorstenen genom att sätta en metalplatta över kanalen och borra ett hål med diameter 100mm i metalplattan. På så sätt skulle ju arena minska från 340cm2 till 78cm2.
Ett annat tips var att sätta in en så kallad turbulator i stosen. Antar att stosen är röret mellan pannan och skorstenen. Turbulatorn fick man bygga själv men som jag förstod så skulle men egentligen bara försöka hindra luftflödet, typ med någon spiral eller liknande.
Är det någon som testat något av detta eller har andra förslag på minska draget? Sätta in ett rökrör genom skorstenen vill jag helst inte göra då skorstenen är i perfekt kondition, till exempel slamdragen bara för några år sedan.
Dom finns ju i olika storlekar just för olika skorstenstvärsnitt.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Fredde skrev:Jag har kollat med sotaren nu. Han hade några tips på vad man kunde göra. Min rökgaskanal är rektagulär och har måtten 17*20 i toppen. Ett av förslagen gick ut på att minska hålet i toppen på skorstenen genom att sätta en metalplatta över kanalen och borra ett hål med diameter 100mm i metalplattan. På så sätt skulle ju arena minska från 340cm2 till 78cm2.
Ett annat tips var att sätta in en så kallad turbulator i stosen. Antar att stosen är röret mellan pannan och skorstenen. Turbulatorn fick man bygga själv men som jag förstod så skulle men egentligen bara försöka hindra luftflödet, typ med någon spiral eller liknande.
Båda dessa alternativ är lätt att testa iaf..
Göra en platta på taget med ett hål på är ju ingen sak, Går ju testa som vi sa tillfälligt med t.ex en bit spånskiva/gips med hål på bara för att testa vilken storlek på hålet som blir lämpligt..
Turbulator i rökröret är ju bara en veckad plåt som träs in i rökröret /\/\/\/\/ som bromsar.. För du hade som sagt ett ruskigt drag..
Större motdraglucka hjälper inte utan du måste då ha 2 st, En bamsing på rökröret o tigex på sotluckan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Fredde skrev:Jag har kollat med sotaren nu. Han hade några tips på vad man kunde göra. Min rökgaskanal är rektagulär och har måtten 17*20 i toppen. Ett av förslagen gick ut på att minska hålet i toppen på skorstenen genom att sätta en metalplatta över kanalen och borra ett hål med diameter 100mm i metalplattan. På så sätt skulle ju arena minska från 340cm2 till 78cm2.
Båda dessa alternativ är lätt att testa iaf..
Göra en platta på taget med ett hål på är ju ingen sak, Går ju testa som vi sa tillfälligt med t.ex en bit spånskiva/gips med hål på bara för att testa vilken storlek på hålet som blir lämpligt..
Turbulator i rökröret är ju bara en veckad plåt som träs in i rökröret /\/\/\/\/ som bromsar.. För du hade som sagt ett ruskigt drag..
Större motdraglucka hjälper inte utan du måste då ha 2 st, En bamsing på rökröret o tigex på sotluckan..
Luckan på skorstenen är snart klar. Beställde en av grannen och han har fixat en platta med hål i. Fick slut gas till svetsen så vi kan inte svetsa fast pinnarna som jag tänkt sticka ner i skorstenen så att den sitter ordentligt. Vecka plåt har jag också funderat på, men vill avakta resultatet med luckan först.
Skulle ju dock vara interessant om någon annan haft detta problem och vad de då gjort. Det borde ju finnas någon fler än jag som har en skorsten med ordentligt drag i.
Fredde skrev:
Skulle ju dock vara interessant om någon annan haft detta problem och vad de då gjort. Det borde ju finnas någon fler än jag som har en skorsten med ordentligt drag i.
Nja de är inte säkert..
Även om det finns dom som har för mycket drag kanske dom eldar på helt ovetandes om problemet, Det är många som inte ens har motdragslucka o har inte draget blivit mät vet man ju inte hur det ligger till..
Hur lång är skorstenen och vad har du för rökgastemperatur... låter som stor kondensrisk med den arean om den är kort... har du mätt temperaturen i toppen?