Ny pelletspanna VS Gammal oljepanna med pelletsbrännare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Brännar'n
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 11 jan, 2006 16:40
Ort: FBG

Ny pelletspanna VS Gammal oljepanna med pelletsbrännare

Inlägg av Brännar'n »

Har lite funderingar på att byta ut min "oljepanna" med pelletsbrännare mot en ny modern pelletspanna.
Tacksam om någon kunde dela med sig av erfarenheter och/eller synpunkter.
Frågor:
Föreställer mig att en pelletspanna har betydligt högre verkningsgrad, hur mycket bränsle sparar man om man byter?
Automatisk uraskning och automatsotning fungerar det i verkligheten?
Stämmer påståenden att man knappast behöver "se till" anläggningen mer än ett par gånger per år?
Priser på Econom panna?
Ca pris på installation av panna?
Övrigt värt att fundera över?
A3+CTC 256B
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

prova sökfunktion och läs gamla trådar.
har skrivits massor om byta panna eller ej.

mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ny pelletspanna VS Gammal oljepanna med pelletsbrännare

Inlägg av André »

Brännar'n skrev:Har lite funderingar på att byta ut min "oljepanna" med pelletsbrännare mot en ny modern pelletspanna.
Tacksam om någon kunde dela med sig av erfarenheter och/eller synpunkter.
Frågor:
Föreställer mig att en pelletspanna har betydligt högre verkningsgrad, hur mycket bränsle sparar man om man byter?
Automatisk uraskning och automatsotning fungerar det i verkligheten?
Stämmer påståenden att man knappast behöver "se till" anläggningen mer än ett par gånger per år?
Priser på Econom panna?
Ca pris på installation av panna?
Övrigt värt att fundera över?
http://www.ecotec.net/pages/econom_16.html pris 52080:- för panna o installation med acktank 15-30000:- inkl rör mm, Acktank 13-15000:-

Komplett system inkl solfångare enligt sidan 140000:- :shock:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Brännar'n
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 11 jan, 2006 16:40
Ort: FBG

Inlägg av Brännar'n »

OK, ok, jag kan leta själv, tänkte mest om någon som har eldat med båda sorterna Ecotec system hade erfarenheter och ville dela med sig :wink:
Priserna på Ecotec:s sida inkluderade inte installation (om man läser pdfen)

Med lite enkel bonnmatematik så skulle själva pannkostnaden (52 000:-)
i mitt fall betalt sig efter 10 år om den nya pannan drar 35% mindre pellets.
Tillkommer gör installationskostnad.
Låter orimligt att en ny pelletspanna drar 35% mindre pellets, eller :?:
A3+CTC 256B
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Brännar'n skrev: Låter orimligt att en ny pelletspanna drar 35% mindre pellets, eller :?:
Nja de sämsta test resultaten ja sett va 53% årsverkningsgrad o den bästa 89% (Windhager) men då kördes den utan acktank/vv beredare som drar ner verkningsgraden nån/några% vilket va samma med ecotec ekonom.. Den hade inte heller acktank/beredare då 85% årsverkningsgrad uppmättes

Skulle tippa på att en ny panna har 10-15% bättre årsverkningsgrad än din panna.. Jag sänkte förbrukningen med ca 30% efter pannbytet, Från ca 6,7 ton till 4,6
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Jag tycker inte man skall stirra sig blind på procent i verkningsgrad utan den största vinsten enligt mig är ju enkelheten och driftsäkerheten.
Sedan är ju naturligtvis verkningsgraden bättre i en panna konstruerad för pellets.

Effectas automatsotning fungerar alldeles utmärkt tycker jag. och även det smidiga sättet att bara öppna en lucka och komma åt asklådan och brännaren.

Iofs så skall man ju manuellt sota pannan en till två ggr/ år om man vill spara lite pellets.

För övrigt har dessa pannor sex stående tuber numera, istället för fyra som den hade för något år sedan = bättre verkningsgrad och lägre rökgastemp.

//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Brännar'n
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 11 jan, 2006 16:40
Ort: FBG

Inlägg av Brännar'n »

Tackar för era inputs, fortsätt gärna. :D
Lite reflektioner:
Låg rökgastemp=god verkningsgrad?
Vitsen med att elda pellets är ju delvis att man får en varm murstock, bättre klimat på kallvind och källare, ventilation fungerar bättre, osv, ett gammalt hus mår helt enkelt bättre av en uppvärmd murstock. Skulle då rökgastempen minska med ny effektiv panna faller ju detta argument.

Låter man sedan enkelhet och driftsäkerhet råda så ska man köra med värmepump el fjärrvärme, det är ju oslagbart när det det gäller dessa aspekterna.

Hmmm :roll:
A3+CTC 256B
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Om du har en kass panna så byt för all del, men om du har en panna som är frisk så är det knappast lönsamt att byta den.

Rökgastempen skiftar från hus till hus, i en 265:a kan du inte gå mycket lägre än runt 120 grader, skorstenen måste ju också få sitt så att det inte blir kondes, beror på längden osv, så att stirra sig blind på rökgastempen är meningslöst, jag har mellan 130-160 beroende på effekten på brännaren.

Enkelhet kan väl hållas med om men om ska gå efter statistiken så vet i hundan om man kan lita så mycket på en värmepump :lol:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Ang rökgastempen så kan du få ut mer effekt från brännaren utan att få en alltför hög rökgastemp. Beror ju förstås på vilket energibehov man har. I vissa pannor får man sänka ner effekten en del för att få en rimlig rökgastemp. Förstås har ju kunden fått information om detta i förväg när det är risk att detta kan uppstå.

Självklart skall man ju inte köra med mer effekt än nödvändigt.

Rökgstempen skall ju också vara rätt beroende på skorstenstyp och höjd.

Vad jag menade var att rökgastempen på effektan var för hög på de tidigare pannorna för hus med större värmebehov på runt 20 kw.

//Matsh
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Skriv svar