Maximal fyllning av förrådet

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Maximal fyllning av förrådet

Inlägg av André »

Har nu varit o kollat in hur man bygger inblåsningen till bulkförrådet för att fylla det helt fullt.. Mycket simpelt må jag säga.. :D

Inblåsningsröret med bulkanslutning går i ett annat rör som sitter fast i väggen o längs in på inblåsningsröret sitter en 45° böj.. Då drar man ut inblåsningsröret eftersom man fyller upp förrådet, Man blåser först åt ett håll sen vrider man inblåsningsröret ett halvt varv o blåser åt andra hållet/sidan..
Det jag va o kollade på hade dom svetsat fast en pinne på så dit den pekade blåste man..
Enda problemet är om man blåser förrådet helt fullt så går inte röret trycka in förän man tömt förrådet lite.. :lol:
Senast redigerad av André den tis 14 nov, 2006 18:10, redigerad totalt 1 gånger.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Intressant, tack för den rapporten.

Men fy på dig André om du var och tittade utan att ha kameran med dig... :wink:
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:Intressant, tack för den rapporten.

Men fy på dig André om du var och tittade utan att ha kameran med dig... :wink:
I det här huset är det inte jag som är fotograf utan sambon o hon va inte med.. :oops:

Förrådet va ca 5x2x2,5 m (ett källarförråd) så pga att det va rätt brett så o djup va det gjort på detta sätt.. Tycker det va väldigt smart faktiskt..

Tidigare ägaren som gjort detta hade avtal med luleå pellets om att ta skvättarna som va över för 800:-/ton o ville då ha ett stort förråd..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Hur var tätningen mellan dom två rören?

Var rören dikt emot varandra eller är det ett mellanrum med tätning.
Tänkte på om det dammar.

Smart lösning om inte annat.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Karla1 skrev:Hur var tätningen mellan dom två rören?

Var rören dikt emot varandra eller är det ett mellanrum med tätning.
Tänkte på om det dammar.

Smart lösning om inte annat.
Nä det va ingen tätning mellan rören, Det va nån mm springa/glipa tillräckligt för att röret gick dra in o ut samt vrida på..

Nja om det skulle damma lite där har nog ingen betydelse då 200 mm avluftningen bredvid körs utan filter..
Enligt en kompis som kör foder o träpellets så har han ännu inte varit nånstans där det suttit filter...
Verkar inte vara så vanligt med filter i norrland..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

André skrev: Enligt en kompis som kör foder o träpellets så har han ännu inte varit nånstans där det suttit filter...
Verkar inte vara så vanligt med filter i norrland..
Jag har inte haft något filter på mitt avluftningsrör sedan "bulkblåsarna" slutade att sätta upp sitt "egna" filter.
Dessutom så har jag ett 160 mm rör så jag vill nog ha en så fri öppning som möjligt, för att få ett bra "avluftningsflöde". Sättar jag dit ett filter så kommer nog trycket i pelletsförrådet att öka.


Vad var det för radie på 45-böjen i slutet på inblåsröret? Är det inte risk för att man får "sämre" pellets med en böj längst ut??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:

Vad var det för radie på 45-böjen i slutet på inblåsröret? Är det inte risk för att man får "sämre" pellets med en böj längst ut??
Hmm ja du va lite svårt att se genom avluftningen.. :?

Det kan ha varit mindre än 45° oxå, Av vad jag såg så va det en svag böj längs ut på röret..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

André skrev:Verkar inte vara så vanligt med filter i norrland..
Har läst lite olika rapporter om skadliga ämnen från pellets och det verkar inte sådär alldeles garanterat ofarligt som jag trodde...

Avluftningen bör nog sitta riktad på så sätt att så lite som det bara är möjligt kommer mot chaffisen.

Och André, till och med sotaren kan ju hantera en digitalkamera nu för tiden. :wink:
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

ABSO skrev:
Och André, till och med sotaren kan ju hantera en digitalkamera nu för tiden. :wink:
:P :P :lol:
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Skriv svar