Driftstopp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
sander
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 25 maj, 2006 15:26

Driftstopp

Inlägg av sander »

Hei
Har en bioline 20 som jeg har hatt følgende driftstopp med den 14.10 29.10 11.11 og 12.11 feilmelding er "inga låga"
Brenneren og intern forrådet er tomt, tydligvis får ikke eksternskrueren innpulser til å starte. jeg fyller i pellets i brennkoppen og tenner manuelt, trykker på Start, da mater eksternskrueren direkte og fyller internforrådet slik den skal.
Brenneren har kun gått 1500l montert i august. ellers fungerer alt helt ok med hensyn til askefarge ,mengde og røkgasstemp. nivåvaktene er ikke tilsmusset heller ikke optovakten

Serie nr A4 6281
2006

Styringsboks Type TM3006
s.nr: 06270019

Er det noen som har noe forslag til løsning av problemet?

Svein
Norge
Jössehäring
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 24 jul, 2005 20:48
Ort: Arvika

Inlägg av Jössehäring »

Hej!

Jag hade samma larm förra veckan, då var det spån som hade lagt sig på nivåvakten i internförrådet, bara att gänga ur och torka av så funkade det igen. Kan det vara det som är problemet för dig också? Möjligen att det är glappkontakt på någon av nivåvakterna.
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
sander
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 25 maj, 2006 15:26

Inlägg av sander »

Jössehäring skrev:Hej!

Jag hade samma larm förra veckan, då var det spån som hade lagt sig på nivåvakten i internförrådet, bara att gänga ur och torka av så funkade det igen. Kan det vara det som är problemet för dig också? Möjligen att det är glappkontakt på någon av nivåvakterna.
Hei
Takk for forslaget
Jeg har skrudd ut nivåvakten det var ikke noe spån der, kontaktene er tette og fine. :)
sander
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 25 maj, 2006 15:26

Inlägg av sander »

Jeg lurer på vilken värde den skal være på optovakt på tändings meny?
mitt värde er 30.

Har fått noen värde på optovakt & nivåvakt men da må jeg inn på Service menu, hotstoker menu, ignition menu og IO menu.
Hvordan kommer jeg inn på disse menyene.

:)
peoe
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 30 maj, 2006 23:16
Ort: Mölndal
Kontakt:

Inlägg av peoe »

Jag har fått något sådant driftlarm med min brännare. Enligt installatören tar det ett tag innan optovakten anpassar sig från ren till skitig. Man kan som sagt göra rent den enkelt, men de problemen brukar avta efter några månader. Därefter skall optovakten rengöras i samband med sotning...
Hus från 1928, tillbyggt på 70talet, totalt 350m2
Panna: Effecta 220
Brännare: Ecotec 20
Sol: Sfinx 60 rör
Acktank: 750BBS 90mmPUR
Laddomat 21, 4vägssjunt
Förråd med pallkragar
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

peoe skrev:Jag har fått något sådant driftlarm med min brännare. Enligt installatören tar det ett tag innan optovakten anpassar sig från ren till skitig. Man kan som sagt göra rent den enkelt, men de problemen brukar avta efter några månader. Därefter skall optovakten rengöras i samband med sotning...
Har aldrig rengjort mina optovakter, på över åtta års drift. De är förvisso utbytta en gång efter att de har "brunnit upp", men det är en annan historia. Det kanske är skillnad mellan A3:ans optovakter som jag har och A4:ans.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
sander
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 25 maj, 2006 15:26

Inlägg av sander »

Var i dag inne på Service menu og sjekket värde for optovakten samt for nivåvakten og värde ligger akkurat der de skal være Stoker temp 57 når forrådet er fullt og 98 når forrådet er tomt, grense värde på 78. Photo sensor ligger på mellom ca 480 -630 Fire level er innstilt på 30.
optovakten er også den nye typen med kabelanslutning med bruna kabler.
Det neste blir å legge inn den seneste programmvaren.
:)
Skriv svar