förbrukar 3st a 15kg säckar per dag!!!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Fredrik1976
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 23 sep, 2006 21:01

förbrukar 3st a 15kg säckar per dag!!!

Inlägg av Fredrik1976 »

jag har en Nibe e-20 kombipanna och en ecoteck A3 brännare, nått måste vara fel! det går åt minst 3 a 15 kg säckar per dag! och nu använder vi inte ens varmvattnet!! och vad jag läst här så ska väll normalförbrukning vara runt 1 säck? det är 9 nya ellement på 2 rum med golvvärme runt 120 kvm. tilläggsisolerat och nya rördragningar. just nu ligger vi på 21 grader inomhus. shunten strår på 2 av 10 och cirkulations pumpen på mittenläget! vad ska jag göra?? fick ett tipps att sätta in ett spjäll i rörröret! går ut väldigt varma gaser där. kan det vara det??
vore mycket taksam för svar!!.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Hur ser din aska ut i botten på pannan?

Är det mycket oförbränd pellets?

Jag vet att många har haft problem att med ett enkelt ord beskriva "luftrören" som går fram till koppen kan vara igensatta med sot.
Även brännarkoppens luftslitsar, detta kan orsaka att pelletsen inte förbränns i koppen utan jäser över och lägger sig i botten av pannan. Detta gör också att du får dålig förbränning (effekt) så att brännaren går ofta, till följd även en onormalt hög förbrukning av bränsle.

Har du mätt rökgastemperaturen?
Har du dragbegränsare monterat?
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Kolla rökgastempen, som du säger så kan det vara stora mängder med värme som far rätt ut i skorstenen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Re: förbrukar 3st a 15kg säckar per dag!!!

Inlägg av elvis »

Fredrik1976 skrev:jag har en Nibe e-20 kombipanna och en ecoteck A3 brännare, nått måste vara fel! det går åt minst 3 a 15 kg säckar per dag! och nu använder vi inte ens varmvattnet!! och vad jag läst här så ska väll normalförbrukning vara runt 1 säck? det är 9 nya ellement på 2 rum med golvvärme runt 120 kvm. tilläggsisolerat och nya rördragningar. just nu ligger vi på 21 grader inomhus. shunten strår på 2 av 10 och cirkulations pumpen på mittenläget! vad ska jag göra?? fick ett tipps att sätta in ett spjäll i rörröret! går ut väldigt varma gaser där. kan det vara det??
vore mycket taksam för svar!!.
Bor du i voullerim eller trelleborg ?
Det är av vital betydelse vilke temp det är ute.
Jag har ett stort hus och gör av med ca: 2 påsar á 16 kg vid +5.

Ett mycket enkelt och väldigt effektivt test är att slå av pelletsen och köra på el tre dygn och jämföra antal förbrukade kw jämfört med pelletsåtgång.

VAD DU ÄN GÖR SÅ LYSSNA INTE PÅ FÖRSTSIGPÅARE SOM VILL ATT STOPPAR RÖKGASERNA GENOM ATT STÄNGA SPJÄLL I RÖKRÖRET. DET ÄR FÖRENAT MED LIVSFARA !



mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: förbrukar 3st a 15kg säckar per dag!!!

Inlägg av André »

Fredrik1976 skrev:jag har en Nibe e-20 kombipanna och en ecoteck A3 brännare, nått måste vara fel! det går åt minst 3 a 15 kg säckar per dag! och nu använder vi inte ens varmvattnet!! och vad jag läst här så ska väll normalförbrukning vara runt 1 säck? det är 9 nya ellement på 2 rum med golvvärme runt 120 kvm. tilläggsisolerat och nya rördragningar. just nu ligger vi på 21 grader inomhus. shunten strår på 2 av 10 och cirkulations pumpen på mittenläget! vad ska jag göra?? fick ett tipps att sätta in ett spjäll i rörröret! går ut väldigt varma gaser där. kan det vara det??
vore mycket taksam för svar!!.
Späll i rökröret.. :?
Det va inte en motdragslucka som menades??
Då får du lägre rökgashastighet o pannan hinner ta upp mer värme..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Fredrik1976
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 23 sep, 2006 21:01

spjäll i rökröret!!

Inlägg av Fredrik1976 »

han jag har kontakt med som säljer pelletsprodukter sa det till mig! att sätt in ett spjäll i stosen alltså delen som går från pelletspannan in i murstocken, för att förhindra att för mycket värme ska gå rakt upp i skorstenen utan istället stanna längre inne i pannan. vad är annars en motdagslucka?? :shock:jag är en nybörjare då det gäller pannkunskap!
å tanken är ju förstås inte att stänga den utan ha den bara lite stängd
timmerhus i västerbotten/täfteå 250 kvm
Aritherm biomatic 20+ Brännare: bioquem 20
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

han jag har kontakt med som säljer pelletsprodukter sa det till mig! att sätt in ett spjäll i stosen alltså delen som går från pelletspannan in i murstocken, för att förhindra att för mycket värme ska gå rakt upp i skorstenen utan istället stanna längre inne i pannan. vad är annars en motdagslucka?? :shock:jag är en nybörjare då det gäller pannkunskap!
å tanken är ju förstås inte att stänga den utan ha den bara lite stängd
En motdragslucka är ett "spjäll" men inte som stänger för rökgaserna utan öppnar och släpper in luft från pannrummet när draget överstiger ett visst värde som du ställer in på dragbegränsaren, på det viset ser du till att draget aldrig överstiger det inställda (utom i extrema fall).

Men om du har en panna där rökgaserna går rätt ut i skorstenen (veddelen i många kombipannor exempelvis) så kan det vara vettigt att stänga för rökgaserna, men det gör man i pannan i så fall, antingen med ett spjäll som finns i pannan eller turbulatorer, därav frågan om vilken rökgastemperatur du har vilken är fullt berättigad, om du har en rökgas temperatur på 300 grader så bör ju något göras.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Re: spjäll i rökröret!!

Inlägg av elvis »

Fredrik1976 skrev:han jag har kontakt med som säljer pelletsprodukter sa det till mig! att sätt in ett spjäll i stosen alltså delen som går från pelletspannan in i murstocken, för att förhindra att för mycket värme ska gå rakt upp i skorstenen utan istället stanna längre inne i pannan. vad är annars en motdagslucka?? :shock:jag är en nybörjare då det gäller pannkunskap!
å tanken är ju förstås inte att stänga den utan ha den bara lite stängd
I stosen sätter man inga spjäll, det är inte trafiksäkert.
Skall du göra något så sätter man en baffelplåt i pannan som gör att inte rökgasen störtar ut med full hetta utan avgar lite mer värme inne i pannan. Men du måste mäta rökgastemperaturen först och se om det behövs eller ej. Är förbränningen bara bra med hög CO2 och låg CO så kan rökgastempen lugnt vara 250 grader å litte till utan att du sänker verkningsgraden nåt nämnvärt.

Att du bor i Västerbotten på 250 m2 i ett timmerhus är nog den absolut största anledningen till din höga förbrukning. Var det minusgrader då du fick tre säckar i förbrukning så är det nog alldeles normalt.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Fredrik1976
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 23 sep, 2006 21:01

Dragregulator

Inlägg av Fredrik1976 »

mja jag tror inte att det ska gå 3 säckar ändå, huset har tillägsissolerats samt helt nya element varav det är bara 7 som är igång på mycket låg värme! sen har jag sett att det är en del obränd pellets som ligger i askkoppen samt att det blir en hård beläggning i brännkoppen.

jag har nått som heter dragregulator, men hur vet jag hur den ska ställas??
timmerhus i västerbotten/täfteå 250 kvm
Aritherm biomatic 20+ Brännare: bioquem 20
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

En dragregulator är det samma som en motdragslucka.

Inställningen beror på brännaren, olika brännare behöver olika drag men jag har ställd min ganska lågt. Ofta är det en motvikt man kan justera och det är på justeringen man ställer draget, min är ca 10mm ute, det är nog för lågt men jag skulle tro att vikten ska vara kanske 20mm från bottställningen (lägsta draget alltså).

Det beror såklart på luckans inställningssystem osv men mellan 10 och 20 mm, då lär det vara skapligt iaf. som grundinställning
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Re: Dragregulator

Inlägg av elvis »

Fredrik1976 skrev:mja jag tror inte att det ska gå 3 säckar ändå, huset har tillägsissolerats samt helt nya element varav det är bara 7 som är igång på mycket låg värme!
Om du fortfarande tror att du förbrukar mer än du ska så sätt på elpatronen och mät, det ger dig svart på vitt ditt energibehov.
Utifrån detta kan man sedan ge dig tips och råd.

Den hårda beläggningen i brännkoppen är inget problem om den inte täpper till luftkanalerna.

Hur dragregulatorn ställs in beror på hur den ser ut och vad det är för typ.
Omöjligt att hjälpa på distans om man inte ser ett foto på den.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Matt
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 28 dec, 2007 11:27

Inlägg av Matt »

Jag hade samma problem med min brännare (A4) när den var ny. Askan bestod av svartbränd pellets. Vet inte om det berodde på att den matade in för mycket men det löste sig när återförsäljaren kom hem och uppdaterade brännardatorn.
Skriv svar