Bulk eller säck?

tr5
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 13 jan, 2005 12:14
Ort: Lund

Bulk eller säck?

Inlägg av tr5 »

Jag har ju ingen anläggning än och flera säljare/installatörer jag har pratat med avråder från bulk.
De tycker att det blir för mycket problem med samband med smulning.

Själv har jag lutat åt bulk p.g.a
- Lägre pris
-mindre jobb med hantering
- Mitt bästa förvaringsutrymme är svårt att nå om man skall bära säckar, men enkelt att dra ett rör till.

För att krångla till det ytterligare har jag ca 20 meter från huset ut till gatan där tankbilen brukar stå när jag köper olja. = lång väg för pelletsen att skramla fram genom slangen.
I och för sig kan man komma fram till ca 5-6 m från huset om man backar in genom en 255 cm bred grind i på uppfarten.

Vad säger ni om detta?
Christer_Hagglund
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 26 nov, 2004 12:11
Ort: Bergeforsen

Inlägg av Christer_Hagglund »

Klart du ska köra bulk! Jag har inte haft några problem som går att härröra till att det är mer smulor i. Däremot hade jag inte så gärna burit 40kg pellets i småsäck per dygn. Ska du köra storsäck måste du ju ändå bygga nån större behållare, om du inte vill bära varje eller varannan dag.

Jag byggde ett förråd med plant golv pga platsbrist, så jag får skotta lite på slutet, men annars funkar det klockrent. Jag har ca 12 m till gatan. 20 m är långt, men det går nog det oxå.
_______________________________________
EuroFire -01 monterad i en TMV Alpha 2 Kombipanna -82
Gustav
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 18 okt, 2004 18:54
Ort: hallstavik

Inlägg av Gustav »

Hoppas verkligen att det funkar bra då jag har lessnat totalt på att bära säck :evil: Planerar bygget av mitt bulkförråd före nästa inköp av pellets
Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
Christer_Hagglund
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 26 nov, 2004 12:11
Ort: Bergeforsen

Inlägg av Christer_Hagglund »

Gustav skrev:Hoppas verkligen att det funkar bra då jag har lessnat totalt på att bära säck :evil: Planerar bygget av mitt bulkförråd före nästa inköp av pellets
Gustav
Häller man ut en hög ur en säck och tar en hög ur bulkförrådet så är det ju otvivelaktigt mer spån/smulor i bulken, men min EuroFire verkar iaf inte må dåligt av det.
_______________________________________
EuroFire -01 monterad i en TMV Alpha 2 Kombipanna -82
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Helt klart ska du sattsa på bulk...
Körde själv säck ifjol men ja märker då inte någon störe skillnad på att de ä mer smulor nu... 20 meter ä inga problem de ä väre med många böjar på rör/slang...
Skaffa en brännare med underförbränning/matad typ Thermia/ecotec..
Dessa ä inte så känsliga för om de ä lite trasig pellets...

Janfire gillade inte då de blev lite spån då blev de stopp i intern skruven där de ska falla ner i brännarkoppen.. Känner 3 st förutom jag som råkat ut för detta med sina Janfire brännare...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Gustav
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 18 okt, 2004 18:54
Ort: hallstavik

Inlägg av Gustav »

Borde väl bli mindre spån av hård pellets vid bulkfyllning :?:
Jag kör nu med agrol=stenhård om man jämför med brikettenergis pellets
eller har det ingen betydelse :roll:
Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
Christer_Hagglund
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 26 nov, 2004 12:11
Ort: Bergeforsen

Inlägg av Christer_Hagglund »

Gustav skrev:Borde väl bli mindre spån av hård pellets vid bulkfyllning :?:
Jag kör nu med agrol=stenhård om man jämför med brikettenergis pellets
eller har det ingen betydelse :roll:
Gustav
Jag har inte så mycket fakta att grunda mina påståenden på, utan bara erfarenhet av BioNorr's pellets i olika leveransformer. Helt klart blir det ju lite spån när pelletsen blåser in i förrådet, och kanske även i kulan på bilen.
_______________________________________
EuroFire -01 monterad i en TMV Alpha 2 Kombipanna -82
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Gustav skrev:Borde väl bli mindre spån av hård pellets vid bulkfyllning :?:
Jag kör nu med agrol=stenhård om man jämför med brikettenergis pellets
eller har det ingen betydelse :roll:
Gustav
Ju hårdare desto bättre... :wink:
Helt klart blir de mindre spån av en hård pellets än en mjuk vid blåsning/skruvning...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Jag vet folk som har grävt ned rör från bulkförrådet till vägen så man slipper dom extra avgifterna vid >15m slang. använd dock rätt rör finns risk ann dom trycks isär när dom trycker i bulk.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

JAg har hört att det är bättre att dra rör nära vägen än att ha lång slang från bilen, dom går sönder mer i deras slang än i röret..
men jag har inte bulk ännu, så inga erfarenheter av detta,
men det låter rimligt då deras slang är förstärkt med sån där ståltråd vad det nu heter..
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Hummm är det inte så att säljare/installatörer är rädda att dom själva tappar marknad ...nää kör bulk om du har plats
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

De flesta av mina kunder (Janfire) börjar med pellets i småsäckar eftersom det är lättast att komma igång med ett litet förråd. Efter en tid bygger man sitt bulkförråd och det är sällan det blir problem.

De problem som André beskriver känner jag inte alls igen. Seriösa pelletsleverantörer har väl nån form av garanti för att pelletsleveransen inte skall innehålla mer än en viss % finfraktion. Levererar dom sågspån, så får dom väl komma och hämta skiten igen och leverera pellets?

Som sagts tidigare, det är sämre med långa flexibla slangar än med långa släta rör. Sen bör man alltid hålla transportvägarna så korta som möjligt...
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

André skrev:Janfire gillade inte då de blev lite spån då blev de stopp i intern skruven där de ska falla ner i brännarkoppen.. Känner 3 st förutom jag som råkat ut för detta med sina Janfire brännare...
Har inte heller hört att någon har fått problem med janfiren
när man använder bulk ... :roll:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Patrik skrev:Jag vet folk som har grävt ned rör från bulkförrådet till vägen så man slipper dom extra avgifterna vid >15m slang. använd dock rätt rör finns risk ann dom trycks isär när dom trycker i bulk.
Bara ett förtydligande: rätt rör så menade jag kopplingarna/skarvarna då dessa pressades isär under första fyllningen. de var bara å gräva ned till rören och skarva om ordentligt.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
tr5
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 13 jan, 2005 12:14
Ort: Lund

Inlägg av tr5 »

Tack för alla svar. :D
Nu går bulkplanerna vidare igen.

Andre skrev
Skaffa en brännare med underförbränning/matad typ Thermia/ecotec..

Nu är det så att jag har en CTC1100 och måste ha en framåtbrinnande brännare. Såvitt jag förstår har all framåtbrinnade övermatning, så det måste bli en sån.

När det gäller rör, vad har ni använt för sort? Spiro är väl knappast optimalt.
Skriv svar