Ecotec UniQ - fördelar & nackdelar?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hjerpe
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 27 sep, 2006 13:27
Ort: Tjörn

Ecotec UniQ - fördelar & nackdelar?

Inlägg av hjerpe »

Funderar på att köpa en Ecotec Unic dvs en Effecta 220C panna med integrerad brännare från Ecotec. Vilka erfarenheter har ni från den här kombinationen.

Hur har ni upplevt att spaksotningen har fungerat?

Hur har ni upplevt varmvattenproduktionen? Räcker den till för normal duschning och att fylla upp ett normalstort badkar emellanåt?

Man har upplevt att vissa har problem med ecotecbrännen när man har läst på forumet. Är det något tillfälligt eller är det många som upplever problem med brännaren?

Tacksam för alla svar.
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Tror inte att några Uniq har installerats ännu, men de skall börja levereras nu tror jag.

Det är inte spaksotning utan en magnetventil som drar spiralerna i tuberna då brännaren stannat och rökgastempen minskar. Jag tycker det känns som en enkel konstruktion.

Jag har installerat ett antal Effecta 220C med BioLine20 brännare och de har fungerat utan problem och man kan köra länge utan att göra ett smack, men jag rekommenderar att man askar ur och gör rent brännaren en g/mån. Det görs enkelt genom att öppna luckan där brännaren sitter fastskruvad och tömma asklådan

Varmvattentillgången är bra enl mina kunder, så det är inga problem.

BioLine 20 brännare fungerar väldigt bra enl min mening, speciellt i kombination med en riktig panna.
Visst finns det problem med en del brännare, och det var en del problem med nivåvakterna en period, men det är löst nu.

//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
hjerpe
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 27 sep, 2006 13:27
Ort: Tjörn

Sotningen

Inlägg av hjerpe »

Upplever du som om det är värt pengarna att investera i sotningsfunktionen eller är det lika bra att göra det själv, med kanske bättre resultat?

Pannan i övrigt? Har dina kunder varit nöjda med kombinationen. Du pratade om att brännaren i stort fungerade bra.
VB Comet + VB Viking bio. Murad skorsten, drygt 8 m. 166+100m2 lättbetonghus i fem halvetage.
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Om vi säger så här...så har jag bara sålt pannorna med automatsotning.
Mitt upplägg är att det skall vara så enkelt det bara går med pelletseldning för att förbättra "ryktet" att det är sååå mycket jobb med pellets.

Har du högt till tak så är det ju egentligen inga problem att sota manuellt,
men är det lite lågt så blir det pyssligt att sota. Självklart får takhöjden inte vara för låg..oavsett val. Då är det bättre med en focuspanna.

Jag har som sagt inte sålt någon panna utan automatsotning, däremot har jag installerat ett par st åt en kollega. En reflektion var att det blev högre rökgastemperatur på de pannorna med manuell sotning. Jag har inte forskat vidare, så det är väl ingen sanning egentligen.

I 220B är det veckade turbulatorer, och i 220C är det spiraler så det inverkar nog.

Visst blir det säkerligen bättre sotat med viskan, men samtidigt försämras ju verkningsgraden något snabbare utan automatsotning så det tar nog ut varandra. Jag är säker på att den totala verkningsgraden är bättre på 220C.

Som jag tidigare skrev så är de som köpt kombinationen mycket nöjda, och inget driftstopp hittills.
Jag har gjort några återbesök och kolla hur det går och de är helnöjda !

De senaste 20 brännarna jag startat har fungerat utan problem.

//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Skriv svar