Var köpa optovakt och slussvingar?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

moorflax skrev:Tack!

Så här ser min brännare ut. Är det det svängda röret ovanför brännkoppen som är glödspiralen alltså??
Bild
Ja, det "ljusa" klena "röret" är glödspiralen som skall tända upp brännaren efter ett elavbrott, inte under "normal" drift. Övriga tändningar sker manuellt med tändvätska/tändblock eller likvärdigt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
moorflax
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 14 sep, 2006 15:24
Ort: Norberg

Inlägg av moorflax »

Nu har pannan gått flera timmar!
Jag följde MatsH:s råd och satte dit nya slussvingar och när jag tände så hade jag pellets till nederkanten av primärringen.
Detta verkar ha fungerat bra, men vi får väl se om jag dyker upp här imorrn och beklagar mig igen :wink:
Har ännu inte kollat om det finns oförbränd pellets i askan. Det får bli en överaskning...
moorflax
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 14 sep, 2006 15:24
Ort: Norberg

Inlägg av moorflax »

Och den bara går och går....
Ingen oförbränd pellets i askan heller!
Tack för alla hjälp :)
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Inlägg av Snapphane »

Min A3 från 2002 hade från början den ëxterna glödspiralen som funkade uselt. Byttes tämligen omgående till en varmluftsvariant innehållande ett 310W element med luftflöde mynnande nere i koppen. Tändningsmässigt bättre, men andra nackdelar - "miljön" i kopen ändrades så att avlagringarna ökat.
mvh / Snapphane
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar