Var köpa optovakt och slussvingar?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
moorflax
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 14 sep, 2006 15:24
Ort: Norberg

Var köpa optovakt och slussvingar?

Inlägg av moorflax »

Är det någon som vet var man beställer en optovakt till en A3:a?
Behöver även köpa nya slussvingar.
Problemet är att den inte tänder, utan bara matar på med pellets så jag har en hel hög med oförbränd pellets i pannan...

Känns inte bra att köra på elpatronen :(
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Gå in på Ecotecs hemsida och titta under återförsäljare om det finns någon i närheten. Annars går det säkert att ringa vilken återförsäljare som helst på listan och be dem skicka per post. Eller skicka ett PM till MatsH här på forumet så hjälper han dig säkert.

A3:an kör ju med underhållsglöd och glödspiralen går bara ingång endast efter strömavbrott. Kan det vara det som är ditt problem??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
moorflax
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 14 sep, 2006 15:24
Ort: Norberg

Inlägg av moorflax »

Hmm.... jag är ju helt ny på det här med pellets, men det verkar som att jag inte har någon glödspiral på min brännare. Strax bakom/ovanför koppen stter det ett format/böjt rör som blir varmt och som värmer upp pelletsen. Bakom det här röret så är det som ett tillplattat rör som blåser ut värmen över pelletsen.
Tror det är så det fungerar iaf :?

Det här böjda röret blir ju varmt varje gång, det är jag tämligen säker på iaf.
Efter att ha kollat på ecotecs sida så verkar det som att min brännare fungerar enligt horisontalmatningsprincipen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det finns alltså A3:or som varmluftständning... Jag trodde att det bara var A4:an som hade det :roll:

Kan tyvärr inget om dessa brännare med varmluftständning så jag kan inte ge dig några tips :cry:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:21, redigerad totalt 1 gånger.
moorflax
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 14 sep, 2006 15:24
Ort: Norberg

Inlägg av moorflax »

Det konstiga (i mina ögon iaf) är att glödtråden bli varm men att den ändå inte tänder.
Jag köpte en ny optovakt idag, men det var precis lika illa :(
Kan det vara något relä som gått sönder och som gör att det inte fungerar som det ska??
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det verkar på din beskrivning som om du ändå hade en A3:a med underhållsglöd och glödspiral som endast skall starta vid elavbrott eller avstängd elmatning via huvudbrytaren.

Hur nära brännarkoppens överyta sitter glödspiralen??
Om man har demonterat den roterande kransen överst på brännarkoppen så finns det risk att glödspiralen hamnar för långt upp. Den skall bara ligga några millimeter över den roterande kransen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Nu vet jag inte hur det funkar på din brännare, men min roslagsbrännare har en liten sotlucka framför tändelementet (som sitter under rostret), och om den råkar vara det minsta lilla otät (lite skit under kanten) så tänder inte brännaren, massor med varmluft smiter ut vid sotluckan.

Så jag antar att det skulle kunna vara något liknande på din brännare kanske ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
moorflax
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 14 sep, 2006 15:24
Ort: Norberg

Inlägg av moorflax »

Jag har nu kommit underfund med att jag har en brännare med undermatningsprincipen.
Så är det väl på alla A3?
Jag har ett böjt rör med ett rör som blåser ut värmen över pelletsen.
Problemet med att den inte tände verkar vara att röret inte är tillräckligt varmt för att orka tända pelletsen.
Så när jag hällde i l 4 korkar tändvätska i koppen så hoppade det igång! (Jag fyllde upp koppen ordentligt med pellets först)
Är ju väldigt ny på det här men nu tror jag faktiskt att detta kommer fungera!
Tack för alla svar, det är ju ett kanonbra forum det här! :D
moorflax
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 14 sep, 2006 15:24
Ort: Norberg

Inlägg av moorflax »

Det gick inte alls :cry:
När jag kom hem från jobbet så stod pannan still och jag har inte fått igång den trots idoga försök med tändvätska osv...
Vad göra??

"""""""""
Hur nära brännarkoppens överyta sitter glödspiralen??
Om man har demonterat den roterande kransen överst på brännarkoppen så finns det risk att glödspiralen hamnar för långt upp. Den skall bara ligga några millimeter över den roterande kransen.
"""""""""

Min glödspiral (fast det är väl ett böjt glödrör iofs) sitter väldigt nära kransen så jag tror inte att det är det felet heller.

Medans jag skrev detta så hoppade pannan igång.
Den är fruktansvärt svårstartad. :(
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Hur mår dina slussvingar? Är de mycket böjda bakåt?

Om de inte sluter tätt så kanske det kan vara en bidragande orsak till att den har svårt att starta.

När det gäller slussvingarna så har jag de senaste gångerna som min har börjat krångla med "tappad glöd" mm, vänt på slussvingarna så att de börjar böja sig tillbaka igen om du förstår vad jag menar....

Med denna operation så har jag "förlängt" livslängden en hel del, blir nästan som nya när det gäller tätningen (de slussvingar som sitter i min brännare går just nu på andra vändningen). Har du dessutom inga nya hemma att byta med så är detta en lösning.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
jalexsj
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 08 dec, 2005 21:07
Ort: LYSEKIL

Inlägg av jalexsj »

Hej!

Vid driftstopp brukar jag tände manuellt med tändstickor och lite tändkemikalier. Glödtråden på A3 är inte att lita på.
Om det nu är så att vingarna är slut och glöden glöder ut...
kanske man kan tänka sig att det glöder bakåt och löser ut överhettningsskyddet...på internskruven. i sådana fall tömmer väl brännaren systemet.

MVH Alex
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

A3 skall alltid tändas med tändvätska.
Spiralen är bara en nödlösning som inte är till för att användas förutom då den skall starta efter ett längre strömavbrott.

Fyll brännkoppen med pellets till nederkant av primärringen(den med de snedskurna spåren).
Häll på ett par matskedar med tändvätska och tänd på.
Sätt fast brännaren i pannan och vänta några minuter, tryck sedan på start och kolla att styrkåpet registrerat lågan. (snabba blinkningar på nyare styrningen). Kan ta en stund så ha tålamod :-)

Har man för mycket pellets i koppen då man tänder kan det bli så att pelletsen inte hinner ta tillräcklig eld och blåses ut av sekundärluften(men då har man rågad kopp och för lite tändvätska).

Prova med detta och se om det fungerar, och om den inte gör det så skulle jag tro att optovakten är felaktig.


//MatsH

Som tur är så är de nyare brännarna utrustad med varmluftständning
A4 och BioLine20
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

A3 skall alltid tändas med tändvätska.
Spiralen är bara en nödlösning som inte är till för att användas förutom då den skall starta efter ett längre strömavbrott.

Fyll brännkoppen med pellets till nederkant av primärringen(den med de snedskurna spåren).
Häll på ett par matskedar med tändvätska och tänd på.
Sätt fast brännaren i pannan och vänta några minuter, tryck sedan på start och kolla att styrkåpet registrerat lågan. (snabba blinkningar på nyare styrningen). Kan ta en stund så ha tålamod :-)

Har man för mycket pellets i koppen då man tänder kan det bli så att pelletsen inte hinner ta tillräcklig eld och blåses ut av sekundärluften(men då har man rågad kopp och för lite tändvätska).

Prova med detta och se om det fungerar, och om den inte gör det så skulle jag tro att optovakten är felaktig.


//MatsH

Som tur är så är de nyare brännarna utrustad med varmluftständning
A4 och BioLine20
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
moorflax
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 14 sep, 2006 15:24
Ort: Norberg

Inlägg av moorflax »

Tack!

Så här ser min brännare ut. Är det det svängda röret ovanför brännkoppen som är glödspiralen alltså??
Bild

Om det här böjda röret är det som är spiralen så verkar det som att den är varm hela tiden.
Men jag ska prova med att tända med tändstickor först. Jag har nog helt enkelt haft för mycket pellets i koppen.
Ska även prova att byta slussvingarna.

Vilket otroligt bra forum! :)


MatsH skrev:Hej

A3 skall alltid tändas med tändvätska.
Spiralen är bara en nödlösning som inte är till för att användas förutom då den skall starta efter ett längre strömavbrott.


//MatsH

Som tur är så är de nyare brännarna utrustad med varmluftständning
A4 och BioLine20
Skriv svar