A4 ramlade isär?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
sandkvist
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 10:45

A4 ramlade isär?

Inlägg av sandkvist »

Igår morse när vi skulle tvätta sömnen ur ögonen så fanns det bara kallvatten, ner i källaren "tändnings fel" i displayen, raderade felet och tryckte på start. Kom hem sent igår tyckte det var lite ruggit i huset, kollade varmvattnet, fanns inget, åter ner i källaren "tändnings fel" kollade optovakten den var ren och fin, lossade brännaren från pannan och drog ur den det jag fick ur var matningsspiralen. Brännarkoppen, luftrören, primärringen allt låg i en enda stor hög inne i pannan.
Detta är andra gången detta händer för oss, första gången fick vi en ny brännare på garantin men nu så får vi väl se hur det går.
Någon annan som haft dessa problem med A4:an?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Hade brännarkoppen släppt från brännarröret eller vad hade gått sönder???

Brännarkoppen är fastsatt på brännarröret med 3 stycken skruvar som "klämmer" mot röret, finns en liten "grop" på röret där skruvarna skall passa. Så ser det iallafall ut på min A3:a. Tror det ser likadant ut på A4:an eller har de en annan utformning på den?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
sandkvist
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 10:45

skruvar

Inlägg av sandkvist »

Jodå, det ser likadant ut på a4:an som på a3:an. Koppen sitter fast på röret med tre st. insex.
Av någon anledning så hade koppen pressats loss och lagt sig i pannan, jag fick lossa insex skuvarna några varv för att kunna skjuta på koppen på röret igen. Letade igenom pannan för att se om det har kunnat följa med något som inte har med pelletseldning att göra genom brännaren men inte hittat något, en annan tanke som slog mig var att det hade sintrat så pass mycket att brännar skruven inte kunde gå runt utan tog med sig koppen runt några varv, så var inte heller fallet då det satt sinter kvar i både rör och kopp med stort spelrum kvar.
Men när koppen lossat så följer den med skruvspiralen runt och varken tändaren, luftrören eller spiralen blir sig lika efter detta, påminner kanske med lite god fantasi om ett stycke modernt konstverk snidat i stål....
Hur som helst så har vi idag fått installerat en st. ny bioline 20 komplett med ny styrning, så nu får vi hoppas att det fungerar några år.
Skriv svar