Styrning av Ecotec Bioline 20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
peoe
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 30 maj, 2006 23:16
Ort: Mölndal
Kontakt:

Styrning av Ecotec Bioline 20

Inlägg av peoe »

Hej!

Två frågor relaterade till min brännare BioLine 20.

1. Jag har varit tvungen att komplettera med en skorstensfläkt eftersom det ryker in annars. Det är en Injektfläkt www.stjarnas.se som jag utan problem kan köra ett par minuter för att få upp draget och därefter sluta att köra den - jag har inget problem när röktemperaturen har gått över 50-60 grader och vill inte köra den i onödan av två skäl - dels drar den 170w och dels, lite allvarligare kanske flyttar den så mycket luft att dragluckan i det närmaste står horisontellt, vilket gör att jag drar ur mer varmluft ur huset än vad jag har lust med.

Eftersom fläkten matas med 230v och jag har en massa styr och reglerutrustning jag skulle kunna använda kan jag helt enkelt använda min magnetsensorm på pelletsskruven som drar ett relä i fem minuter och därefter använda en kontaktor så att jag får 230v till fläkten under den tid jag behöver. Dock skulle jag hellre helt enkelt koppla ett enkelt tidrelä direkt till styrautomatiken om inte styrautomatiken kan hantera att jag inte vill att reläet skall vara konstantdraget under hela eldningscykeln, vilket jag tvivlar på.

Det skall tydligen finnas en lågvoltsutgång för styrning av rökgasfläkt, vilket jag inte hittar i menyerna. Någon kollega till min installatör menade att de helt enkelt kopplat rökgasfläkten till fläkten för brännaren, men jag är skeptisk. När jag mätte på plinten verkade volttalet variera mellan 130 och 170v. En elektrikerkollega till mig menade att jag kommer att bränna min rökgasfläkt om jag försöker reglera varvtalet på den genom att sänka spänningen istället för att använda en tyrristorstyrning. Och om det är så vore det ju inge vidare att koppla på fläkten här, med eller utan tidrelä.

För övrigt har jag tänkt att strunta i att varvtalsreglera eftersom den bara skall gå i fem minuter i början på varje ny eldningscykel, men skulle man få det på köpet skulle det inte göra nåt...

Men frågan är alltså: finns det ett enkelt sätt att styra så att skorstensfläkten får sina 230v under fem till tio minuter i början av varje eldningscykel?

2. I min solstyrning har jag en klocka där jag kan ställa ett relä som är tänkt att koppla till elektrisk uppvärming av ackumulatortanken. Relät ger 230v och max 1,5A ungefär. Jag skulle vilja använda klockan för att styra brännaren under sommar, vår och höst så att jag tillåter acktanken att gå ned längre i temperatur fram till 16-tiden innan jag vill att det skall börja brinna pellets. Hur åstadkommer jag det så bra som möjligt? Det känns som att det egentligen borde finnas stöd för någon dygnsklocka direkt i brännarstyrprogramvaran, men det har jag för mig inte finns.
Hus från 1928, tillbyggt på 70talet, totalt 350m2
Panna: Effecta 220
Brännare: Ecotec 20
Sol: Sfinx 60 rör
Acktank: 750BBS 90mmPUR
Laddomat 21, 4vägssjunt
Förråd med pallkragar
träshejken
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 09 sep, 2006 10:19

Inlägg av träshejken »

Ett enkelt sätt är väl att låta reläet växla mellan två olika termostater. Dvs innan kl 16 är termostaten som är inställd på den lägre temperaturen inkopplad, o efter 16 drar reläet o skiftar till den termostat som har det högre värdet. Jag utgår här att brännaren styrs av panntermostat.

Du måste ju i så fall ha två olika termostater. Eller ngn dator som själv kan välja olika temperaturer att jämföra med vid olika klockslag.

Eller - om brännaren har en egen temperatursensor o du vet vad det är för ngn typ av sensor. Om det tex är ett vanligt temperaturberoende motstånd kan du låta relätet koppla in eller kortsluta en potentiometer som är seriekopplade med sensorn vid olika tidpunkter. På detta sätt lurar du brännaren att tro att det är Högre/lägre temp vid olika tidpunkter.

Om brännaren har en display för temperatur kan du enkelt experimentera med att sätta en potentiometer i serie o se vad brännaren tror att det är för temp.

OBS det finns andra typer av sensorer där detta inte alls är lämpligt. tex olika typer av digitala sensorer eller då de har en väldigt olinjär resistans ¨mot temp. Det BORDE dock inte vara skadligt :twisted:
Funderar på att konvertera till pellets, men är lat, så jag vill ha ett helautomatiskt system. Möjligt?
peoe
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 30 maj, 2006 23:16
Ort: Mölndal
Kontakt:

Inlägg av peoe »

Kul idé, kanske man skulle testa...

När det gäller styrningen av rökgasfläkten var det inte helt enkelt att lösa, men jag så här blev det:

En st tidrelä från Clas i sjön som egentligen används som relä. Skälet är att spänningen från styrningen till fläktmotorn varierar mellan 100 och 200v.
Det enda relä jag kunde få fram som fungerade mellan 100 och 200v visade sig vara tidrelät som jag faktiskt inte använder tidsfunktionen i alls.

Istället drar jag reläet när rökfläkten till brännaren startar. Det är i sin tur seriekopplat till temperatursensorn som styr Laddomat21:an. Eftersom det finns plint i den som både bryter och öppnar och laddomaten skall starta pumpen när en viss temperatur nås och jag skall stoppa fläkten när samma rökgastemp nås använder jag helt enkelt plinten som blev "över" och kopplade vidare till fläkten via ett mellanrelä.

På så vis startar min skorstensfläkt och är igång så länge rökgastemperaturen är under 70 grader ut från pannan, vilket jag kanske skall ställa ned lite... Det gör ju inget om cirkpumpen till laddomaten börjar gå lite tidigare eftersom den endast styr cirkulationen i rören och inte tydligen skall pumpa in något i acktanken.
Hus från 1928, tillbyggt på 70talet, totalt 350m2
Panna: Effecta 220
Brännare: Ecotec 20
Sol: Sfinx 60 rör
Acktank: 750BBS 90mmPUR
Laddomat 21, 4vägssjunt
Förråd med pallkragar
Skriv svar