Tändelement

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Frasse
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 06 dec, 2005 22:41

Tändelement

Inlägg av Frasse »

Har precis avverkat mitt tredje tändelement (installerad mars 06)
till min ecotec A4.Är det någon som har haft samma fel,
har kollat här på forumet utan resultat.
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:22, redigerad totalt 1 gånger.
Jössehäring
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 24 jul, 2005 20:48
Ort: Arvika

Inlägg av Jössehäring »

Hej !

Jag har bytt ett tändelement på min A4:a i vintras (installerad aug -05) Orsaken tror jag var att hålet som mynnar ut i brännarkoppen var lite igensatt an sintrat material, efter byte och rensning i Februari så har det funkat perfekt. Det är ju mycket oftare elstart under sommarhalvåret, på vintern hinner inte pannan slockna mellan starterna
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
Hård&Kall
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 20:24
Ort: Kärna

Inlägg av Hård&Kall »

Har råkat ut för ett antal "tändningsfel" efter sommaren. Vid kallstart så behövs det minst 4 startförsök innan den startar. Låter det bekant?
Min A4 har varit i drift sen november -05.
SouterrängVilla -67, 141+40m2, Focus PE20 + EcoA4, Automix30, Tigrex dragreg. Radiatorvärme.
Jössehäring
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 24 jul, 2005 20:48
Ort: Arvika

Inlägg av Jössehäring »

Prova att lägga en näve pellets i brännarkoppen innan du startar, ser slussmataren ut att vara otät, slussvingarna brända. Det kan vara orsaken.
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
Frasse
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 06 dec, 2005 22:41

Inlägg av Frasse »

Hej! åtack för alla tips, men det verkar vara något annat fel eftersom
tändelementet + kontakterna blir sönderbrända efter ca 1 mån.
Hade ut en elektriker som hastigast och han konstaterade att det låg
spänning på elementet(230V)hela tiden :? det borde betyda att elementet
inte slår av när det ska och blir så varmt att det till sist bränns upp.
Det kan sitta ett relä i styrboxen, och om det är trasigt går det väl ström ut till elementet hela tiden :?: eller är jag ute å cyklar :?:
Frasse
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 06 dec, 2005 22:41

Inlägg av Frasse »

Hej! åtack för alla tips, men det verkar vara något annat fel eftersom
tändelementet + kontakterna blir sönderbrända efter ca 1 mån.
Hade ut en elektriker som hastigast och han konstaterade att det låg
spänning på elementet(230V)hela tiden :? det borde betyda att elementet
inte slår av när det ska och blir så varmt att det till sist bränns upp.
Det kan sitta ett relä i styrboxen, och om det är trasigt går det väl ström ut till elementet hela tiden :?: eller är jag ute å cyklar :?:
Frasse
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 06 dec, 2005 22:41

Inlägg av Frasse »

Hej! åtack för alla tips, men det verkar vara något annat fel eftersom
tändelementet + kontakterna blir sönderbrända efter ca 1 mån.
Hade ut en elektriker som hastigast och han konstaterade att det låg
spänning på elementet(230V)hela tiden :? det borde betyda att elementet
inte slår av när det ska och blir så varmt att det till sist bränns upp.
Det kan sitta ett relä i styrboxen, och om det är trasigt går det väl ström ut till elementet hela tiden :?: eller är jag ute å cyklar :?:
Skriv svar