Hur går det?
Hur går det?
Hejsan!
Undrar hur det går med eldningen ute i stugorna! Det har inte varit ett inlägg här sen i Maj månad. Det är ioförsig ett gott tecken, men vi vill gärna höra från er när det går bra oxå. Då kan vi bocka av vad som har lyckats och inte!
Kan nu meddela att den nya generationen Viking B 16 - 30 går fint och är enkla för kunderna att installera. Programvaran är inställd att kunna funka med de flesta pannor,utan några ändringar.
Mvh/ Stefan ,SP ENERGI & BYGG, BioNordic AB
Undrar hur det går med eldningen ute i stugorna! Det har inte varit ett inlägg här sen i Maj månad. Det är ioförsig ett gott tecken, men vi vill gärna höra från er när det går bra oxå. Då kan vi bocka av vad som har lyckats och inte!
Kan nu meddela att den nya generationen Viking B 16 - 30 går fint och är enkla för kunderna att installera. Programvaran är inställd att kunna funka med de flesta pannor,utan några ändringar.
SP ENERGI & BYGG
Återf. för BioNordic Pelletsbrännare!
Återf. för BioNordic Pelletsbrännare!
Jaha! Här går det bra iaf.!
Har jubileum snart , Kört i 2 år.
Tändelementet håller fortfarande!
Jag är nöjd (sotarn har heller inget att tillägga)
So faar so good........
Den enda missen har ju "nån" gjort..... för "nån" har inte fyllt på pellets i tunnan........
Har jubileum snart , Kört i 2 år.
Tändelementet håller fortfarande!
Jag är nöjd (sotarn har heller inget att tillägga)
So faar so good........
Den enda missen har ju "nån" gjort..... för "nån" har inte fyllt på pellets i tunnan........
Tmv Atack 2000 med Viking B16-04. Plastfats förråd 205 liter och Såbi säck. Nu oxå CBJ shuntautomatik inst. feb 06.
Re: Hur går det?
Det går bra här också.Började i april har aldrig kört på vintern.Brännarn är inställd på ca 8 kw, 50-80 grader. Tappvarmvatten för 4 pers.6mm Bio Norr. Drygt 5kg/dygn.Bio-Mek skrev:Hejsan!
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Det finns nog inga sådana brännare, alla kan råka ut för problem eftersom alla pannor och skorstenar är olika, så även om brännaren är bra så kan det bli lite problem, men då kan man ju få hjälp här
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Som jag skrev " Spännade värre"
Hade tänkt beställa en dragbegränsare också som passar på min rektangulära sotlucka på pipan ovan tanken.
Har länge studerat detta forum för att tillslut bestämma mej. Det var inte helt lätt minsann. Hoppas att mitt beslut är rätt.
Så småningom kommer det bilder på hela rasket. Före och efter.
GOD JUL alla pelletsbrännare. Själv får jag elda olja ett litet tag till.
Har några decimeter kvar i tanken.
Hade tänkt beställa en dragbegränsare också som passar på min rektangulära sotlucka på pipan ovan tanken.
Har länge studerat detta forum för att tillslut bestämma mej. Det var inte helt lätt minsann. Hoppas att mitt beslut är rätt.
Så småningom kommer det bilder på hela rasket. Före och efter.
GOD JUL alla pelletsbrännare. Själv får jag elda olja ett litet tag till.
Har några decimeter kvar i tanken.
Viking B16GL i olje hålet på en :
Parca Norrahammar 3000 Kombi
KW draglucka.
Parca Norrahammar 3000 Kombi
KW draglucka.
Det flyter bara på.
Kanonnöjd med valet av brännare. Fruktansvärt enkel att styra och trevlig och tillmötesgående personal på Bionordic
Det enda problem jag haft är att det har blivit stopp med pellets i slangen.
Men det beror nog mest på att spånhalten var fruktansvärt hög i sista laddningen med pellets
+ att fallvinkeln kanske skulle varit lite brantare... men men
Något jag saknar på brännaren är en utgång för en signal till en lysdiod/summer att placera uppe så man lätt kan se/höra att brännaren går normalt/stannat.
Blir hellre väckt klockan 2 på natten och fixar stoppet än att vaknar i en kall kåk på morgonen.
Just nu har jag bara kopplat en temperaturgivare till datorn så jag kan följa aktuell temperatur i pannan samt att datorn larmar vid angiven panntemperatur (40).
Men jag har ju inte dumburken på hela tiden så en signal från plc:n skulle sitta som en smäck.
Kanonnöjd med valet av brännare. Fruktansvärt enkel att styra och trevlig och tillmötesgående personal på Bionordic
Det enda problem jag haft är att det har blivit stopp med pellets i slangen.
Men det beror nog mest på att spånhalten var fruktansvärt hög i sista laddningen med pellets
+ att fallvinkeln kanske skulle varit lite brantare... men men
Något jag saknar på brännaren är en utgång för en signal till en lysdiod/summer att placera uppe så man lätt kan se/höra att brännaren går normalt/stannat.
Blir hellre väckt klockan 2 på natten och fixar stoppet än att vaknar i en kall kåk på morgonen.
Just nu har jag bara kopplat en temperaturgivare till datorn så jag kan följa aktuell temperatur i pannan samt att datorn larmar vid angiven panntemperatur (40).
Men jag har ju inte dumburken på hela tiden så en signal från plc:n skulle sitta som en smäck.
Enplans tegel -63
90+90kvm
Viking 16
CTC -85
HelsingePELLETS
90+90kvm
Viking 16
CTC -85
HelsingePELLETS
Det kommer säkert att bli bra. Jag var till Energibiten förra veckan och köpte ett Viking B16 startpaket. Fick där utomordentligt bra instruktioner om hur brännaren skall monteras på min panna.Norén skrev: Spännande värre har just beställt en B16GL + startpaket från Energibiten.
Har fastnat lite och inte fått tag på material för tätning mellan pannans lucka och brännarens fästplåt. Nästa vecka skall den nog vara igång.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Går det fortfarande bra? Nu ett par år sedan någon skrev något i tråden.
Har en oljepanna och vill ha in en pelletsbrännare.
Har läst en hel del om olika brännare och snackat med folk.
Det ser verkar som Viking B16 är lättinstallerad och man får också tydligen full garanti om man gör jobbet själv.
Är det några nya problem som har visat sig?
Har en oljepanna och vill ha in en pelletsbrännare.
Har läst en hel del om olika brännare och snackat med folk.
Det ser verkar som Viking B16 är lättinstallerad och man får också tydligen full garanti om man gör jobbet själv.
Är det några nya problem som har visat sig?
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Här går det bara bra. Jag har eldat med en Viking B16 GL sedan februari förra året och inget särskilt har hänt. Mjuka,långa, korta och hårda pellets har inte spelat någon roll. Pelletssäckar som legat ute i regnet gick också bra att elda (fick dom billigt).
Installationen var inte särskilt svår och brännaren är lätt att ställa in så att det blir en bra förbränning.
Installationen var inte särskilt svår och brännaren är lätt att ställa in så att det blir en bra förbränning.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)