Ingen bygganmälan

papaJ
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 04 dec, 2005 21:47

Ingen bygganmälan

Inlägg av papaJ »

Vad kan hända om man inte lämnat in en bygganmälan när man byter från olja till pellets?
Danielm71
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 20 mar, 2006 18:54

Re: Ingen bygganmälan

Inlägg av Danielm71 »

papaJ skrev:Vad kan hända om man inte lämnat in en bygganmälan när man byter från olja till pellets?
Det undrar jag också....
tompa80
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 08:37

Inlägg av tompa80 »

vet inte vad som kan hända men jag lämnade inte in någon men när sotaren hade varit här och besiktat installationen så skickade han ett intyg till kommunen som sedan skickade ut ett inbetalningskort på bygganmälan till mig.
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag frågade min kommun exakt samma och tyckte faktiskt att jag fick ett vettigt svar: Om nån av grannarna börjar klaga på röklukt om några år så har jag mitt på det torra så länge det fortfarande är den godkända pannan jag eldar i. Han hade ett par argument till men detta var väl det som lät vettigast.
Senast redigerad av wertok den sön 06 aug, 2006 17:47, redigerad totalt 1 gånger.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
pal
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 22 apr, 2006 17:09
Ort: Stockholms län.

Inlägg av pal »

Jag fick det här svaret
"Byte av bränsle i befintlig panna bedömer jag inte som anmälningspliktigt. Jag rekommenderar dock att skorstensfejarmästaren besiktigar och godkänner installationen innan eldning påbörjas med nytt bränsleslag. Om pannan flyttas till annan plats, rökkanalen behöver byggas om eller liknande kan åtgärden vara anmälningspliktig".
KMP PX21 på en gammal gjutjärnspanna från Prestoverket årsmodell 1965.
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

pal skrev:Jag fick det här svaret
"Byte av bränsle i befintlig panna bedömer jag inte som anmälningspliktigt. Jag rekommenderar dock att skorstensfejarmästaren besiktigar och godkänner installationen innan eldning påbörjas med nytt bränsleslag. Om pannan flyttas till annan plats, rökkanalen behöver byggas om eller liknande kan åtgärden vara anmälningspliktig".
Ja, det är tydligen ganska stor skillnad om man "bara" byter brännaren eller hela pannan.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
bearZ
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 29 jul, 2005 12:06
Ort: STHLM/Spånga
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Det var lika för mig.
Ingen bygganmälan bara tala om för sotaren om bytet och han kom hit och kollade.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Jag monterade bara brännaren och när sotarn kom nästa gång så sa han bara "har du skaffat pelletsbrännare" ..humm inget annat sa han ..och kommun brydde jag mig inte om överhuvudtaget för om man säger det minsta till dom så är jag säker på att det kommer en räkning därifrån
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

Jag hade visserligen kontakt med energirådgivaren i min kommun men det var för att få till ett bidrag i samband med att jag gick från olja/el till pellets. Allt gammalt åkte ut och nytt installerades. Han nämnde ingenting om någon bygganmälan och någon räkning har jag inte heller sett till utöver de som brukar komma... Sotarn har givetvis varit här och godkänt installationen och det kostade några hundra men det är också allt.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Jag gjorde anmälan..och betalade..men har sen inte lämnat in de papper de ville ha....inte orkat/glömt bort...tror sotaren har lämnat in..(vet dock inte, har har då varit hit och besiktat), och sedan har jag inte hört nått av dom....blodsugarna. 1200 spänn för att byta panna...Kommunen har alldeles för många anställda som dom inte vet vad som ska göra av dom.

Enligt VVSaren som var här, så är det byggnad ingenjörer som behövde jobb och så instiftade dom dessa herrar att sitta och ta betalt för diverse bygganmälningar...jojo.

I sossarnas Sverige får vi snart betala skatt för luften vi andas. :(
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Brännar'n
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 11 jan, 2006 16:40
Ort: FBG

Inlägg av Brännar'n »

Skillnaden ligger i hur din kommun bedömer vad som är "väsentlig ändring" av eldstad, rökkanal, enl PBL kap 9,§2 punkt 4.
Anser du själv inte att din åtgärd är "väsentlig ändring" så är det helt ok att överklaga kommunens (byggnadsnämndens) beslut att du måste lämna in en bygganmälan, att överklaga kostar inget.

Har du blivit anmodad att skicka in en bygganmälan i efterhand kan du alltid be om lagrum för detta krav, eftersom en bygganmälan skall inlämnas minst 3 veckor innan arbetena påbörjas!! Skilj på bygglov och bygganmälan i detta avseende.
Bygglov i efterhand-Ja.
Bygganmälan i efterhand-Saknar lagstöd.

Att sedan ta betalt för en bygganmälan i efterhand är högst tveksamt, det rätta vore att kalla det "särskild avgift", enl PBL 10§6, för att du underlåtit att lämna in bygganmälan. Särskild avgift får bestämmas till minst 200:- och högst 1000:-

Tjing 8)
A3+CTC 256B
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag bytte från en panna för olja/ved till en ren vedpanna. Det tyckte de inte var något att krångla med på kommunen, eftersom det gick att elda med ved i den gamla pannan också.

"Gör något vettigare för de pengarna", sa killen på kommunkontoret.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Glömde göra anmälan...
Minst sagt pinsamt eftersom någon i min omedelbara närhet jobbar på miljö/bygg kontoret i min kommun... Dock har inget hänt.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Juggernaut skrev:Glömde göra anmälan...
Minst sagt pinsamt eftersom någon i min omedelbara närhet jobbar på miljö/bygg kontoret i min kommun... Dock har inget hänt.
Det kanske beror på denna person i "din omedelbara närhet"......... :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Inlägg av singelstring »

Jag ringde kommun och de sa att jag skulle fylla i en bygganmälan. Gjorde det och blev uppringd av en vänlig själ som sa att det var ok med pannbyte. Fick intyg + inbetkort på 850:-. Sen kom sotaren och besiktade och sen ville han ha en summa han också. Det blir dyrt ibland.
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Skriv svar