Växellådan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Daffy
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 04 feb, 2006 18:15
Ort: Lindome

Växellådan

Inlägg av Daffy »

Hej! Jag rekomenderar alla att göra en koll i växellådan. Hade loss den idag, på min A3:a. Det såg ut som smör i den. Lite pill, men nu går den tyst & fint. Fyllde på med marint konsistensfett, undrar om det var rätt? Verkar funka bra. :lol:
EcoTec A3 i Thermia Biomatic(060420)
jalexsj
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 08 dec, 2005 21:07
Ort: LYSEKIL

Inlägg av jalexsj »

hur gör man för demontera växellådan på en A3 -97?
jag gjorde ett försök på en skruv i internförrådet, men där var bära 2 skruvar i varje fack.

//Alexander
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Med tanke på de låga hastigheterna så är det inte så noga vad du använder så länge det smörjer bra och inte förstör några packboxar eller liknande, och eftersom det är låga hastigheter så lämpar sig nog ett tjockt fett bra.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
freij.j
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 05 mar, 2004 06:43
Ort: Linköping

Inlägg av freij.j »

vet ej hur 97 an ser ut men på min 96:a lossar man slusspaketet och seda vingarna och dra sen ur axeln där ur och då får man bort växellåda och motor i ett paket. sen är det bara att öppna växellådan.
Sälv har jag haft problem med nergångna axlar till dreven, antagligen pga att motorn gått för tungt för jag varit slarvig med service och koks som bromsat undre matarskruven. har bytt en del och nu går den igen.
Kombipanna Focus TMW värme -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
Skriv svar