Installationsanvisningar vid panninstallation

Skriv svar
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Installationsanvisningar vid panninstallation

Inlägg av Stugsittaren »

Här kommer mina tankar kring installation av ny panna. Ser fram emot era kommentarer. Vad är fel och vad har jag glömt? :D

Expansionskärl
Tänkte ansluta ett slutet expansionskärl på 35 liter (eller 25?) till mitt 250 liters system. Standardstorleken är 7-10% av systemvolym, men om jag väljer en större storlek borde det bli jämnare systemtryck och kan dessutom tåla en utbyggnad av huset. Eventuellt med större värmeförlust i pannrummet. En 1,5 bars säkerhetsventil med manometer. Kopplas till inkommande kallvatten för att fylla på systemet.

Systemtryck:
a) 0,1 kg per meter vattenpelare upp till högsta punkt. Undrar om det finns någon miniminivå?
b) Pumpar gummibläran tills systemet visar på 1,0-1,2 bar vid pannans maximala brukstemp.

Radiatorkrets
Avstängningskranar på både fram- och returledning. Spola ut hela kretsen ordentligt vid byte av pannan. Cirkulationspump på framledningen.

Kallvatten in
Filter monteras med rensningsöppningen neråt.

Varmvatten ut
Enligt reglerna skall en blandningsventil installeras till kallvatten så att vv är max 65 grader ut. Om jag får problem med att fylla badkaret funderar jag på att förbikoppla denna. Termostatblandaren vid badkaret blandar ut vv i sin tur. Kan detta leda till andra problem än skållade händer?

Pannans placering
Se till att ev. luft kan ta sig ur pannan. Ett tips från en ÅF av Biomaticen var att luta pannan lite.

OKLART
Behövs luftningsventiler? I den gamla installationen sitter det två st på fram- och returledning. Behövs vaccumventiler? I så fall var?


Jag har letat efter installationsreglerna för varm- och hetvattenanvisningarna på webben men inte hittat dem. Någon som har koll?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Re: Installationsanvisningar vid panninstallation

Inlägg av zeylon »

Stugsittaren skrev: Radiatorkrets
Avstängningskranar på både fram- och returledning. Spola ut hela kretsen ordentligt vid byte av pannan. Cirkulationspump på framledningen.

Varmvatten ut
Enligt reglerna skall en blandningsventil installeras till kallvatten så att vv är max 65 grader ut. Om jag får problem med att fylla badkaret funderar jag på att förbikoppla denna. Termostatblandaren vid badkaret blandar ut vv i sin tur. Kan detta leda till andra problem än skållade händer?
Nu vill jag inte påstå att jag är en expert på området men jag har iaf grundläggande kunskaper i fysik och materiallära.

Varför spola ur radiatorkretsen? Ju mer "friskt" vatten du får in desto mer kommer ledningarna och pannan att korrodera inifrån. Att det finns lite avlagringar inne i rören är nog bara bra.

Vad får dig att tro att du skulle du få problem med att fylla ett badkar om du har en blandningsventil??? Du har ju samma värmeenergi lagrat i pannvattnet i vilket fall som helst. Oavsett om du blandar ut det vid blandningsventilen eller vid din badkarsblandare så blir det lika många liter badtempererat vattten.

Risken med att inte ha någon blandningsventil är att din termostatblandare kanske inte tål varmvatten som är nära kokpunkten. Jag vet iaf att det hände min svåger. Hans duschblandare pajade pga för hög intemperatur på varmvattnet.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Blandningsventilen stänger ju normalt sett när det inte behövs ,så det skall inte bli någon förlust där.

myyyyycket liten i så fall.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Har själv börjat fundera på en panninstallation och lärde mig nyligen litet om expansionskärl i tråden nedan. Tänkte särskilt på nyare installationer med avstängnings- och avtappningsventil före kärlet. Kanske något att ha?

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ionsk%E4rl
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Installationsanvisningar vid panninstallation

Inlägg av Stugsittaren »

zeylon skrev:Varför spola ur radiatorkretsen? Ju mer "friskt" vatten du får in desto mer kommer ledningarna och pannan att korrodera inifrån. Att det finns lite avlagringar inne i rören är nog bara bra.
...
Risken med att inte ha någon blandningsventil är att din termostatblandare kanske inte tål varmvatten som är nära kokpunkten. Jag vet iaf att det hände min svåger. Hans duschblandare pajade pga för hög intemperatur på varmvattnet.
Jag läste någonstans i någon installationsanvisning att det var bra, men det är ju som du säger det kommer in mer syresatt vatten. Jag tänkte först att allt vatten byttes ut ändå, men det behöver jag inte göra eftersom den högsta ledningshöjden (2,2 m) finns precis före och efter pannan.

OK det kanske inte är ngn större risk med blandningsventilen. Det går rätt lätt att åtgärda i efterhand om det skulle behövas. Det var någon här på saiten som hade problem med sin blandningsventil vid pannbyte så jag gissade att detta kunde vara en orsak (att den blandade i onödan).

Tack för alla tips! Fortsätt så. Inga tips om eventuella luftnings- och vaccumventiler? Ingen som nappar på den frågan?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar