Tacksam för livet

ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Tacksam för livet

Inlägg av ThomasLindgren »

Intressant långfredag.

Vaknar vid niotiden av att nån ringer, jag känner inte igen numret så jag svarar inte. Går upp och sätter på datorn för att kolla upp numret. Upptäcker då att det är rökigt som fan i huset, katterna är borta och jag har värsta huvudvärken. Kan knappt gå utan hasar mig ner i källaren på toa, kliver i kattspyor och kattskit på vägen. Nåt är fel!

Ringer till farsan som kommer senare och även min svåger kommer, det visar sig att kajor har byggt bo i skorstenen och täppt igen den totalt så all rök har kommit in i huset. Jag är rökförgiftad och farsan skjutsar in mig till akuten, Emma följer med som sällskap.

Väl där inne tar de massa prover, sticker hål på mig överallt och ger mig syrgas. Så småningom får jag åka upp till intensiven och ligga där med syrgasmask i sex timmar, INTE roligt.

De kollade kolmonoxidhalten i blodet. Den ska tydligen vara max 5, jag hade 26. Ett par timmar till i huset och jag hade inte suttit här och kunnat skriva om det...

Emma och farsan kom in strax före elva med rena kläder. Sen åker vi till donken och käkar lite (första maten på hela dagen) och sen hemåt.

Happy fucking eastern!
CTC 1100 Family, VikingBio, Automix 20
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av lp75 »

oj, inte skoj...fast du hade tur.
Gissar att du köpt ett par extra brandvarnare nu...man kanske skulle ta och byta ut sina egna som varit med ett tag :)
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Åh herrejösses..... det kunne ha gått rejält illa.

Bra att det inte blev värre!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Härligt att höra att det gick bra för dig. :D Detta sätter fart på tankarna så att detta inte händer igen, för någon av oss. Viktigt är att komma ihåg att denna risk finns.

Ett tips kan vara att kolla batterierna i rökvarnarna. Själv har jag satt in 10-års batterier i mina (finns hos clas olsson m fl.). Kom det tillräckligt med rök för att skulle lösa ut? Var de kanske felplacerade?

Kan detta vara läge att se över ventilationen i pannrummet. Koloxid är ju tyngre än luft så den kan lägga sig i en källare men borde genom ventilation kunna vädras ut så att den inte kommer högre upp än ventilations uttagen i källaren.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Ja fy fanken det låter bedrövligt, man funderar på ens barn direkt de tål ju antagligen inte lika mycket som vi.
Enda sättet att förebygga det är väl brandvarnare antar jag?
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Newlund
Stor entusiast!
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 20:08
Ort: Vessigebro såklart!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

Hua.
Skruvade genast upp den extra brandvarnaren jag "tänkt" ha i pannrummet i ett par månader.

Mvh // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag har 4 brandvarnare, en i hallen, en i sovrummet, en på ovanvåningen och en i källaren..... visst fan tjuter det ibland när man grillar kyckling i ugnen men det kan det vara värt....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Beslut nu på att köpa in 4 såna: http://www.kjell.com/content/templates/ ... 1130&path=

En i pannrummet, en i tvättstugan, en på första våningen och en på övrvåningen.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Har ju varit så smart att inte ha satt upp några brandvarnare eftersom vi håller på att fixa och renovera och jag inte ville göra några temporära hål i taket som måste fixas sen. Men nu lär de åka upp ändå, har fyra stycken från Clas Ohlson som ska upp. En satt redan på vinden och tjöt när jag kom hem på natten, då hade väl röken kommit dit upp. Ingenting som syntes eller så, så den reagerar nog rätt bra då.
CTC 1100 Family, VikingBio, Automix 20
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Tjöt den och du gick och la dig eller hur menar du? :?:
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

wertok skrev:Tjöt den och du gick och la dig eller hur menar du? :?:
Den tjöt ja så jag kopplade bort den. Sov inte hemma den natten och dagen efter verkade allt vara okej, förutom att det är sotigt och svart mest överallt.
Kan man ta sånt här med försäkringsbolaget på nåt sätt? Jag menar det är ju inget som har förstörts egentligen, inte vad vi upptäckt iaf, bara smutsigt x 1000.
CTC 1100 Family, VikingBio, Automix 20
Danneman
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 22:12
Ort: Ekerö, Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Danneman »

De borde man ju kunna göra, om hela huset är rökskadat så behövs väl nån typ av sanering. Borde gå på hemförsäkringen tycker jag.

Ska för övrigt se över mina egna brandvarnare. Kan ju som sagt var vara bra att ha...
-----{[Danneman]}------
VB Comet och Viking Bio
just nu småsäck SÅBI
----------------------------
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

min Sambo undrar hur det gick för katterna.. :?

Tur att det gick bra iallfall.. Rökskadat hus ska försäkringen täcka.. Mina svärföräldrar fick inbrott och dom kastade in kläder i olje pannan o lämnade luckan öppen.. det var svart sot & rök överallt.. gick på hemförsäkringen.. det hela tog över ett halvår att åtgärda.. försäkringsbolaget stod för boendet o rubbet.

Efter som du renoverar en hel del.. kanske dom inte vill göra så mycket. men lite Deg borde du iallfall kunna få ut.. för att sanera själv (eller renovera i ditt fall)

Att få ut en besikningsman är gratis.. så det är bara o ringa Bolaget..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Katterna mår fint, är fortfarande lite skitiga dock, bad är inte så populärt bland dem...

Har ju röjt och städat upp så gott det går så det kanske blir svårt att få ut nåt från försäkringsbolaget nu. Har dock kontaktat dem.
CTC 1100 Family, VikingBio, Automix 20
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Montera något nät eller galler uppe på pipan så att dom ej kan ta sig ner i pipan och bygga! Får ej vara för finmaskigt.
Skriv svar