Ny pellets sort, omjustering av brännaren ?

Skriv svar
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Ny pellets sort, omjustering av brännaren ?

Inlägg av vatsug »

Min fem pallar Såbi-pellets börjar ta slut, köpte en pall Sydpellets, ljusare och kortare stavar mellan 1-2 cm långa. Vägde 2 liter Sydpellets och den vägde ca 100 g mer (1550g Såbi, 1650g Sydpellets)
Min fråga, måste man ställa om brännaren nu (Vikingbio) eller går det bra ändå, eller måste man öka luften lite ?
Tacksam för svar.
Mvh Vatsug
ps Har läst att ca 5% ska dom klara utan omjustering.
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Hej Vatsug. Det har jag gjort likadan som du då jag hade Såbi under halvår 2005 och bytt till Sydpellets då 2005 augusti.
Då har inte förändring någonting och funger bra, men efter en tag tänkte jag att min Vikingbio gjorde sist kontroll sotskala sedan 8 månader. Därför vill jag kolla, då skaffade jag sotpump och mät det sotskala då visade det skala 3 (innebär jag vet inte om det var sydpellets eller såbi så jag missade att jag borde har kollat med sotpump innan jag byte pellets då hade jag vetat exakt. Och då jag justerade lite ( från klocka 10 till 11) mer luftflyt. Då blev skala 1.
Men skala 0-3 är mycket bra så det skadar inte. Men jag är lite orlig omkring hur mycket het är det inne i brännrör eftersom jag tänker på de som har blivit deformerad brännrör. Hade varit bra att mäta i brännrör hur mycket är grader och vad är max för att brännrör ska tåla.

Men jag har tagit 10 skitsmuts Såbi för strax fyra veckor sedan och funger bra (men de pellets var ej kvalitet då, enlig inlägg"problem med Såbi"), och nu har jag köpt nyast Såbi förra vecka och min sydpellets är slut nu. Jag ser nu att nyast Såbi funger fint. Inga har pillat på Vikingbio alls sedan i höstens.

MEN gärna/bör kolla om du har tittthål och gärna om du har sotpump eller dyl så ser du före och efter om det skillnad någon lågor och/eller rök om behöver lite justering eller inte.

Okey hoppas att sydpellets blir riktig bra.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar