Fimpa oljetanken?

NuclearPower
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 31 mar, 2006 10:18

Fimpa oljetanken?

Inlägg av NuclearPower »

Hej alla glada :D

Nu har jag kört pellets ett tag och är faktiskt lika nöjd som en frossande kanin i en salladsbuffe! :mrgreen:

Men, jag har oljetanken hubert ståendes i källaren :shock:
Den ska ut för den tar rätt mycket plats. Hur har ni gått till väga?
Kruxet är att jag har lite olja kvar på botten. Det lär finnas ett slags ''pulver'' som man kan använda sig av för att suga upp resterna med.
Nu undrar jag vad det heter och var man får tag på detta.

Tacksam för svar..
Egen härd,
är guld värd
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

Jag är lekman utan erfarenhet i ämnet, ett litet tag till...

Pulvret du tänker på måste vara absol. Men för att få upp oljan du har kvar kunde det kanske vara idé at köpa en pump som kopplas till borrmaskinen. Pumpen lär väl inte överleva så länge men ändå tillräckligt länge för att få upp oljan. Den hundralappen som pumpen kan tänkas kosta på Jula, Claes i sjön etc. borde det vara värt. Den sista skvätten som blir över trots eventuell domkraft i ena änden av tanken kan man ta med fördel ta med absol.

Jag ska själv kasta ut min tank och har en snubbe fixar det och samtidigt "tar hand om oljan åt mig". Jag tror dock att jag ska "befria" honom från den betungande uppgiften och skänka oljan till en arbetskamrat som fortfarande har oljebrännaren kvar och i drift.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
ansa
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 17:34
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av ansa »

Hej!
Medlet heter Absol. Skippa det! Köp en universal bränslepump på Biltema 52-3229 och några meter 8mm slang och sug upp resterna. Spraya därefter insidan av tanken med "riktig" petroleum baserad avfettning. Spola av med varmt vatten. Fram med Biltema pumpen igen och sug upp resterna i ett 208 lit plastfat som du varit på närmsta lastbilsverkstad och tiggt till dig (faten finns i överflöd). När tanken är tom så klättrar du ner i tanken och torkar upp den tunna filmen på botten med avfettning och trasor, skölj med varmt vatten. Pumpa ur. Fram med tigersågen som är försedd med kvalitetsblad.
Såga ner tanken. Lasta på släpet. Åk till skroten och sälj för 60 öre kilot.
Min 3 kubikstank vägde 430kg. Tömningen och demonteringen av min tank skulle ha kostat ca 5000:-. Jobbet tog mig drygt fem timmar, en besparing på en lax i timmen. Glöm inte att förvarna grannarna om en midre jordbävning när du sätter tigersågen i tanken.
Lycka till!
Exonom A20B-70, Bionordic B16-05, 340 lit veckoförråd.
NuclearPower
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 31 mar, 2006 10:18

Inlägg av NuclearPower »

Tackar Bild

Vilka blad rekomenderar ni?
Har hört att det finns märken som är outstanding, dvs de är som klippt och skurna för jobbet....
:lol:
Egen härd,
är guld värd
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Oljetankar av modell Hubert ska man vara mycket försiktig med, man ska definitivt *INTE* fimpa i dom :lol:

I alla fall. Jag tömde min så här
1. Hissade upp ena hörnet med hjälp av en fender och kompressor.
2 Borrade ett hål och stack in en slang kopplad till en pump på borrmaskinen i motstående hörn och sög ut allt. Lät därefter tanken stå med luckan av ett tag. Sedan var den kruttorr och luktade inte ens olja (till min mycket stora förvåning).

Därefter sågade jag upp tanken i sju delar mha en tigersåg. Detta gick mycket smidigare än jag trodde. Jag sågade tanken i sju delar. Totalt 13 snitt plus kapning av lite småbalkar, rör m.m. Det gick endast åt fem sågblad totalt och varje snitt tog 15-20 minuter.

Om du inte hittar pulvret du söker på någon biltillbehörsfirma, så kolla på en båttillbehörsdito. Där brukar finnas liknande saker.

Hejhej

Thomas
bearZ
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 29 jul, 2005 12:06
Ort: STHLM/Spånga
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

För att torka upp lite rester så kan man praktisera det man gör på en bilverkstad.
Använd sågspån.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

NuclearPower skrev:Tackar Bild

Vilka blad rekomenderar ni?
Har hört att det finns märken som är outstanding, dvs de är som klippt och skurna för jobbet....
:lol:
Bladen skall enligt mina eftersökningar vara "Milwakee The Tourch" köpte en fempack för 250:-.
ABSOL köper enklast du på din närmsta granngården butik ca 130:-.

Själv skall jag enligt min plan:
1Köra slut på oljan nu när tanken står tippad mot hörnet där kranarna är
2Spruta naturavfettning genom mansluckan + spola med vatten
3Pumpa ur
4Sputa diskmedelsblandning genom mansluckan + spola med vatten
5Pumpa ur
6i med en säck absol
7såga upp gaveln och raka ur absolen
8såga ned resten

Blandar man sågspån och eldningsolja så får du dieseln mycket mer lättantändlig än vad den är i vanliga fall.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
rpc
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 29 nov, 2005 15:45
Ort: Karlstad

Inlägg av rpc »

Någon här som har har gjort sig omaket att ta upp en nergrävd tank? Elller hur har ni hanterat era nedgrävda tankar???

/rpc
Biomatic 20+, Themias shuntstyrning, Mafa mini, småsäck från StoraEnso. Värmer 164 + 43 kvadratmeter. Förbrukning c:a 5 ton/år
Pebbe
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: mån 06 dec, 2004 04:37
Ort: Södermanland

Inlägg av Pebbe »

Jag är imponerad över de insatser som läggs ner på att få ut oljetankar. Själv betalade jag för det i samband med panninstallationen det tog både gamla pannan och tanken. ut for grejerna med en rasande fart. ca 2 timmar för tanken och veckan efter 1 timme för pannan. allt släpades upp för en snäv trapp i huset.
Effecta panna KMP PX21, S
Fd:Fliseldare
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 23 nov, 2005 20:23

Inlägg av Fd:Fliseldare »

Hejsan Jag sågade bort hela långsidan först.Var mycke lättare att tömma den sedan.Ett litet bra tips är att ta tantens fönsterputs sprayflaska å hälla i lite vatten å såpa som kylmedel. Sen är det bara att ta frun,ungarna eller en polare som sprayar medans du sågar.
Det tog 3 timmar & 3blad.För en 4mm 3kubikare.

Dubbla hörselskydd är att rekomendera.det för ett HE___TES Oljud.
Danneman
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 22:12
Ort: Ekerö, Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Danneman »

Är man inte ovän med skärbrännare, så fungerar det alldeles utmärkt de med :)
-----{[Danneman]}------
VB Comet och Viking Bio
just nu småsäck SÅBI
----------------------------
NuclearPower
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 31 mar, 2006 10:18

Inlägg av NuclearPower »

Tack för alla svaren :D

Nu kommer jag att ge mig ut på tigerjakt....makita lär vara bra :wink:
Kommer att bygga till kåken så den lär komma till pass i andra sammanhang.

Nu är det dags för Bild och sedan Bild

Trevlig helg och tack för hjälpen.
Egen härd,
är guld värd
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Kika här på tidigare topiks ..

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... tigers%E5g
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... tigers%E5g
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... tigers%E5g
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... tigers%E5g

en sak bara ..låt bli skärbrännaren :wink: ..tigersågen som dom rear ut just nu på Silvan funkar kanon jag köpte en likadan för några år sedan och den har sågat mycket :wink: ..och erfarenheten om sågblad säger att köp inte från Biltema för dom är odugliga ..och visst så som jag skrivit tidigare ta en pumpspruta och fyll den med vatten och be polaren spruta på sågbladet medan du sågar så räcker bladet många meter mer ..ex på billig spruta Art 45-562 på biltema 35kr ..och visst är makita min favoritmärke men just tigersåg av detta märke lär kosta lite för mycket för hempulare ..men om jag skulle köpa nya batteriskruvdragare så är det Makita jag väljer.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

bearZ skrev:För att torka upp lite rester så kan man praktisera det man gör på en bilverkstad.
Använd sågspån.
Jepp.. 8)

Jag tog lite spån/pellets o slängde in kostade väl ca 1-2:- :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Virre Viking
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 14:38
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Virre Viking »

Pallade upp tanken och körde slut på oljan. Det lilla som var kvar sög jag upp med ett trasigt gammalt lakan. Tog sedan min gamla slitna sticksåg. Köpte en 5-pack metallblad för ca 100kr och satte igång att såga. Gick faktiskt bättre än tigersågen och en sticksåg är betydligt lättare att hålla i. Har man ingen tigersåg gissar jag att en sticksåg är billigare att investera i. Fick dock inget betalt för skrotet men det var i alla fall gratis att dumpa det på återvinningsstationen.
Viking Bio (2006) i en Focus TMV Alpha Keram 1995.
Skriv svar