norsk pellets och matarskruvproblem

pellep
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 07 feb, 2006 03:09

norsk pellets och matarskruvproblem

Inlägg av pellep »

Efter otaliga driftsstopp med den norska pellets som jag började använda för två veckor sedan, tror jag att lokaliserat problemet. Pelletsen fastnar i skruven och ingen eller väldigt lite pellets kommer fram och detta får till följd att brännaren stoppar.
Är det någon som har erfarenhet från denna pellets och driftsstopp pga skruven? Är pelletsen för hård och lång?
Kört med Mafa skruv- och förråd med den stora motorn.
Tur att våren börjar titta fram!
:cry:
Biosol-panna, Pellx 20, mafa midi förråd, bor i villa på 83 kvm + 83 kvm biyta
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Hur lång skruv har du?
Du har inte skruven i för tvär lutning, då kan du få luftfickor som relaterar till dessa problem.
pellep
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 07 feb, 2006 03:09

Inlägg av pellep »

Skruven är ca 2,5 meter lång.
Uppskattningsvis så är det en ganska brant lutning på skruven. Dock så har det fungerat felfritt när jag använde Såbi.

/Per
Biosol-panna, Pellx 20, mafa midi förråd, bor i villa på 83 kvm + 83 kvm biyta
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Inlägg av Turbo »

Jag har en väldigt kort skruv i mitt lilla pannrum, man fick korta ner orginalskruven (Pellex). Jag har dock inte haft några driftsavbrott på 16 dagars drift.

Kolla upp lutning på skruven, pelletsen borde nog i sig inte ställa till några problem.

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
Jonte
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 01 sep, 2005 20:46
Ort: Örebro

Inlägg av Jonte »

Kör med norsk pellets sen i december och det funkar bra med matningen. har ca 2,5m skruv inte koll på lutningen men skulle tippa nivåskillnaden botten toppen av skruven till 1,5 m utan att ha mätt.
Effecta Solid, Ecotec Bioline 20, 750 liter acktank, Laddomat 11-30, tappvattenautomat. 750 liter förråd, 2,5 meter skruv. (tidigare Parca Norah 3000 -83, Ecotec A4 i veddelen)
Jocke.t
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 18 okt, 2005 16:21

Inlägg av Jocke.t »

Känner igen ditt probelm, jag fick samma beskymmer som du efter ca en månad från att jag började elda pellets. Då hade jag inte ändrat någonting sen installatören var hos mig. Men iaf rådet blev att ändra lutningen på skruven så att den inte var lika brant längre. Sen dess har det fungerat klanderfritt. Nu sist fick jag någon mörk barkpellets när jag beställde från statoil (tror jag läste någonstans att dom importerar från norge) men det har fungerar utan problem.

Så testa att ändra vinkeln på skruven.

Lycka till
//Jocke
/Jocke

CTC 2200 Trio -97 Viking Bio -05
pellep
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 07 feb, 2006 03:09

Inlägg av pellep »

Ska testa att sänka skruven, tyvärr så sitter brännaren högt upp ca 1.60 med fallröret vilket gör att jag inte kan sänka den hur mycket som helst.
Tackar för svaren!
mvh
Per
Biosol-panna, Pellx 20, mafa midi förråd, bor i villa på 83 kvm + 83 kvm biyta
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

pellep skrev:Ska testa att sänka skruven, tyvärr så sitter brännaren högt upp ca 1.60 med fallröret vilket gör att jag inte kan sänka den hur mycket som helst.
Tackar för svaren!
mvh
Per
Testa att höja förrådet om du kan, då kan du vinkla ner skruven.
Då kanske du kan se om detta är felet.
Jonte
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 01 sep, 2005 20:46
Ort: Örebro

Inlägg av Jonte »

Norsk pellets är mörk men ska inte förväxlas med barkpellets, Den bruna färgen kommer av att spånet hettats upp i tillverkningen.

http://www.norskpellets.com/
Effecta Solid, Ecotec Bioline 20, 750 liter acktank, Laddomat 11-30, tappvattenautomat. 750 liter förråd, 2,5 meter skruv. (tidigare Parca Norah 3000 -83, Ecotec A4 i veddelen)
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla!
Jag har märkt att ljudet ifrån skruven varierar mellan olika leveranser. Jag tror att ytstrukturen skiljer mellan olika tillverkare vilket leder till att friktionen mellan pelletsbitarna varierar. Jag hade en pellets som jag uppfattade som hårdare och med mycket mindre finfraktion och den gick smidigare genom matarskruvarna. Jag märkte också att rasvinkeln i förrådet blev större med pelletsen med mycket finfraktion. Någon annan som har gjort samma erfarenheter?
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Ulf Rasmusson skrev: Jag märkte också att rasvinkeln i förrådet blev större med pelletsen med mycket finfraktion. Någon annan som har gjort samma erfarenheter?
MVH
Ulf
Dina iaktagelser kan jag bekräfta. Mycket finfraktion i pelletsen ger väldigt branta rasvinklar, nästan 70-80 grader på vissa ställen.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
mrEson
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 18 jan, 2006 13:22

Inlägg av mrEson »

Hur har det gått? Har du hittat lösningen på problemet?
KMP UNO -06
Månadsförråd
pellep
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 07 feb, 2006 03:09

Inlägg av pellep »

Jag har mot alla odds (tror jag) lyckats hitta problemet.
Jag tömde pelletsbehållaren och insåg att delar av plasten i röret kring matarskruven tog upp yta där pelletsen faller ner från behållaren och skapade därav luftfickor i matningen.
Jag flyttade matarskruven 6-7 cm så att skruven fick fritt spelrum. Sedan dess har jag bara haft två stopp på en vecka.
:lol:

Skönt nu när våren dröjer...

/Per
Biosol-panna, Pellx 20, mafa midi förråd, bor i villa på 83 kvm + 83 kvm biyta
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

pellep skrev:Sedan dess har jag bara haft två stopp på en vecka.
Bara :shock:
Thermia Biomatic 20+
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Bara TVÅ stopp på en vecka! :o

Jag hade blivit sned på två i månaden. Det ska tuffa o gå, inte puffa o stoppa! Måste gå att förbättra.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Skriv svar