pellets brist

Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Nu betalade jag 2000kronor/ton för pelletsen när jag hämtade själv, och med tanke på att jag har 2.5 mil dit så går det nog ihop sig.
Dessutom har jag inte så lätt för att hysa större mängder pellets och beställer man små mängder så blir det ju riktigt dyrt.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Ralf
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 19 feb, 2006 15:37

sågverk

Inlägg av Ralf »

8 km hemifrån håller derome sågverk på att installera en pellets anlägging för 100 miljoner kr.
då kommer vår region att klara alla trattar av leveranser med råge.
jag får väl hopppas att pelletsen håller en hög kvalitet isåfall.
ny installerat comet och värmebaronens pellets brännare.
ralphot
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 13 feb, 2006 15:11

Pelletsproblem????

Inlägg av ralphot »

Jag undrar med tanke på tråden här, är det problem med att få tag i pellets i göteborgstrakten??

Vi bor i Surte, 15 km norr Göteborg och om det är bekymmer med pelletsleveranser så vete sjutton ifall vi skaffar pelletseldning.

Ralph
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Pelletsproblem????

Inlägg av Roli »

ralphot skrev:Jag undrar med tanke på tråden här, är det problem med att få tag i pellets i göteborgstrakten??

Vi bor i Surte, 15 km norr Göteborg och om det är bekymmer med pelletsleveranser så vete sjutton ifall vi skaffar pelletseldning.

Ralph
Jag tycker att du skall skaffa pelletseldning.

Det har varit pelletsbrist men inte så att folk har blivit utan pellets.
När det är brist av olika anledningar, många beställer samtidigt, någon fabrik har drabbats av driftsstörningar mm mm, så brukar det bli så att delar av din beställning levereras inom 5-10 dagar resten kommer senare, dock utan pristillägg.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ralf
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 19 feb, 2006 15:37

tillverkarna

Inlägg av Ralf »

man kan ju se det så här som en ny modell av en biltillverkare.
i början brukar det vara en del av barnsjukdomars karraktär.
Vi är i början av en process och tillverkarna förbättrar säkerligen maskinparken så att vi producenter kan tillgodo se vårat behov.

en annan sak som ochså bidragit är att fler och fler går över till pellets och tillverkarna och dess packnings maskiner hänger inte riktigt med och med dess driftsstörningar ochså har bidragit med pellets brist i olika regioner.

Alla som har en tanke på att gå över till pellets, hys ingen tvekan utan se tiden an och ha överseende med leveransbristen av pellets.

jag råder starkt att gå över till pellets, det har så många ekonomiska fördelar.
ny installerat comet och värmebaronens pellets brännare.
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Nu har Norrlands uteslutande största leverantör skelleftekraft också problem.

Beställer man tre pallar småsäck (gränsen för "fraktfritt") så får man bara två. När jag ringde och kollade så sa de att de hade svårt att leverera mera.

Det är antagligen ett övergående problem, men jag såg någotstans att man räknade med att förbrukningen av pellets beräknas FÖRDUBBLAS under 2006.

Och detta kan ju bli lite problematiskt att hinna kompensera för, så i höst kanske det är läge att hamstra... Förhoppningsvis så har jag mitt bulkförråd på plats då...
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Lager skrev:Nu har Norrlands uteslutande största leverantör skelleftekraft också problem.

Beställer man tre pallar småsäck (gränsen för "fraktfritt") så får man bara två. När jag ringde och kollade så sa de att de hade svårt att leverera mera.

Det är antagligen ett övergående problem, men jag såg någotstans att man räknade med att förbrukningen av pellets beräknas FÖRDUBBLAS under 2006.

Och detta kan ju bli lite problematiskt att hinna kompensera för, så i höst kanske det är läge att hamstra... Förhoppningsvis så har jag mitt bulkförråd på plats då...
Det måste va med småsäck det är brist i sådana fall.. :?

Kompisen beställde 12 ton bulk o det va inte nån brist då han frågade hur det såg ut i deras lager så det tog bara 5 dagar så hade han det hemma..
Jag fick 5 ton idag (för en kvart sen) o lev tiden blev 8 dagar mot 14 dagar i januari.. Så nu har man pellets till hösten 2007 om man vill.. :D
Chaffisen sa att trycket börjar avta nu o att han lagt fram som förslag att sälja pelletsen till rabbaterat pris på sommaren för att få ett jämnare flöde.. Att det blivit sånt tryck va pågrund av att mars blev så kall o att många kunder inte hade tänkte köpa mer i år men nu tvingats göra inköpet ändå..

Både i luleå o skelleftå har dom haft problem med utlastningen då det varit som kallast, Nån gång hade det inte gått lasta på ett helt dygn pga kylan o inte blev det bättre av att fabriken ligger i ett kallhål sa chaffisen..

Solett (Skellefteåkraft) kör igång sin fabrik 260 miljoners fabrik i storuman i höst oxå....
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ralphot
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 13 feb, 2006 15:11

Brist på pellets?

Inlägg av ralphot »

OK, det kanske inte är så farligt trots allt.

Vet någon vem som levererar på bulk i göteborgstrakten? En annan fråga, hur stor brukar bilen vara som levererar bulk? Vår gata framför huset är inte så bred och det är ganska långt till bredare gator. Såg någonstans att har man över 30 meter från bilen till anslutningen kostar det 500 kr extra.

En sak är säker, jag tänker inte släpa på säckar! Då blir det bara att jag suckar och säckar ihop så småningom... ;-)

Så bulk måste jag lösa om det ska bli något.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Läste här http://www.pelletsbranschen.se/litiumin ... tination=4 att om bara spån från snickeriindustrin i europa togs tillvara så motsvarar det spån till 20 ggr mer pellets än vad sverige förbrukar idag... :shock:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Asterix
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 10:43
Ort: Trollhättan

Inlägg av Asterix »

Någon som fått Laxå/Kron/Sydpellets på sistone?
Jag har väntat i en månad nu på leverans där jag beställde. Frågan är om det bara är han som är nedprioriterad, eller vad det är?`

Peter
Biomatic 20+
per pellet
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 11 okt, 2005 20:35
Ort: Järfälla

Inlägg av per pellet »

Jag beställde 4 pallar Såbi-pellets den 7:e februari. Två pallar fick jag efter en vecka. De andra två pallarna väntar jag på fortfarande.
Jag har pellets kvar för några dagars eldning nu, så det börjar bli kritiskt.
Mer än 10 veckors leveranstid på säckad pellets kallar i alla fall jag för "pelletsbrist"
Biomatic 20+, 800 liter veckoförråd, Thermomatic Combi shuntstyrning.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

per pellet skrev:Jag beställde 4 pallar Såbi-pellets den 7:e februari. Två pallar fick jag efter en vecka. De andra två pallarna väntar jag på fortfarande.
Jag har pellets kvar för några dagars eldning nu, så det börjar bli kritiskt.
Mer än 10 veckors leveranstid på säckad pellets kallar i alla fall jag för "pelletsbrist"
Du skulle beställt 8 pallar istället så hade du fått 4 st med engång.. :wink: :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Jag fick veta att sollett hade haft problem med produktionen ett tag (dålig pellets som sintrade fast), så de var tvugna att jobba ifatt det.

Sedan att sågverken i Europa producerar 20ggr mera spån än vad Sverige går av med är inte speciellt betryggande då Sverige inte är en tjugondel av Europa samt att spån används till annat än pellets.
(Spånskivor, MDF, HDF, entanol... etc). Och det måste ju finns pelletsproduktionskapasitet oxo.

Men dock borde det gå att tugga ner sådant som inte går att göra virke av...som aldrig når sågverken.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Inlägg av Mortel »

Lager skrev:Jag fick veta att sollett hade haft problem med produktionen ett tag (dålig pellets som sintrade fast), så de var tvugna att jobba ifatt det.
Fick du någon info om under vilken period de har haft problem?
BlueFlame sedan -05
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Det ska bli intresant att se vad som händer nästa vinter när ännu fler har skaffat pellets brännare "investeringsbidraget"
Det är nog säkrast att börja köpa på sig pellets redan nu :?

Eller vad tror ni
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar